Pentru ca in Europa se fumeaza prea mult comparativ cu SUA sau Canada, o directiva europeana impune noi reguli privind tigarile in UE. Recomandari mai vechi sunt ignorate insa in Romania, tara noastra avand legi mai prmisive decat Turcia (care nu este mebra a UE), Ungaria sau Bulgaria.
Noile legi, votate recent in Parlamentul European, care intra in vigoare din luna mai 2014, sunt insa obligatorii si pentru Romania. Vor fi astfel interzise tigarile slim, dar si cele cu arome, inclusiv tigarile mentolate. Pachetele de tigari vor fi tapetate cu anunturi impotriva fumatului, iar tigarile electronice vor fi si ele supuse unor noi reguli (limitarea cantitatii de nicotina din lichide, limitarea capacitatii atomizorului, precum si un nou sistem de inchidere a sticlelor pentru a nu permite accesul copiilor).
Pe continentul american, campaniile anti-fumat au fost, se pare, cu mult mai eficiente. Saptamana aceasta, compania Philip Morris a raportat un profit in scadere. Dar scaderea se datoreaza nu numai masurilor anti-fumat ci si...dolarului american, care a devenit din ce in ce mai puternic. Cum compania are operatiuni importante in Europa, si cum in Europa decontarile se fac in euro, Philip Morris trebuie sa-si raporteze rezultatele in dolari, iar daca dolarul creste in raport cu celelalte valute, profitul companiei scade.
Desi analistii de pe Wall Street se asteptau la un profit net pe primul trimestru al 2014 de 1,86 miliarde dolari, comparativ cu 2,14 in primul trimestru al anului trecut, actiunile companiei au scazut, in aceeasi perioada, de la 1,63 dolari per actiune la 1,29 dolari, iar perspectivele anunta 1,18 dolari, o scadere de 7,7%, cifra plauzibila daca este luat drept corect anuntul Philip Morris de scadere a veniturilor de la 7,58 miliarde dolari in primele trei luni ale anului 2014, fata de 7,030 in aceeasi perioada a anului in curs.
Potrivit analistilor, problemele Philip Morris vin de pe pietele externe, care au adoptat noi amendamente la legislatia anti-fumat. Si nu este vorba doar despre Europa. Cota de piata din Filipine, de exemplu, a continuat sa se deterioreze datoria cresterii taxelor puse in aplicare in 2013, pentru a descuraja fumatul. Preturile s-au majorat cu 70%, multi filipinezi preferand sa se lase de fumat sau sa abordeze fumatul electronic, de 5-6 mai ieftin.
Dar legislatia pentru produsele din tutun s-a inasprit si in Rusia (una dintre cele mai vaste piete pentru produsele din tutun), unde Philip Morris a pierdut 7% din vanzari, precum si in Africa si Orientul Mijlociu.
Iar pe masura ce timpul trece, si tot mai multi oameni se lasa de fumat sau descopara metode alternative mai ieftine si mai sanatoase, profiturile marilor companii producatoare de produse din tutun scad, anuntand vremuri grele pentru o indusrtie care era infloritoare prin anii 50-60, cand se putea fuma oriunde, oricand si oricat.