Adio shopping haotic! Cum s-a schimbat comportamentul romanilor de Black Friday in 2025

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Adio shopping haotic! Cum s-a schimbat comportamentul romanilor de Black Friday in 2025
Adio shopping haotic! Cum s-a schimbat comportamentul romanilor de Black Friday in 2025
de Adrian Somai la 02 Nov. 2025
Urmareste-ne pe Google News
black fridayreduceri black fridayoferte black fridayshopping

Imaginea cumparatorului care se arunca frenetic asupra ofertelor de Black Friday a devenit istorie. Conform celui mai recent studiu realizat de agentia de cercetare de piata MKOR, consumatorul roman din 2025 s-a transformat intr-un strateg atent si calculat, care isi pregateste achizitiile cu saptamani inainte. Raportul „Black Friday Consumer Trends 2025” arata o maturizare evidenta a pietei, in care entuziasmul este inlocuit de planificare si rationalitate.


Daca in trecut Black Friday era sinonim cu decizii impulsive si cosuri umplute la intamplare, in prezent 93% dintre romani declara ca isi fac o lista de cumparaturi inainte de marele eveniment, incepand procesul de documentare chiar si cu 3-4 saptamani inainte. Motivele sunt cat se poate de pragmatice. 
 
Mai mult de jumatate dintre participanti (53%) urmaresc reducerile pentru a cumpara produse aflate deja pe lista personala de dorinte, iar 31% profita de promotii pentru a pregati cadourile de Craciun. Tinand cont de faptul ca traversam o perioada plina de incertitudini economice si presiune fiscala, consumatorii cauta tot mai mult valoarea reala, nu doar senzatia de „chilipir”.
 
Un alt semn al maturizarii pietei este diversificarea puternica a cosului de cumparaturi. Daca altadata tehnologia domina clar topul preferintelor, in 2025 romanii se orienteaza catre un mix echilibrat intre util si personal. Studiul arata ca un cumparator mediu achizitioneaza produse din aproape patru categorii diferite, o crestere semnificativa fata de anul trecut.
 
Desigur, electronicele si electrocasnicele raman vedete (49% intentioneaza sa le cumpere), insa cresterea spectaculoasa se vede in categoriile de fashion (42%) si beauty & care (42%). Tot mai multi consumatori aleg Black Friday pentru a-si actualiza garderoba, a investi in produse de ingrijire sau chiar in obiecte care le imbunatatesc stilul de viata. Pe fondul unei inflatii persistente si al unui cost de trai crescut, multi romani prefera sa profite de reduceri pentru a-si face stocuri de produse esentiale.

Generatia Z schimba regulile jocului: experienta hibrida, online si offline

Surpriza acestui an vine de la Generatia Z, care redefineste comportamentul de cumparare. Desi perceputa ca fiind complet digitala, cercetarea MKOR arata ca 56% dintre tinerii intre 18 si 28 de ani vor adopta o strategie omnicanal, combinand online-ul cu vizitele in magazine. Ei folosesc internetul pentru research, dar prefera sa testeze produsele fizic inainte de achizitie.
 
Lasand la o parte reducerile, tinerii cauta si experienta si socializare. Pentru multi, o sesiune de shopping de Black Friday in mall devine o iesire cu prietenii, o ocazie de relaxare si interactiune. In acelasi timp, folosesc platformele digitale pentru a compara preturile si a urmari ofertele in timp real. Astfel, specialistii sustin ca acum retailerii trebuie sa isi adapteze strategiile pentru a livra o experienta coerenta, indiferent de canal.
 
In timp ce majoritatea cumparatorilor se pregatesc intens pentru Black Friday, neincrederea ramane o problema majora pentru o parte semnificativa a populatiei. Aproximativ 30% dintre romani afirma ca nu participa la reduceri din cauza suspiciunilor legate de corectitudinea ofertelor. Fenomenul „preturilor umflate inainte de Black Friday” continua sa afecteze credibilitatea campaniilor, obligand brandurile sa investeasca tot mai mult in transparenta si comunicare.
 
Pentru segmentul indecis, care reprezinta aproape o treime din piata (28%), decizia de cumparare depinde direct de marimea reducerii. Studiul arata ca pragul psihologic care face diferenta intre o oferta banala si una irezistibila este de 54% discount. Potrivit specialistilor, intr-un context in care romanii sunt mai informati ca oricand, retailerii nu mai pot miza doar pe marketing agresiv.
 
„Black Friday nu mai este un sprint, ci un maraton de planificare”, subliniaza Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR. Declaratia sintetizeaza perfect esenta noului comportament de consum: o schimbare de mentalitate. Romanii nu mai asteapta noaptea reducerilor ca pe un eveniment unic si emotional, ci ca pe un proces bine gandit, care incepe din octombrie si implica analiza, bugete clare si comparatii intre oferte.

         Citeste si: ANPC da semnalul de alarma. Ce trebuie sa verifici neaparat inainte de a cumpara o locuinta

Sursa foto: freepik.com
 
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

In gospodariile americane exista 3 miliarde $ cash, carora nimeni nu le da vreo atentie
Economie

In gospodariile americane exista 3 miliarde $ cash, carora nimeni nu le da vreo atentie

today17 Nov. 2025
Transport marfa Turcia: Conecteaza-ti afacerea cu noul hub logistic al Raben
Companii

Transport marfa Turcia: Conecteaza-ti afacerea cu noul hub logistic al Raben

today17 Nov. 2025
CSR-ul in 2026: De ce companiile care trateaza implicarea sociala ca pe o strategie castiga pe termen lung
Companii

CSR-ul in 2026: De ce companiile care trateaza implicarea sociala ca pe o strategie castiga pe termen lung

today17 Nov. 2025
Taxele locale din 2026 cresc cu 75 la suta, anunta un primar din Romania
Economie

Taxele locale din 2026 cresc cu 75 la suta, anunta un primar din Romania

today17 Nov. 2025
Bolojan anunta ca saptamana viitoare Guvernul si-ar putea asuma raspunderea pe pachetul privind reforma administratiei
Ultima ora

Bolojan anunta ca saptamana viitoare Guvernul si-ar putea asuma raspunderea pe pachetul privind reforma administratiei

today17 Nov. 2025
Ghidul angajatorului. La ce despagubiri  are dreptul salariatul concediat nelegal?
Companii

Ghidul angajatorului. La ce despagubiri are dreptul salariatul concediat nelegal?

today17 Nov. 2025
Nicusor Dan recunoaste: Romanii o duc mai rau. De ce apara totusi presedintele masurile de austeritate ale Guvernului Bolojan
Economie

Nicusor Dan recunoaste: Romanii o duc mai rau. De ce apara totusi presedintele masurile de austeritate ale Guvernului Bolojan

today17 Nov. 2025
Te suna Revolut? Inchide imediat! Mii de romani au ramas deja cu conturile goale
Protectia datelor cu caracter personal

Te suna Revolut? Inchide imediat! Mii de romani au ramas deja cu conturile goale

today17 Nov. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x