Adio shopping haotic! Cum s-a schimbat comportamentul romanilor de Black Friday in 2025
black fridayreduceri black fridayoferte black fridayshopping
Imaginea cumparatorului care se arunca frenetic asupra ofertelor de Black Friday a devenit istorie. Conform celui mai recent studiu realizat de agentia de cercetare de piata MKOR, consumatorul roman din 2025 s-a transformat intr-un strateg atent si calculat, care isi pregateste achizitiile cu saptamani inainte. Raportul „Black Friday Consumer Trends 2025” arata o maturizare evidenta a pietei, in care entuziasmul este inlocuit de planificare si rationalitate.
Daca in trecut Black Friday era sinonim cu decizii impulsive si cosuri umplute la intamplare, in prezent 93% dintre romani declara ca isi fac o lista de cumparaturi inainte de marele eveniment, incepand procesul de documentare chiar si cu 3-4 saptamani inainte. Motivele sunt cat se poate de pragmatice.
Mai mult de jumatate dintre participanti (53%) urmaresc reducerile pentru a cumpara produse aflate deja pe lista personala de dorinte, iar 31% profita de promotii pentru a pregati cadourile de Craciun. Tinand cont de faptul ca traversam o perioada plina de incertitudini economice si presiune fiscala, consumatorii cauta tot mai mult valoarea reala, nu doar senzatia de „chilipir”.
Un alt semn al maturizarii pietei este diversificarea puternica a cosului de cumparaturi. Daca altadata tehnologia domina clar topul preferintelor, in 2025 romanii se orienteaza catre un mix echilibrat intre util si personal. Studiul arata ca un cumparator mediu achizitioneaza produse din aproape patru categorii diferite, o crestere semnificativa fata de anul trecut.
Desigur, electronicele si electrocasnicele raman vedete (49% intentioneaza sa le cumpere), insa cresterea spectaculoasa se vede in categoriile de fashion (42%) si beauty & care (42%). Tot mai multi consumatori aleg Black Friday pentru a-si actualiza garderoba, a investi in produse de ingrijire sau chiar in obiecte care le imbunatatesc stilul de viata. Pe fondul unei inflatii persistente si al unui cost de trai crescut, multi romani prefera sa profite de reduceri pentru a-si face stocuri de produse esentiale.
Generatia Z schimba regulile jocului: experienta hibrida, online si offline
Surpriza acestui an vine de la Generatia Z, care redefineste comportamentul de cumparare. Desi perceputa ca fiind complet digitala, cercetarea MKOR arata ca 56% dintre tinerii intre 18 si 28 de ani vor adopta o strategie omnicanal, combinand online-ul cu vizitele in magazine. Ei folosesc internetul pentru research, dar prefera sa testeze produsele fizic inainte de achizitie.
Lasand la o parte reducerile, tinerii cauta si experienta si socializare. Pentru multi, o sesiune de shopping de Black Friday in mall devine o iesire cu prietenii, o ocazie de relaxare si interactiune. In acelasi timp, folosesc platformele digitale pentru a compara preturile si a urmari ofertele in timp real. Astfel, specialistii sustin ca acum retailerii trebuie sa isi adapteze strategiile pentru a livra o experienta coerenta, indiferent de canal.
In timp ce majoritatea cumparatorilor se pregatesc intens pentru Black Friday, neincrederea ramane o problema majora pentru o parte semnificativa a populatiei. Aproximativ 30% dintre romani afirma ca nu participa la reduceri din cauza
suspiciunilor legate de corectitudinea ofertelor. Fenomenul „preturilor umflate inainte de Black Friday” continua sa afecteze credibilitatea campaniilor, obligand brandurile sa investeasca tot mai mult in transparenta si comunicare.
Pentru segmentul indecis, care reprezinta aproape o treime din piata (28%), decizia de cumparare depinde direct de marimea reducerii. Studiul arata ca pragul psihologic care face diferenta intre o oferta banala si una irezistibila este de 54% discount. Potrivit specialistilor, intr-un context in care romanii sunt mai informati ca oricand, retailerii nu mai pot miza doar pe marketing agresiv.
„Black Friday nu mai este un sprint, ci un maraton de planificare”, subliniaza Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR. Declaratia sintetizeaza perfect esenta noului comportament de consum: o schimbare de mentalitate. Romanii nu mai asteapta noaptea reducerilor ca pe un eveniment unic si emotional, ci ca pe un proces bine gandit, care incepe din octombrie si implica analiza, bugete clare si comparatii intre oferte.
Citeste si: ANPC da semnalul de alarma. Ce trebuie sa verifici neaparat inainte de a cumpara o locuinta
Sursa foto: freepik.com