Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Uniunea Europeana: Tablou de bord al pietelor de consum

Uniunea Europeana: Tablou de bord al pietelor de consum
de la 13 Oct. 2013
Uniunea Europeana: Tablou de bord al pietelor de consum Tags: consumatoritablou de bordue

Protectia drepturilor consumatorilor difera in continuare foarte mult intre tarile UE. Doar 35% dintre europeni au incredere in achizitiile online de la vanzatori din alte tari ale UE, iar sapte consumatori din zece nu stiu cum sa procedeze atunci cand primesc produse pe care nu le-au comandat.


Acestea sunt unele dintre rezultatele Tabloului de bord din 2013 al conditiilor pentru consumatori, publicat de Comisia Europeana. Rezultatele arata ca este nevoie de un nou impuls pentru a garanta ca consumatorii pot cumpara cu incredere si usurinta din intreaga UE, online sau offline. Unul dintre rezultatele cele mai importante subliniaza scaderea increderii consumatorilor, asociata cu o crestere a recurgerii la sistemul de despagubiri.
 
Neven Mimica, comisarul european pentru protectia consumatorilor, a apreciat publicarea tabloului de bord si a declarat: „S-au inregistrat progrese in special legate de extinderea comertului electronic, dar sunt necesare imbunatatiri in alte domenii. Tabloul de bord precizeaza sectoarele in care ar trebui sa ne concentram eforturile. Aceasta este fereastra noastra catre piata. Concluziile care reies din tablou se vor reflecta in viitoarele mele actiuni precum crearea unei platforme de solutionare online a litigiilor sau o mai buna aplicare a regulilor impotriva practicilor comerciale neloiale.”
 
Concluziile principale ale tabloului de bord sunt urmatoarele:
 
Comertul electronic este in crestere, in special pe piata interna
 
Ponderea consumatorilor care fac apel la comertul electronic intern a crescut de la 38 % la 41 % in comparatie cu o crestere de la 9,6 % la 11 % in cazul achizitiilor transfrontaliere. Cu toate acestea, consumatorii sunt in continuare mult mai neincrezatori in achizitiile efectuate online de la vanzatori din alte state membre ale UE, in raport cu cele efectuate pe piata interna (35 % fata de 59 %). Printre posibilele motive ale acestei situatii se numara imposibilitatea de a finaliza o achizitie, de exemplu, deoarece nu exista nicio livrare in tara de provenienta a consumatorului sau din cauza ca nu sunt acceptate cartile de credit straine de catre comerciantul cu amanuntul online. Aceasta este o bariera importanta in calea cumparaturilor transfrontaliere online.
 
Comisia a depus eforturi pentru a valorifica potentialul comertului electronic, prin crearea unui mediu favorabil consumatorilor. Noua legislatie privind solutionarea online a litigiilor va permite consumatorilor care isi fac cumparaturile pe piata interna si in alte tari ale UE sa isi solutioneze litigiile cu comerciantii mai rapid si mai ieftin, fara sa ajunga la tribunal. Directiva privind drepturile consumatorilor, care se va aplica in toate statele membre pana cel tarziu in iunie 2014, armonizeaza, printre altele, dispozitiile referitoare la politicile de retur in cazul vanzarilor la distanta. Comisia colaboreaza cu partile interesate pentru a imbunatati calitatea instrumentelor de comparare online si a facilita comparatiile transfrontaliere in scopul de a-i ajuta pe consumatori sa aleaga cele mai bune oferte.

Conditiile pentru consumatori difera considerabil in UE
 
Procentul de consumatori care se simt protejati in mod adecvat de masurile existente variaza de la 18 % la 76 %. In ansamblu, situatia consumatorilor pare a fi cea mai favorabila in Europa de Nord si de Vest.
 
Majoritatea tarilor care au aderat la UE dupa 2004 au putut constata ca situatia consumatorilor s-a imbunatatit in cursul ultimelor trei publicari ale tabloului de bord. Aceste imbunatatiri ar putea fi o consecinta a campaniilor de informare ale UE efectuate in aceste tari. O astfel de campanie va fi lansata in Croatia in 2014.
 
De asemenea, exista importante diferente sociodemografice
 
Persoanele in varsta, respondentii cu un nivel scazut de educatie, persoanele fara un loc de munca, lucratorii, precum si consumatorii care nu dispun de o conexiune internet la domiciliu par a fi printre cei care profita cel mai putin de drepturile si oportunitatile aflate la dispozitia lor.
 
Printre eforturile de ameliorare a acestei situatii se numara viitorul studiu al Comisiei asupra vulnerabilitatii consumatorilor pe piete strategice. Acesta va avea drept scop identificarea factorilor determinanti ai vulnerabilitatii, inclusiv a caracteristicilor sociodemografice. Studiul va propune, de asemenea, utilizarea unor instrumente mai bune pentru studiul mecanismelor vulnerabilitatii.
 
Persista practicile comerciale ilicite
 
Pe baza evaluarilor efectuate de consumatori si de comerciantii cu amanuntul, rezulta ca numarul practicilor comerciale ilicite din ultimii patru ani nu a inregistrat o scadere clara. Peste 50 % dintre consumatori au declarat ca este foarte posibil sa intalneasca astfel de practici pe internet.
 
Pe baza rezultatelor Summitului european dedicat consumatorilor din 2013, Comisia analizeaza in prezent cele mai bune modalitati de a accelera punerea in aplicare a legislatiei privind drepturile economice ale consumatorilor. In septembrie 2013, va fi lansata o consultare publica privind consolidarea eficacitatii cooperarii intre autoritatile nationale, ca parte a revizuirii regulamentului care reglementeaza aceasta cooperare.
 
Cunostintele privind drepturile consumatorilor sunt ingrijorator de scazute
 
Sapte din zece consumatori nu stiu cum sa procedeze in cazul in care primesc produse pe care nu le-au comandat, in timp ce mai putin de o treime dintre comerciantii cu amanuntul sunt la curent cu legislatia care reglementeaza termenele in care clientii trebuie sa returneze produsele defecte pentru a fi reparate.
 
Pentru reducerea lacunelor din educatia consumatorilor adolescenti, Comisia a creat un site internet interactiv pentru profesori — Clasa consumatorului. De asemenea, ca parte integranta a Anului european al cetatenilor, la nivelul UE va fi lansata o campanie privind drepturile consumatorilor, care vizeaza atat consumatorii, cat si intreprinderile. In plus, Comisia va efectua un studiu privind garantiile existente pe anumite piete de consum pentru a verifica daca legislatia UE este pusa in aplicare in mod coerent in intreaga UE.

Achizitiile ecologice sunt in crestere
 
Patru din zece consumatori afirma ca impactul ecologic al unui bun sau serviciu influenteaza deciziile lor de cumparare. Printre motivele renuntarii la cumparaturile ecologice se numara lipsa de informatii relevante, pretul mai ridicat si neincrederea in afirmatiile legate de mediu.
 
Comisia colaboreaza cu partile interesate pentru a ajuta consumatorii sa faca alegeri ecologice in cunostinta de cauza. Aceasta a sprijinit elaborarea de catre partile interesate a unui raport care include recomandari specifice privind afirmatiile legate de mediu.
 
Context
 
Tabloul de bord este un raport periodic care urmareste integrarea pietei cu amanuntul interna a UE din perspectiva consumatorilor si monitorizeaza calitatea mediului de consum la nivel national.

Rapoartele de tara anexate la prezentul tablou de bord prezinta detaliat statistici privind consumatorii pentru fiecare tara. Datele din tabloul de bord sunt utilizate de autoritatile nationale si de organizatiile consumatorilor la elaborarea si evaluarea propriilor activitati.
 
Sursa: www.europa.eu


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement