Publicitatea este vinovata pentru obezitate
caloriipublicitateobezitatereclamacercetarefactori
Cel putin asa releva un studiu care arata faptul ca imaginea alimentelor grase declanseaza senzatia de foame.
O imagine face cat o mie de calorii! S-a ajuns la aceasta concluzie dupa un studiu realizat in societatile occidentale asupra cauzelor obezitatii si mancatului in exces.
Oamenii de stiinta au descoperit cum privitul pozelor cu produse alimentare cu multe calorii stimuleaza centrul de control al creierului, activand apetitul. Rezultatul? Dorinta crescuta de alimente. La fel se intampla si cu bauturile cu adaos de indulcitori.
Folosind imagistica prin rezonanta magnetic functional, fMRI, cercetatorii au studiat raspunsurile creierului a 13 femei obese, tinere, spaniole. Motivul? Ele au "un risc ridicat de castig in greutate si obezitate".
Fiecare participant a avut doua scanari. In timp ce privea imagini cu alimente calorice, cum ar fi inghetata sau prajiturile, dar si alimente cu continut caloric scazut, ca fructele si legumele, fiecare participant si-a evaluat foamea si dorinta lor pentru o gustare, pe o scara de la 1 la 10.
Dimensiunea fMRI s-a raportat la regiunile cu flux sangvin crescut care au avut o activitate mai mare. Asadar, cercetatorii au descoperit ce regiuni ale creierului au fost activate la privirea imgainilor si cum influenteaza aportul de zahar.
Rezultatele au aratat ca nu exista un motiv stiintific pentru care are loc acest fenomen, ci se intampla "pur si simplu". Pozele au alimente cu indice caloric ridicat au crescut semnificativ pofta de dulce si alimente picante.
De altfel, cercetatorii au ajuns la concluzia ca dupa ce bei bauturi cu adaos de zahar, dorinta de foame capata o valoare inalta. Fructoza, produce o activare mai mare la nivelul creierului in zonele implicate in recompense si motivatia pentru alimente.
"Aceste constatari sugereaza faptul ca indulcitorii ar putea fi unul dintre factorii importanti ai contribuitiei la obezitate", spune Dr. Page, de la Universitatea din California de Sud.
"Stimularea recompense creierului poate contribui la supraalimentare si obezitate. Am crezut ca acest lucru este o constatare extraordinara pentru ca mediul actual este inundat de reclame care arata imagini cu alimente care au un aport imens de calorii", adauga Dr. Page.