Asteptari de joasa altitudine
taromavioane taromrezultate tarom
"La noi, daca iti spun ca-ti fac treaba pana intr-o saptamana, sa stii ca n-are a dura mai mult de doua trei", ii scria, acu' vreo 140 de ani, Ion Ghica lui Vasile Alecsandri.
Surpriza sau nu, dupa atata timp, in Romania, in afara de soferii care "o calca" pentru a ajunge primii la semaforul pe rosu (dupa care, cand se aprinde becul verde, uita sa mai plece), lucrurile merg la fel de lent.
Exista termen al vreunei lucrari de construire de avengura al carei beneficiar sa fie vreo institutie a statului care sa fi fost gata la timp?
De fapt, daca termenul stabilit este depasit cu vreo doi ani, atunci el ar putea fi considerat rezonabil.
La nerespectarea termenelor, la taraganarea lucrarilor, Romania a intrat in istorie. Ne intrece cineva la cazna construirii de autostrazi? Iar, cand se termina cate un petec, acesta este inaugurat cu alai cel putin ministerial, dupa care, de multe ori, se surpa precum zidurile mesterului Manole.
Cui ii trebuie 3 ani pentru a "renova" un parc de 30 de hectare? Carei tari civilizate ii ia, in secolul 21, peste 6 ani (si inca mai numaram) sa sape si sa dea in folosinta o... magistrala de metrou de 6-7 kilometri a carei data de inaugurare este mai schimbatoare decat starea vremii?
De aceea nu ar trebui sa fie de mirare, ca, atunci cand se inaugureaza vreun pasaj de 1-2 kilometri (construit si el in ani lumina) lumea da buluc si se uita la LED-urile care-l lumineaza noaptea ca la aurora boreala.
Insa, in aproape 28 de ani de la Revolutie, singurul tip de transport care s-a dezvoltat cu adevarat la noi a fost si este cel aerian. Cu toate acestea, compania nationala Tarom a ramas de... caruta, pierzand pozitia a doua in clasamentul liniilor aeriene care opereaza zboruri in Romania, in favoarea Blue Air.
Anul 2016 a fost inca unul, al noulea la rand (!) incheiat pe pierdere, inca nu se stie cat de mare, intrucat sistuatia financiara nu a fost inca incheiata. In 2015, Tarom a inregistrat pierderi de 27,4 milioane de lei.
Eugen Davidoiu, actualul director general al Tarom, sustine ca operatorul a fost sabotat "atat din interior, cat si din exterior, de catre cei care aveau interes ca aceasta companie sa nu fie una performanta si eficienta si sa ramana probabil in portofoliul statului roman".
Ciudat, din moment ce, acum vreo cinci ani, acelasi stat roman incerca sa privatizeze 20% din Tarom, prin intermediul unei oferte publice initiale, in urma careia actiunile companiei trebuia fie listate la Bursa de Valori Bucuresti. Atat de mult si-au dorit investitorii o companie mai mereu pe minus, incat oferta nu s-a incheiat cu succes. Cine sa vrea sa fie minoritar la o companie pe pierderi si intr-un domeniu cu o concurenta feroce?
Evident, dupa esec, s-au luat masuri de restructurare. Atat de... eficiente incat au adus alti ani pe minus. Tarom a ajuns sa aiba o flota de 21 de avioane, intr-o tara cu vreo 19 milioane de locuitori. In Finlanda, tara cu 5,5 milioane de locuitori, compania Finnair are 78 de aparate, cele mai vechi produse in 1999 si cele mai noi in 2017...
Acestea fiind scrise, nu este de mirare ca, atunci cand, in flota Tarom, intra, in sfarsit, o aeronava noua, botezata "Sarmizegetusa", care va fi urmata de alte trei, zici ca-i sarbatoare nationala.
Avandu-i in frunte - cum altfel? - pe unii ministrii si pe liderul lor, pe presedintele Camerei Deputatilor si pe ambasadorul SUA, cam singurul om nimerit in peisaj, din moment ce Boeingul 737-800 NG a venit, la propriu, din tara ale carei interese le reprezinta la Bucuresti.
Si, dupa ce ca, de ani de zile, pierderile Tarom, ia ghiciti de catre cine sunt acoperite, preturile de achizitie ale aeronavelor nu pot fi facute publice...
In schimb, pe websiteul Guvernului, sunt postate nepretuite fotografii oficiale (desigur). Intr-una dintre ele, ditamai dregatorii nostri, urmasi ai lui Vlaicu, Vuia si Coanda (!), asteapta aeronava de zici ca, pe Aeroportul Otopeni, aterizeaza Papa Francisc sau macar o flotila de A380.
In alta, aceeasi... lideri se comporta de parca nu ar mai fi vazut avioane si se bucura, la bordul “Sarmizegetusei”, ca niste copii in “comediile” de la Disneyland...
Nu arata asta cam cat de jos ne zboara asteptarile si care este altitudinea de croaziera a liderilor nostri?
PS: O idee de sarbatoare, la care sa participe, din nou, aproape tot guvernul, in frunte cu prim-ministrul sau, ar fi cand si profitul va ateriza in bilantul Tarom.
Sursa foto: gov.ro