Sfatul psihologului: 6 sfaturi pentru managerii de succes
manageriafacerisfaturi afaceripsihologirina ciureanu
Avansarea in cariera este un pas firesc, rezultat al muncii depuse si al investitiilor in dezvoltarea profesionala proprie. Felul in care este gestionata aceasta avansare in cariera vine insa cu o multime de provocari si riscuri. De obicei concentrati asupra inovatiei si dezvoltarii rapide, managerii ar trebui sa aiba in vedere si cateva lucruri care tin strict de pozitia lor in cadrul companiei.
"Am vazut manageri cu o cariera prolifica, de 20-30 de ani, in companii diferite, si alti manageri care, dupa ce au parasit compania in care crescusera si in cadrul careia erau foarte apreciati, nu au mai gasit nimic similar. Ceea ce ii diferentiaza pe primii sunt cateva pattern-uri, pe care le-am asezat mai jos sub forma de sfaturi", explica expertul in psihologie, Irina Ciureanu.
1. Acorda atentie lucrurilor pe care le incluzi in agenda: de multe ori managerii renunta la orice sarcina pentru a “coordona echipa”. Pentru a fi considerat un manager valoros, nu mai este suficient sa convoci sedinte cu oamenii tai sau cu ceilalti manageri ori sa transmiti diverse situatii si rapoarte. Nu esti acolo ca sa faci exceluri si prezentari. Sau, in orice caz, nu doar asta iti va aduce valoare ca manager. Fara o implicare activa, concreta, fara parti din proiecte pe care sa le faci chiar tu, personal, risti sa te deprofesionalizezi rapid. Se spune ca un manager bun poate sa conduca la fel de bine echipe din domenii variate - adevarat, daca se documenteaza si intelege ce se intampla in domeniul respectiv! Intreaba-te, de asemenea, care sunt lucrurile noi si proiectele strategice ce s-au intamplat in ultimul an sub coordonarea ta.
2. Citeste, citeste, citeste. Avem acces la o baza infinita de informatii din domeniile care ne intereseaza. Pe langa bibliografia de baza, periodic apar studii noi, inovatii, statistici sau exemple de bune practici. Iar toate acestea te pot inspira in noile proiecte si pot contribui la consolidarea credibilitatii tale in cadrul echipei pe care o conduci. Citeste sau reciteste cartile de baza din domeniul tau si aboneaza-te la publicatiile de specialitate.
3. Nu te izola in compania din care faci parte. Desi ceea ce se intampla la tine in companie pare a fi urgent si foarte important, ce se intampla in afara ei poate deveni o sursa de inspiratie, de noutate si o ocazie binevenita de socializare. Propune-ti sa iesi in fiecare luna la evenimente; intalnirile informale cu colegii de breasla sunt foarte valoroase!
4. Apeleaza la sprijin de specialitate pentru dezvoltarea ta personala si profesionala. Activitatea unui manager este de multe ori stresanta, cu multe responsabilitati, cu decizii grele, cateodata dure, cu timp mult petrecut departe de casa. Nu e de mirare ca apar adesea momente cand te simti atacat, frustrat, evaluat incorect. In aceste cazuri, ajutorul oferit de un consilier psihologic poate fi extrem de util. Acesta te poate acompania in drumul tau catre o performanta mai buna, sau catre ce e mai important pentru tine, sau catre o mai buna constientizare a calitatilor si valorilor tale.
5. Gandeste-te de 3 ori cand vrei sa schimbi directia in cariera. Daca esti manager in departamentul Calitate si compania iti propune sa treci in Marketing (sub deviza “un manager bun e bun in orice departament”), acorda atentie acestei decizii. De multe ori, propunerile venite din partea companiei sunt mai degraba potrivite pentru aceasta, decat pentru tine. Inainte sa dai un raspuns, ar trebui sa iti pui cateva intrebari: Este pozitia de marketing o varianta pe termen lung, pe care ti-o doresti cu adevarat? Care sunt sansele sa gasesti un alt rol, similar, in piata, intr-un viitor apropiat? Cat de consecvent va mai fi CV-ul tau, cu schimbari majore de directie? Dupa ce cantaresti bine si iti asculti si instinctul, poti lua o decizie.
6. Ca manager, e important sa ai in minte si varianta mai putin fericita: Maine poate fi ultima mea zi aici. Despartirea de angajator nu trebuie sa vina ca o supriza pentru tine: desi pierderea locului de munca nu e niciodata o bucurie, este indicat sa ai pregatite alternative. Indiferent daca este vorba de reorganizare, schimbarea unor directii strategice in companie, restructurarea pozitiei, sau orice alt motiv care tine sau nu de tine, pregateste-te!
Se intampla ca o companie sa isi doreasca sa renunte la serviciile unui manager bun, chiar performant, sau poate sa renunte le o linie de business ori sa adopte o alta strategie, care sa nu te mai includa; aceste situatii sunt doar cateva dintre motivele pentru care executivii isi negociaza atat de bine pachetele de exit, inca de la semnarea contractelor. Asadar, o relatie buna cu membrii echipei, atitudinea profesionala si celelalte puncte de mai sus te pregatesc pentru situatiile neprevazute.
Irina Ciureanu este psiholog clinician si psihoterapeut in cadrul Centrului Medical Bellanima. Cu o experienta de peste 10 ani in resurse umane, Irina mai desfasoara si o activitate intensa de consiliere psihologica pentru angajati, consiliere in cariera si evaluare in mediul organizational.