Sondajul a fost realizat in intervalul 28 mai-3 iunie 2013, pe un esantion de 1.055 persoane si este reprezentantiv pentru populatia Romaniei de 18 ani si peste aceasta varsta. Eroarea maxima admisa a datelor este de ± 3%, la un grad de incredere de 95%.
32,1% dintre romani spun ca vor pleca de acasa in concediul/vacanta de vara. 43,8% declara ca vor ramane acasa. Circa 20% dintre romani nu au decis ce vor face in vacanta, restul reprezentand non-raspunsuri.
Dintre cei 32,1% romani care spun ca vor avea o destinatie de vacanta in aceasta vara, 38,1% vor vizita litoralul autohton, 23,6% vor pleca in afara tarii, 21,2% isi vor vizita rudele si 19,2% vor merge la munte.
Intrebarea a avut raspuns multiplu si unii dintre respondenti au indicat doua sau mai multe destinatii de vacanta. Procentele sunt relativ echilibrate, nici moda vacantei in afara tarii care se instituise inainte de criza, nici clasicul litoral romanesc, nemaifiind o regula.
In contextul crizei, pentru cei care isi pot permite, pare mai important sa aiba o plecare de acasa in concediu, decat un anumit tip de concediu. Experienta este mai importanta decat destinatia in sine.
Pentru cei care vor sa plece din tara, cele mai populare destinatii sunt, in ordine: Bulgaria, Spania, Italia, Grecia, Turcia (datele au fost culese inainte de escaladarea revoltelor anti-guvernamentale din Turcia, deci e posibil ca aceasta tara sa mai piarda din turisti in 2012, similar cu cazul Greciei din anii trecuti).
Cei mai multi romani care pleaca in concediu au alocat intre 1.000 si 3.000 lei pentru vacanta de vara (50,7%). Cam un sfert, 26,3%, se bazeaza pe un buget de maxim 1.000 lei. In jur de 13-14% reprezinta minoritatea care isi permite sa investeasca peste 3.000 lei in vacanta.
Sumele depind nu doar de calitatea vacantei, ci si de cei implicati, de marimea familiei.
In concluzie, releva studiul, romanii care au gasit resurse pentru a pleca de acasa in vacanta nu investesc neaparat sume foarte mari in deplasare, dar tin la respectarea obiceiului de a "pleca" in vacanta.