Moartea subita a brandurilor
marcibranduridisparitieplecariromaniacrizaspatii comerciale
Pe langa lucruri mult mai importante, pentru cine s-a nascut dupa 1989, este de neimaginat aspectul magazinelor de dinaintea anului in care tara noastra incepea sa redevina democratica si, pe alocuri, capitalista.
Nici imediat dupa primii ani "de libertate", magazinele nu si-au schimbat repede si radical fetzele. Pionieri ai schimbarii au fost comerciantii de electronice si de electrocasnice, in magazinele carora, asa cum se spunea si in timpuriile lor reclame "plata este in valuta".
Ca sa nu mai fie in valuta, a fost nevoie, in primul rand, ca leul sa se stabilizeze cat de cat si sa fie convertibil, iar pentru ca mai multe companii sa aiba incredere sa-si deschida magazine in Romania, de cresterea puterii de cumparare.
Cum, pana in toamna anului 2008, aceasta a avut numai sens ascendent, ritmul deschiderilor si al "patrunderilor" a incercat sa tina pasul cu cel al consumului, stimulat hei-rupist de "credit numai cu buletinul".
Din 2009, pe zecile de ghisee insirate de banci ca sa nu-i lase pe oameni sa stea la coada la indatorare s-a pus praful.
Mai mult, sucursale de banci si magazine sau chiar mall-uri intregi au fost inchise, consumul s-a restrans, oamenii s-au speriat ei insisi de cat de usor cheltuiau si banii pe care-i aveau si pe cei pe care nu-i aveau, dar ii luau de la banci.
Chiar daca unele mari branduri, mari marci au fost lansate cu mult tam-tam si s-au evaporat in liniste, dupa numai cateva luni, in acelasi timp, anii "de criza" au facut ca marci care nu avusesera curaj sa intre in Romania, sa-si ia avant si sa profite de spatiile lasate goale si de chiriile mai mici.
In schimb, comercianti care nu au stiut sa extinda afacerile, sa riste mai mult, sa aiba des oferte, in cadrul carora, sa taie, nu sa mangaie preturile, au disparut subit.
Atat de subit, incat nici macar angajatii nu au mirosit miscarea. Intr-unul dintre magazinele neclintite, pana la venirea crizei, angajatii au fost pusi sa faca inventarul inainte sa primeasca marfa de primavara.
Intrebandu-i, mai in gluma mai in serios, daca magazinul va fi inchis, cu chipurile sincer surprinse au negat vehement si mai ca n-au scuipat in san. Cu toate acestea, dupa vreo doua saptamani, spatiul respectiv era gol-golut si scos la inchiriere.
La fel s-a intamplat, recent, si cu unul dintre cei mai mari retaileri de produse textile din lume. Numai ca, din nou, angajatii iti spuneau ca produsul pe care-l solicitai urmeaza sa se regaseasca in viitoarele comenzi facute de la centrul european de distribuire a marfii.
Cand revii sa vezi daca s-au tinut de cuvant, nu numai ca produsul nu era la intalnire dar magazinul disparuse cu totul... Poate ca, atunci cand Romania va avea din nou un ritm de dezvoltare alert, astfel de morti subite nu numai ca nu vor mai avea loc, dar unele branduri de calitate vor reinvia.