Ce-i multumeste si ce-i nemultumeste pe consumatorii romani fata de ceilalti europeni
nemultumiri romaniconsumatori europeniservicii internet
Tabloul de bord al pietelor pentru consumatori publicat, astazi, de Comisia Europeana arata ca romanii sunt mult mai multumiti decat ceilalti europeni in ceea ce priveste raportul calitate-pret al electrocasnicelor si automobilelor noi, dar mult mai nemultumiti legat de bauturile alcoolice si nealcoolice, fructe si legume, carne si produse din carne sau produse lactate.
Romania este pe locul 24 in UE in 2012 in ceea ce priveste conditiile pentru consumatori, aflandu-se la acelasi nivel ca in 2010 si 2011.
Pe primul loc in clasamentul produselor apreciate de romani se afla aparatele electrocasnice mari, cu un scor mai mare cu 5,1 puncte decat media UE 27, iar, pe locul doi, sunt cartile, ziarele si revistele, cu 2,2 puncte peste medie.
Totodata, piata automobilelor noi si-a imbunatatit scorul cu 3,1 puncte fata de 2011, in Romania, situandu-se cu 5,5 puncte peste nivelul UE.
In acelasi timp, produsele IT sunt pe locul cinci, in Romania, si pe locul 16, in UE 27.
Sectorul bauturilor are, la romani, un scor mai mic cu 6,3 decat in UE, iar cel al bauturilor nealcoolice are un punctaj cu 3,9 mai redus.
In comparatie cu scorurile din 2011, produsele din lapte, imbracamintea si incaltamintea au inregistrat scaderi de 4, respectiv 3,6 puncte.
Nemultumirea este generala cand vine vorba de alimentatie, intrucat si produsele din lapte (-3,6%), carnea si produsele din carne (-3,8), paine, cereale, orez, paste (-0,7) au avut avut, in Romania, scoruri mai scazute decat media UE.
Cele mai apreciate servicii sunt cele aeriene, de ingrijire personala si cele postale. Serviciile aeriene si cele postale au obtinut scoruri mai mari cu 5,3 puncte, in Romania, decat in restul UE.
De asemenea, a fost evaluat favorabil si sectorul de telecomunicatii, serviciile telefonice mobile fiind pe locul sase, in Romania, si pe locul 23, in UE.
In ceea ce priveste furnizarea internetului, acest serviciu se afla, in Romania, cu 11 locuri mai sus decat in UE 27.
Cel mai putin in cadrul sectorului de servicii sunt apreciate creditele ipotecare, cu un scor de 86,8, cu 7,2 mai mic decat in UE 27, si respectiv cele de transport feroviar, mai redus cu 7,4 puncte.
Cea mai mare schimbare intre 2011 si 2012 s-a inregistrat in sectorul serviciilor de abonamente pentru televiziune, care a crescut cu 6,4 puncte, ajungand de pe pozitia 23 pe 13, in sectorul serviciilor.
Datele luate in calcul privind conditiile pentru consumatori provin din studiile anuale de monitorizare a pietelor pe 2012, care vizeaza 21 de categorii de produse si 30 de tipuri de servicii ce reprezinta circa 60% din cheltuielile totale ale gospodariilor.
Conditiile pentru consumatorii de pe fiecare piata sunt evaluate in baza a sase criterii: comparatie, incredere, probleme si plangeri, gradul de satisfactie, alegere si schimbare a optiunii.