Scumpete si ieftinatate
promotiisuperofertecentrala atomoelectricacolectiipetrol
De la facerea ei, omenirea nu a mai cunoscut o etapa de prosperitate atat de lunga. Inceputa pe ruinele celui de-Al doilea razboi mondial, aceasta prosperitate tinde sa devina, daca nu a devenit deja, inamicul insusi al omenirii.
Niciodata nu s-a mai pomenit un asemenea consum in masa, o atare democratizare a bunastarii si chiar a luxului. In urma cu 70-80 de ani, majoritatea oamenilor avea unul-doua randuri de haine si poate nici macar atatea perechi de incaltari. Nici vorba de propriul automobil. Omu’ zicea "merci" de o casuta din chirpici si de un lot de pamant din care avea exact cat ii trebuia.
Astazi, consumul nu mai este facut pentru a acoperi nevoi stricte, ci pentru a incerca lucruri noi, pentru a fi la moda, pentru a ne demonstra noua insine cat de grozavi suntem, pentru a ne demonstra noua si altora ca ne permitem, pentru a ne gadila orgoliul pana cand va rade-n hohote (evident, de noi insine).
Astazi, aproape nimic nu se mai repara caci se uzeaza rapid, fizic si mai ales “moral” si, teoretic, e mai ieftin sa cumperi alt obiect ca oricum "noua colectie" bate la usile miilor de magazine.
Iar reclamele, ofertele, marketingul toate sunt facute ca sa-ti ia ochii si banii, chiar si pe cei pe care inca nu i-ai castigat. Si toata lumea, chipurile, e multumita: tu ti-ai schimbat garderoba, gadgeturile, masina, casa, masa; cei care le-au produs isi freaca mainile ca le-au crescut vanzarile, actionarii se bucura ca au investit corect si, la randul lor, isi vor permite sa cumpere din ce in ce mai mult si sa iroseasca, sa arunce din ce in ce mai mult.
Statistic, americanii (si nu numai ei) arunca, in fiecare an, sute de tone de alimente, in valoare de zeci de miliarde de dolari, nu pentru ca ar fi alterate, ci pentru ca au cumparat prea mult si, in afara de asta, a aparut o noua "superoferta".
Iata ca aceasta multumire aproape generalizata dispare cand planeta ne flutura pe la nas niste costuri, niste note de plata mult mai scumpe decat ce scrie pe bonuletele de la promotii.
Ca sa produci cat mai mult, ai nevoie sa consumi tot mai multe resurse. Iar, in randul acestora, petrolul este rege incoronat, caci nu numai ca, datorita lui sunt transportate milioane de tone de bunuri de la zecii de mii de kilometri distanta, dar tot din el se fac miliardele de ambalaje, toate maruntisurile “de unica folosinta”, toate carcasele de calculatoare. Tot petrolul ii transporta si pe cei care produc aceste bunuri si pe cei care le cumpara.
Totodata, pentru ca oamenii sa se bata si sa se schimbe-n colectii de haine si in noi game de automobile, mai construiesti o centrala atomoelectrica si inca una. Cu cat cererea de orice fel de produs e mai mare, cu atat creste necesarul de energie electrica.
Iar, cand Terra nu mai este exploatata rational, ci praduita irational, cand centrala iti da pe la nas cu flit radioactiv, cat de ieftine mai sunt toate nimicurile in care ne place sa ne inecam si sa le aruncam numai pentru a plonja in altele?