Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Raport privind piata distributiei de filme catre cinematografe din Romania

Raport privind piata distributiei de filme catre cinematografe din Romania
de la 02 Iul. 2013
Raport privind piata distributiei de filme catre cinematografe din Romania Tags: consiliul concurenteifilmecinematograferaportaccesfilme comerciale

Consiliul Concurentei a prezentat "Raportul privind piata distributiei de filme catre cinematografe din Romania".


"Principala ingrijorare a autoritatii romane de concurenta care a determinat declansarea investigatiei a constat in faptul ca o parte din distribuitorii de film refuza colaborarea cu anumite cinematografe prin faptul ca nu distribuie acestora copii ale filmelor in primul interval de rulare de la lansarea nationala in cinematografe. Este vorba despre filmele lansate exclusiv in cinematografe. Sesizarile au fost depuse la Consiliul Concurentei, pe parcursul anului 2011, de catre Asociatia Exploatantilor de Sali de Cinematograf si S.C. Quality Cinema Bucuresti S.R.L.", precizeaza autoritatea citata.

Care sunt concluziile investigatiei

Piata distributiei de film catre cinematografe este o piata puternic concentrata. Desi s-a diminuat in anul 2011 comparativ cu anul anterior, gradul de concentrare al pietei distributiei de film in cinematografe ramane unul ridicat (valori ale IHH peste 2500 in perioada 2010-2011). Rata de concentrare este, de asemenea, mare (peste 90%) pentru primii 4, 5 si 8 distribuitori activi in anii 2010 si 2011. Cinci mari distribuitori [✂] detin 98,5% din incasarile inregistrate in anii 2010 si 2011. Pe piata romaneasca nu activeaza filiale/divizii ale producatorilor americani de film.

In schimb, exista o filiala a unui cunoscut (co)producator si distribuitor international, membru al aliantei producatorilor si distribuitorilor independenti de film - New Films International L.L.C. S.U.A. Comparativ cu alte state, in Romania, companiile apartinand marilor conglomerate din industria filmului nu si-au deschis reprezentante. Filmele acestora sunt distribuite pe teritoriul Romaniei in special prin intermediul unor companii din Europa (Anglia si Olanda).

Distribuitorul local de film stabileste toate elementele legate de lansarea si promovarea unui film pe teritoriul national de comun acord cu licentiatorul. Desi exista o consultare permanenta intre cele doua parti, licentiatorul este cel care are ultimul cuvant. In plus, pe toata perioada de licentiere, acesta are posibilitatea de a verifica distribuitorul prin rapoarte periodice obligatorii. Astfel de conditii contractuale sunt intalnite la nivel international, fiind ceva obisnuit in industria filmului.

In relatia cu exploatantul de cinematograf, pe baza potentialului estimat al filmului si caracteristicilor tehnice ale fiecarui cinematograf, conditionat de recuperarea cheltuielilor, distribuitorul stabileste numarul de copii de comun acord cu exploatantul. Termenii in care filmele distribuitorului urmeaza a fi difuzate de catre operatorul salii de cinema se stabilesc in urma negocierii, prin contract. Filmele nu sunt incredintate spre exploatare in regim de exclusivitate. Selectia operatorilor de cinema care urmeaza sa primeasca un anume titlu de film spre difuzare in cinematografele lor se face in functie de indeplinirea anumitor criterii legate de dotare tehnica, localizare, istoric al colaborarii.

Un rol determinant il are, insa, analiza de rentabilitate. Conditia esentiala pentru ca un cinematograf sa primeasca in primul interval de rulare o copie a unui film este ca acesta sa demonstreze capacitatea sa de a acoperi costurile generate de distributie. Potrivit distribuitorilor, interesul acestora este sa isi difuzeze filmele in cat mai multe cinematografe din tara, dar nu in orice conditii ci doar in situatiile in care distributia filmului este una profitabila. De aceea, sunt preferati operatorii de cinema care pot atrage cat mai multi spectatori si, implicit, incasari mai mari.

Cinematografele care nu reusesc sa acopere costurile legate de lansarea unui film vor primi filme in programare secundara (ulterior lansarii filmului in teritoriu). Tinand cont ca o copie in format digital are un pret mai mic decat cel al unei copii pe pelicula, este de asteptat ca odata cu „digitalizarea” cat mai multor cinematografe din categoria celor mici, accesul acestora la filmele cu potential ridicat de succes sa fie mai larg. Si investitiile acestora in echipamente care tin de optimizarea vizionarii (acustica, confort) ar facilita, cel mai probabil, obtinerea unei copii in primul interval de rulare.

In urma analizei efectuate in cadrul investigatiei nu au rezultat ingrijorari privind excese ale companiilor integrate pe verticala in relatia cu partenerii lor comerciali. Exista trei mari distribuitori (aflati in top cinci) care sunt integrati pe verticala (desfasoara activitati de productie si/sau distributie si de exploatare cinematografe). Distributia filmelor romanesti si europene este mai greu acceptata in cinematografele multiecran.

Chiar daca in Romania distribuitorii de filme independente (romanesti si europene) sunt mai numerosi decat distribuitorii de filme ale marilor conglomerate, acestia reprezinta o parte nesemnificativa din piata nationala in privinta incasarilor obtinute si numarului de spectatori inregistrati in urma distribuirii filmelor in cinematografe.

Din acest motiv, puterea lor de negociere cu cinematografele este restransa, in special in privinta cinematografelor multiecran care doresc pentru publicul lor mai ales filme comerciale, cu potential ridicat de succes, pentru care se asteapta incasari mari. De aceea, distributia filmelor independente are loc mai ales in cinematografe de arta ori in cinematografe cu un singur ecran, care au acces limitat la filmele comerciale, cel putin in primele saptamani de la lansarea acestora in cinematografe. (sursa: consiliulconcurentei.ro)


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor


Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement