Turismul romanesc nu mai este profitabil
turismromaniaprofithoteliertransport
Veniturile industriei turistice din Romania a scazut, in ultimii patru ani, cu 16%, pana la 1,5 miliarde de euro in 2011. Motivul? Scaderea numarului de turisti straini si a cheltuielilor acestora, arata un studiu PwC Romania.
Cheltuielile turistilor straini au scazut de la peste 750 milioane de euro, in 2008, la mai putin de 600 milioane de euro, in 2011. Turistii autohtoni si-au redus cheltuielile in aceasta perioada de la 1,01 miliarde de euro, la 990 milioane de euro.
"Recesiunea a avut un impact sever asupra industriei turistice a tarilor central si est - europene, Polonia, Slovacia si Romania, fiind cel mai afectate. Recesiunea a redus veniturile disponibile ale consumatorilor, care s-au vazut astfel nevoiti sa-si reduca cheltuielile pentru vacante. De departe, cel mai afectat segment de aceste schimbari in comportamentul consumatorilor a fost cel al vacantelor in strainatate, turistii romani reducandu-si cheltuielile cu 30%, de la 460 milioane de euro in 2008, la 310 milioane de euro in 2011", a declarat Andrei Cretu, manager in cadrul PwC Romania.
Industria turistica din Romania a contribuit cu 1,4% la PIB, oficial. Daca se adauga si contributiile indirect si cele induse, turismul aduce aproape 6 miliarde de euro la PIB-ul Romaniei.
"Desi sectorul turistic al Romaniei are un potential real de crestere, infrastructura de transport si cea hoteliera inadecvata impiedica dezvoltarea acestuia. De asemenea, sectorul resimte lipsa unui numar suficient de personal calificat in domeniu (bucatari, ospatari, cameriste), in principal ca urmare a faptului ca multi dintre romanii cu astfel de calificari au preferat sa lucreze in strainatate, in vreme ce scolile si liceele profesionale nu furnizeaza suficienti absolventi cu pregatirea necesara", a adaugat reprezentantul PwC.
Romania are una dintre cele mai mici rate de ocupare hoteliera din Europa, 26%.
"Turismul este un sector economic foarte competitiv, iar Romania trebuie sa-si puna lucrurile la punct pentru a atrage un numar mai mare de turisti straini. Acest lucru nu va fi usor, avand in vedere ca tarile din regiune investesc masiv in dezvoltarea industriilor lor turistice. Romania ar putea utiliza o strategie de marketing diferita, promovandu-se drept o tara inca neafectata de efectele secundare ale turismului de masa, pozitionandu-se drept o destinatie de aventura pentru turistii interesati sa se abata de la traseele aglomerate" a concluzionat Cretu.