Culmea publicitatii este jeleul
animaleoamenipublicitatemaimute capucin
Oamenii se comporta ca o oglinda, le faci un bine si simt nevoia sa ti-l intoarca, oamenii se bazeaza pe sentimente, nevoi, emotii si impuls, oamenii sunt egoisti si vor lucruri de valoare care trebuie sa fie neaparat mai mare decat pretul cerut. Acestea sunt coordonate pe care publicitarii si oamenii din vanzari le urmaresc pentru a crea o strategie de lansare a unui produs pe piata. A, era sa uit, mai e ceva: oamenii fac afaceri cu oameni.
Omul este un animal social, iar creierul lui este special construit pentru a procesa si a raspunde interactiunilor sociale. Ce retinem de aici? Partea cu "animal". Altfel cum ne-am explica initiativa directorilor de publicitate Keith Olwell si Elizabeth Kiehner din New York care organizeaza un experiment prin care vor sa vada daca maimutele pot fi influentate de publicitate?!
Cum s-a ajuns totusi aici? Cei doi exotici au aflat ca maimutele captive inteleg notiunea de bani si, daca participa la jocuri pe teme economice, reactioneaza la fel ca oamenii. Analogia poate fi dusa mai departe, asa ca hai sa incercam si putina reclama, ca tot se bat Pepsi si Coca-Cola pentru suprematie. As pune acum, daca as fi pe vreo retea de socializare, multe fete din acelea nedumerite sau, din contra, d-alea care saliveaza. De curiozitate.
Echipa va pregati doua tipuri de mancare, doua jeleuri de culori diferite, iar una fiind insotita si o mica pancarta publicitara care va atarna de cusca maimutelor. Pancarta menita sa atraga atentia masculilor are drept imagine organele genitale ale unei femele alaturi de tipul de mancare caruia i se face publicitate. Pancarta publicitara pentru femele va contine, evident, o poza explicita cu un mascul impreuna cu mancarea careia i se face reclama. Sexul vinde si la maimute. De fapt, oamenii de stiinta implicati au declarat ca nu e loc de fineturi, este necesara o abordare viscerala, brutala, pentru a vedea, odata pentru totdeauna, daca maimutele sunt ca oamenii.
In ce va consta testul propriu-zis: maimutele vor fi ofertate cu doua feluri de jeleuri, pentru a se vedea daca au tendinta sa se indrepte spre cel care este impachetat si cu ambalajul "emotional" al unui partener ideal.
Va simtiti cumva dezgustati? Nu aveti de ce. Un alt principiu psihologic care ne ghideaza comportamentul este acela al imitarii. Avem nevoie de indrumare, mai ales cand suntem nesiguri de ceva. Ce cred ceilalti? Ce fac ceilalti? Apoi mergem dupa turma. Aceasta epifanie si maimutele capucin sunt solutia cercetatorilor la, de ce nu, criza economica.
Sper ca reclamele sa mentina niste standarde realiste, sa nu dezechilibreze emotional tinerele femele capucin de prin gradinile zoologice ale lumii.
Rezultatele studiului vor fi publicate peste cateva saptamani.