Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Apa la moara cash-ului

Apa la moara cash-ului
de la 13 Sep. 2016 Exclusiv
Apa la moara cash-ului Tags: incident ingsituatie ingcarduri ing

Spre lauda lor, o gramada dintre locuitorii lumii civilizate sunt adeptii liberei alegeri. Nu-ti poti alege parintii (cel putin nu pe cei naturali) si tara in care te nasti, dar iti poti alege tara in care vrei sa locuiesti, facultatea pe care vrei sa o urmezi, meseria pe care vrei sa o practici.

Iti poti alege anturajul, prietenii, vecinii. Cat despre oferta de obiecte, de bunuri - de la case si masini, pana la telefoane mobile si imbracaminte - toti stim ca este uriasa, in aceeasi lume civilizata.
 
Insa, cand vine vorba despre felul in care primim si cheltuim bani, tot mai multi oameni... aleg sa fie... captivi, vor sa se faca totul electronic, sa le dispara salariile, economiile din forma lor fizica, sa fie numai niste cifre, niste... digituri in computere, in servere, de unde sa circule cu viteza luminii pe autostrazi de fibra optica.
 
Sambata, centrul de date al ING a cazut, timp de mai multe ore si, dincolo de marele... deranj pe care l-a provocat magazinelor si persoanelor neprevazatoare care n-aveau la ele nicio letcaie, este un exemplu pe cat de alarmant pe atat de concludent de ce se poate intampla, despre ce haos poate genera prabusirea brusca si totala a unui astfel de sistem.
 
Cand ai banii in casa, acestia sunt amenintati de hoti, incendiu, rozatoare, cutremur. Pierderea, furtul, disparitia lor il afecteaza numai pe proprietar, nu pe toti oamenii din bloc. 
 
Banii din casa unui magazin si cei din seiful unei sucursale bancare sunt pascuti numai de pericole apropiate: tot hoti, tot incendiu, tot cutremur. Un raufacator sau o defectiune nu afecteaza decat sumele pastrate local. 
 
Clientul de la Timisoara n-are nicio treaba ca a fost spart magazinul X sau sucursala Y din Bucuresti sau din Tulcea sau ca a cazut cladirea, a fost inundata sau a luat foc.
 
Insa, in cazul unui atac informatic sau al unei defectiuni majore, cum a fost cea de sambata-duminica, prelungita luni dimineata (desi banca a anuntat remedierea), este afectat si clientul din Bucuresti si cel din Timisoara, si cel din Tulcea sau din Baia Mare sau Carei. Sunt afectate toate sucursalele, toti clientii...
 
Va dati seama ca - asa foarte grava cum a fost situatia aceasta - este aproape de genunchiul broastei in comparatie cu felul in care ar putea afecta un cutremur sistemele informatice ale tuturor bancilor din Romania, cu toate sistemele lor de rezerva cu tot.
 
Acum, clientii ING care aveau aceeasi calitate si pe la alte banci s-au... indestulat (daca mai aveau bani in alt cont) de la acestea. Numai ca, in cazul cutremurului (da, da, stiu, stiu, toate bancile noastre, cel putin alea mari si cu blazon, au backup-uri peste backup-uri) este posibil (deci, nu obligatoriu) sa cada toate sistemele informatice (si nu numai cele ale bancilor).
 
In fericitul caz in care nu va pica blocul, casa, cladirea de birouri peste ei, cum vor plati atunci adeptii desfiintarii banilor in forma fizica, aceia care vad numai si numai avantajele de necontestat ale banilor electronici pe care ii cred infailibili?
 
Ce este foarte bine - mai ales prin prisma masurilor de luat de acum inainte - este ca, in situatia clientilor obisnuiti ai ING, au fost toti angajatii bancii, care acum chiar pot intelege ce au simtit cei care au sunat in disperare la call center. 
 
Banca nu uita niciodata sa isi/iti ia comisioanele direct din disponibilul din cont. In schimb, cand e sa functioneze, sa zicem, serviciul alerta sms, acesta mai uita sa o faca sau isi aduce aminte a doua zi, desi clientul plateste tocmai pentru a fi avertizat imediat daca a fost facuta o tranzactie neautorizata.
 
Parerea mea argumentata este ca, dintre bancile de pe la noi, ING comunica in cel mai jovial, dragut, atent, simpatic mod. Asa ca, in noaptea de 10 spre 11 septembrie 2016, copywriterii companiei de comunicare/media si-au stors creierii si au redactat, in acelasi stil, o scrisoare catre clienti, care - cu toate scaparile ei - poate fi o lectie de PR pentru multi, de la institutii ale statului pana la carmangeria din colt.
 
Asa cum este firesc, deci rarissim pentru Romania, in scrisoare, banca isi pune cenusa in cap si isi asuma intreaga responsabilitate pentru "situatiile neplacute pe care le-ati intampinat pe parcursul zilei de ieri, datorate (aici corect era cauzate pentru ca fericite... datorita inconvenientului ar putea fi numai bancile concurente - n.r.) unor serioase probleme tehnice cu care ne-am confruntat" (...)
 
"Vrem sa va asiguram inca o data ca aceasta problema nu a pus niciun moment in pericol banii dumneavoastra, care sunt ca intotdeauna in deplina siguranta. De asemenea, va datoram (asta da termen potrivit! - n.r.) si o explicatie cu privire la cauzele acestui incident", se arata in replica bancii.
 
Aici lucrurile devin un pic hilare, daca nu ar fi vorba despre bani, "domeniu" in care este cam greu, mai ales banca fiind, sa faci glume bune.
 
"Ieri, in timpul unui test planificat al sistemului de stingere a incendiilor din centrul nostru de date, eliberarea gazului Inergen a afectat in mod grav si neasteptat (pai, de ce neasteptat, nu aveti specialisti foarte bine platiti si capabili sa anticipeze ce e mai rau? - n.r.) mai multe servere si sistemul de stocare a datelor (deci, de ce nu ne-am putea gandi ca pot disparea si bani din cont, pe acelasi... sistem? - n.r). 
 
In consecinta, au fost afectate toate serviciile conectate: tranzactiile cu cardul, operatiunile la bancomat, serviciul de internet banking, sistemele de comunicare si website-ul www.ing.ro. Ca urmare, o mare parte din tranzactii nu au mai putut fi procesate. De asemenea, si comunicarea cu clientii a fost mult intarziata, tot din cauza imposibilitatii de a accesa baza noastra de date. 
 
Am activat de urgenta procedurile si planurile de recuperare prevazute pentru astfel de situatii. Insa, din cauza magnitudinii (ca tot aminteam de cutremur - n.r.) si complexitatii defectiunilor, din pacate, timpul necesar pentru restaurarea activitatii prin sistemul de back-up a fost mai lung decat in cadrul testelor pe care le efectuam regulat. 
 
In clipa de fata finalizam analiza-diagnostic a acestui eveniment exceptional, monitorizam indeaproape evolutia situatiei impreuna cu furnizorii nostri si luam masuri suplimentare pentru a asigura derularea normala a tuturor operatiunilor bancare. 
 
Ne pare rau ca v-am dezamagit (mare, maaare curaj sa afirmi asta, chiar este! - n.r.) pentru ca nu am comunicat in primele ore dupa incident. Insa defectiunea ne-a afectat si sistemele de comunicare (website, sms, mail-uri) - acesta a fost motivul pentru care nu v-am putut trimite mesaje lamuritoare (...). 
 
Regretam nespus acest incident si neplacerile (mai degraba pagubele pentru magazinele cu POS-uri - n.r.) pe care vi le-a pricinuit, pentru care ne asumam intreaga responabilitate. 
 
Astfel, pentru retragerile de numerar de la bancomatele altor banci efectuate ieri va vom returna comisioanele aferente acestor retrageri (justa masura - n.r.). (...)
 
In final, doresc sa va asigur ca acest incident exceptional (si fara precedent in istoria ING Romania) ne va ambitiona extraordinar de mult sa va demonstram in viitor (pai, in trecut, nu se mai poate - n.r.) ca nu v-ati inselat deloc alegandu-ne pe noi", se incheie scrisoarea semnata de Daniel Llano, Head of ING Retail Banking.
 
Asta cu demonstratul "ca nu v-ati inselat deloc alegandu-ne pe noi" este o provocare la fel de mare precum curajul admiterii greselii, dar, deocamdata, incidentul asta este definitoriu pentru faptul ca increderea se castiga in (zeci) de ani si se pierde intr-o secunda, cam cat dureaza sa cada un sistem informatic...


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 4.9 din 5 - 5 voturi.


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement