O putere hais si alta cea
eliminare taxetaieri taxetimbru de mediupoluare
Nu exista persoana particulara (mai ales neasistata social) si nici firma care sa nu se bucure, cand aude ca un stat elimina taxe. La mentinerea bucuriei mai mult de trei zile, ar ajuta si neintroducerea altora.
Pe 25 octombrie 2016, Parlamentul a votat eliminarea a 102 taxe. Lucru bun, nu? Numai ca, printre... raposate, se numara si timbrul de mediu aplicat anumitor categorii de automobile.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania a reactionat atragand atentia asupra pericolului declinului productiei autohtone de automobile, scaderii numarului de angajati si al sumelor pe care le va incasa statul.
In afara de asta, APIA se referea si la o chestiune care, desi este pe buzele tuturor decidentilor, acestia fac prea putin: poluarea aerului. Asociatia semnala ca, odata cu cresterea numarului de masini la mana a doua, un si mai mare val de poluare se va abate asupra Romaniei.
Mai mult, producatorii si importatorii de automobile considera ca tara noastra ar putea ajunge, astfel, al doilea cimitir de masini la mana a doua el Europei, dupa Polonia.
In ceea ce priveste foarte posibilele probleme economice care vor aparea, initiatorul eliminarii celor 102 taxe, Liviu Dragnea, seful PSD, le-a promis reprezentantilor industriei auto facilitati fiscale. Nu se stie, deocamdata, in ce vor consta acestea.
Nu era mai bine sa lase timbrul de mediu, astfel incat sa nu perturbe revenirea pietei auto si sa nu otraveasca si mai mult aerul pe care suntem nevoiti sa-l respiram?
In ziua in care, la noi, timbrul de mediu era scos din "clasorul" cu taxe, la Amsterdam, in cadrul expozitiei si conferintei "Offshore Energy" 2016, era prezentat un sistem gigant de purificare a aerului.
Este vorba despre un filtru de opt metri lungime, care poate fi montat pe partea superioara a cladirilor din orase, din apropierea zonelor industriale si a aeroporturilor.
Sistemul poate aspira aerul pe o raza de 300 de metri, pana la o inaltime de sapte kilometri, poate trata 800.000 de metri cubi de aer pe ora si filtra 100% particulele cu diametrele de sub 10 (PM 10) si chiar 2,5 microni (PM 2,5) si 95% din nanoparticulele din aer.
Agentia Europeana de Mediu considera particulele fine, rezultate din arderea carbunelui, lemnului, carburantilor, precum si din vapori industriali, drept poluantul atmosferic cel mai nociv pentru sanatatea umana in Europa.
90% dintre locuitorii oraselor sunt expusi la niveluri mai mari decat cele recomandate de Organizatia Mondiala a Sanatatii.
PM 2,5 includ sulfat, nitrati si carbune negru si patrund adanc in plamani si in sistemul cardiovascular.
La o zi dupa votarea eliminarii timbrului de mediu, prim-ministrul Ciolos era primul Dacian in vizita la... Dacia, mai exact, la centrul de cercetare pe care Renault il detine in localitatea Titu.
Acolo, prim-ministrul a spus ca spera ca tot mai multi producatori auto vor investi in cercetare si dezvoltare... Asta, dupa ce APIA anticipa scaderi de investitii...
In aceeasi zi cu vizita, Guvernul Romaniei a tinut si saptamanala-i sedinta, pe a carei ordine de zi, se afla si un Proiect de hotarare pentru modificarea anexelor nr. 4, 5, 6 si 7 la Legea nr.104/2011 privind calitatea aerului inconjurator...
In anii '90, mineriadele au fost cele care i-au speriat, in mod firesc, pe investitorii straini. Acum, s-ar putea sa-i sperie, pe langa lipsa unei infrastructuri rutiere macar de secol 20, nu 21, faptul ca, in Romania, desi declara ca vor binele tarii si al natiei, diferitele puteri ale statului trag in directii diferite. De aia mai mult stam, in loc sa ne miscam.