Batalia made in-urilor
made in germanystatistamade in romania
Intr-o vreme in care glasul protectionismului se aude din bojocii umflati ai tot mai multor sefi de guverne si de state, este foarte importanta perceptia consumatorului mondializat legata de tarile in care sunt fabricate produsele pe care isi cheltuieste banii.
De aia Statista (una dintre cele mai mari baze de date pentru afaceri) in colaborare cu Dalia Research a realizat Made-In-Country Index 2017, un studiu referitor la preferintele a 43.034 de consumatori (cel putin 2.500 din fiecare stat) din 52 de tari, inclusiv Romania, in ce priveste originea produselor pe care le apreciaza.
Mai exact, ce cred respondentii despre un obiect pe care sunt scrise celebrele cuvinte made in... Cum era de asteptat, a rezultat ca made in-urile nu sunt egale, de fapt, pe buna dreptate, sunt foarte departe de aceasta notiune.
Pe primul loc, majoritatea respondentilor din lumea intreaga au pus made in Germany (in ciuda scandalului emisiilor Volkswagen), urmat de made in Switzerland (swiss made sau doar swiss, pentru ceasuri) si made in EU, eticheta introdusa, in 2003, de Comisia Europeana.
Interesanta aceasta pozitionare a made in EU pe locul al treilea. Desi Uniunea Europeana este alcatuita din 28 de state, luate individual, nu multe sunt apreciate, dar, ca tot, au obtinut, iata, locul al treilea.
Nu numai consumatori din UE au incredere in made in EU, eticheta obtinand scoruri ridicate in aproape toate statele din America de Sud.
Revenind la made in Germany, eticheta a punctat foarte mult la calitate si standarde de siguranta. Made in Switzerland a fost apreciata, in primul rand, pentru "status symbol" si autenticitate, made in Italy pentru ca exceleaza la design, iar made in Japan la avansul technologic.
Dupa Germania (100%), Elvetia (98%) si UE (92%), urmeaza Marea Britanie (91%), Suedia (90%), Canada (85%), Italia (84%), Japonia (81%), Franta (81%), SUA (81%), Finlanda (77%), Norvegia (77%), Olanda (76%), Australia (75%), Noua Zeelanda (73%), Danemarca (73%), Austria (72%), Belgia (71%), Irlanda (65%), Spania (64%).
Asadar, Romania nu se regaseste pe primele 20 de pozitii din clasament. In ce ne priveste, made in Romania a obtinut cele mai bune scoruri in Vietnam (50%), Maroc (48%), Emiratele Arabe Unite (46%), Kenya (44%), Algeria si Singapore (42%), Rusia, Pakistan si Filipine (38%), Taiwan si Malaezia (37%).
Cel mai putin este apreciat made in Romania, in Danemarca (4%), Franta (6%), Austria (7%), Germania (8%), Italia (9%), Indonezia (10%), Elvetia (11%), Spania (13%), Australia (14%), Suedia, Bahrain, Belgia, Olanda, Canada (15%).
Cu toate acestea, nu suntem pe penultimul sau ultimul loc, in clasamentul general, care au revenit made in China (28%) si made in Iran (27%), insa China a punctat, totusi, la raportul calitate-pret.
Interesant este ca made in Germany nu s-a nascut in Germania, nu a fost ideea nemtilor ci a britanicilor care, in 1887, au emis o lege prin care obligau companiile straine care faceau export in Marea Britanie sa scrie pe produsele lor numele tarii de provenienta.
Culmea ironiei este ca britanicii au luat aceasta masura pentru a-si diferentia marfurile de produsele ieftine, de calitate inferioara sau chiar contrafacute, venite - la vremea respectiva - cu precadere din... Germania (unde statul ducea o politica protectionista).
Aviz pentru oricine vrea sa imbunatateasca perceptia propriului brand de tara, fara a o insoti de progrese calitative...