Vanzarile se joaca pe marketing si mai putin pe inventii
vanzarimarketingibmapplesamsungtoshibacanon
Biroul pentru Inventii si Marci al SUA (US Patent Office and Trademark Office) a publicat clasamentul brevetelor de inventie eliberate anul trecut. Si, ce sa vezi, Apple nu este nici pe departe in frunte, ci este batuta… mar de Samsung si de multi altii.
Apple ocupa de-abia locul 39 pe lista, in timp ce Samsung este pe locul doi, dupa IBM. Este lesne de remarcat ca numarul de brevete nu echivaleaza catusi de putin cu succesul sau insuccesul comercial.
Cam singura coincidenta intre inventivitate si succes comercial este IBM si isi mai fac loc Samsung, Toshiba, Canon si Microsoft. In rest, sunt companii… inventive care fie inventeaza metode de a ambala fum, fie inventeaza astazi ceea ce le-ar fi putut aduce succesul alaltaieri.
Ati vazut pe cineva stand la coada cu zilele, cu saptamanile, pentru a cumpara o tableta Samsung sau una Toshiba sau un aparat de fotografiat Canon? Nu prea. In schimb, desi nu sunt neaparat cele mai performante si cele mai fiabile, produsele Apple genereaza emotie si emotii.
Tinerele isi vand virginitatea pentru un iPhone. Desigur, acestea, precum si statul la cozi, nu pentru ceva gratis, ci pentru ceva pentru care nu numai ca vei plati bani grei, dar te va tine legat, prin vanzari incrucisate, de producator, pot fi cazuri clinice.
Ii pasa directoratului Apple, ii pasa actionarului Apple ca este sau nu este vorba de cazuri clinice? Catusi de putin! Ei au un bussiness, o afacere IT de condus, nu un spital!
O fi intrecuta Apple ca inventivitate de catre alte mari companii, caci, deocamdata, pentru marketing nu exista brevete de inventie. Pentru marketing, exista instrumente de masura mai reci decat spatele unui iPad oprit: vanzarile si profitul!
Asa cum fotbalul se joaca pe goluri, nu pe cat de inventivi, de creativi sunt jucatorii, asa si vanzarile se joaca pe strategie de marketing, nu de inventica.
Poti sa inventezi perpetuum-ul mobile sau viata vesnica. Daca nu stii sa comunici avantajele cumpararii acestor produse, daca nu stii sa tentezi cumparatorul, acesta va da banii pe altceva. Se va uita la sarea si la semintele de mac de pe un covrig si va zice "Ce inventie minunata!"