Bucurestiul are, de zeci de ani, autobuze electrice...
autobuze electrice bucurestiratbpoluaretrolebuze
In intreaga lume, statele si capitalele lor nu stiu ce sa mai faca pentru a reduce nivelul poluarii chimice. In unele orase, autobuzele au primit benzi cu dedicatie, ingradite, nu cum sunt cele din Bucuresti. In altele, transportul public a devenit gratuit pentru locuitori.
Dar poate cea mai buna solutie, cel putin aparent, este autovehiculul de transport in comun, dotat cu propulsie electrica.
Zilele acestea, Regia Autonoma de Transport Bucuresti testeaza un astfel de autobuz. Pretul unui exemplar, varianta scurta, cu o lungime de 9 metri este de 300.000 de euro, iar cel al unui model lung de 12 metri de 400.000 de euro, in timp ce un autobuz, echipat cu motor diesel, cum sunt cele care circula in capitala Romaniei, a costat vreo 215.000 euro.
Autonomia autobuzului electric este, in cazul unei incarcari rapide, adica timp de o ora, de 150 de kilometri, sau de 250 de kilometri, daca se lasa la incarcat cam cat programul "normal" de lucru, al unui angajat din tara noastra.
Desi mai scump decat tipul de autobuz care circula acum, pretul de exploatare al unui autobuz electric ar fi de numai 42 de bani pe kilometru, nivel care asigura amortizarea in sase ani, in timp ce pretul pe kilometru al autobuzelor care functioneaza pe baza de combustibil fosil este de 2,5 lei pe kilometru.
Evident, marele avantaj al autobuzelor electrice este ca nu polueaza, cel putin nu direct, dar au ca mare problema autonomia limitata, mai ales, intr-un oras aglomerat, unde mai mult stai decat mergi, la "orele de varf".
Oricat ar fi de greu de crezut, desi autobuzul electric este in teste, zilele acestea, si trezeste mare interes, in Bucuresti, circula, de zeci de ani, metrou si tramvaie.
De altfel, prima linie electrica de tramvai a fost data in folosinta, in Bucuresti, in anul... 1894, pe traseul Obor-Cotroceni, dar dezavantajul tramvaielor, atunci si acum, este ca au nevoie de o cale de rulare proprie.
Numai ca, in afara de trenurile de metrou si de tramvaie, aceeasi capitala a Romaniei se bucura, de zeci de ani (!!!), de serviciile autobuzelor electrice, RATB fiind in proprietatea a nu mai putin de 116 astfel de mijloace de transport in comun…
O fotografie cu aceste autobuze exista chiar pe site-ul RATB, ilustrand anii... '50. Tot potrivit site-ului, cinci ani mai tarziu, institutia, care, pe vremea aceea, se numea ITB (Intreprinderea de Transport Bucuresti), anunta realizarea, chiar in atelierele sale, a primului astfel de… autobuz… De fapt, denumirea completa a acestui tip de autobuz este autobuz cu troleu, trolleybus, trolebuz...
In loc sa fie testate si poate cumparate cu zeci de milioane de euro autobuze electrice, de ce nu ar fi extinsa si modernizata reteaua de trolebuze, tot cu bani europeni, tot ca masura antipoluare?
Sursa foto: transira.org