Vocea Romaniei, Cerbul de Aur si Mamaia
vocea romanieicerbul de aurfestivalul mamaiasmstva
Azi-noapte, s-a incheiat prima editie a concursului de interpretare muzicala numit Vocea Romaniei, un format televizionistic, un asa-zis talent show importat in franciza (precum KFC, McDonald's, Pizza Hut sau Burger King) ca atatea altele, de fapt, ca mai toate programele de televiziune cu mare succes la public.
Fostul celebru festival national de interpretare si creatie Mamaia, la care premianti ajunsesera sa fie membri unui car de reportaj (!) s-a mai zbatut si poate se mai zbate prin sala Teatrului Soveja din localitatea Mamaia.
De asemenea, si mai celebrul Cerb de aur se chinuieste (fara succes) de vreo doi ani sa-si mai arate coarnele pe piata muzicala din Romania. Motivul? Ca de obicei, banii. Desi beneficiaza de venituri stabile si certe, televiziunea de stat este pe rosu.
Pe urma, chiar si in vremurile bune, de asa-zis avant economic, festivalul costa enorm si nu prea se stie cat le aducea organizatorilor si mai ales sponsorilor chemati sa-si deserte cecurile.
Numai cazarea concurentilor, impresarilor, orchestrelor, vedetelor invitate, echipelor televiziunii, presei costa cel putin 100.000 de euro. Adaugam transportul international, daca nu se gasea intelegere la Tarom sau daca aceasta companie nu avea drum prin colturile de lume de unde veneau concurentii.
Basca, plimba-i pe invitati prin statiunile montane; distreaza-i, arata-le tara, arata-le sarmaua si mititelul, toarna-le berea si vinul, in fata la Bran! Cu ce se alegea producatorul? Cu ce se alegea sponsorul? Cu pierderi.
Si, dupa toate acestea, castigatorul trofeului pleca acasa cu vreo 10.000 de euro, ca... deh se vedea ca, oricat ar fi fost de generosi, sponsorii gafaiau ca sa mai scoata si bani pentru premiu.
Si atunci, de unde sa mai aduni bani pentru un festival mamut (pentru nivelul mioritic), in care sponsorii sunt amintiti in treacat de dom’ Ricky, printre indemnurile obsesive de "give’em a big hand!"
In schimb, amintita Voce a Romaniei ii costa mult mai putin pe producatori, iar cine ajunge sponsor principal, partener, se alege cu o expunere imensa. In final, ambii castiga, la propriu.
Evident, facand audienta si vanzand spatiu publicitar. Basca, daca la Mamaia si Cerbul de aur, habar n-avea publicul cum alege juriul castigatorii, la Vocea Romaniei, publicul joaca (cel putin aparent) rolul principal. Si mai si plateste pentru asta: 0,99 euro pe sms.
Pana si bugetul de stat castiga cat se poate de direct din Vocea Romaniei si din alte concursuri de acest fel, intrucat sms-urile sunt aducatoare de multa TVA.
Asadar, din punct de vedere financiar, toata lumea are de castigat. In schimb, din punct de vedere artistic... Daca nu subintelegeti continuarea, ati trimite un sms?