Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Analizele Manager.ro: Automobilul, inamicul discret care distruge China din interior


Analizele Manager.ro: Automobilul, inamicul discret care distruge China din interior
de la 07 Nov. 2012
Analizele Manager.ro: Automobilul, inamicul discret care distruge China din interior
Tags: automobile chinatraficul rutier in chinaautostrazi china

In China sunt inregistrate cca 200 de milioane de autovehicule, in marea majoritate autoturisme. Si toate aceste autovehicule ies zilnic pe strazi, in special in marile orase, cu efecte pe care oricine le poate banui: poluare, blocaje rutiere, stres, consum imens de carburanti (40% din tot petrolul folosit de China se duce pe transporturi), scaderea performantelor economice si, desigur, accidente (300 de persoane mor in fiecare zi in aceasta tara in accidente de masina). Sunt efecte foarte urate, dar care ar fi putut fi mult diminuate daca autoritatile chineze ar fi gestionat altfel explozia vanzarilor auto din ultimii ani, care a transformat China in cea mai mare piata de masini din lume.


In ultimii 5 ani, China a construit 32.000 km de drumuri expres si a dat in folosinta 12 autostrazi nationale, cu ani buni inainte de termen, intr-un ritm de 4 ori mai rapid decat cel in care America si-a construit sistemul sau de autostrazi interstatale. Doar in Shanghai s-au finalizat in ultima decada 2.400 km de drumuri, de 3 ori mai mult decat reteaua rutiera din intregul Manhattan.

Si de ce acest efort? Foarte simplu, deoarece estimarile arata ca flota de masini a Chinei va ajunge la 600 de milioane de bucati pana in 2030. Problema insa e ca deja acest efort nu mai este suficient nici macar pentru satisfacerea nevoilor actuale de infrastructura rutiera, daramite pentru cele viitoare. Traficul in Beijing, Guanghzou sau Shanghai este aproape blocat, astfel ca aceste orase apeleaza la tot felul de posibile solutii, cum ar fi un sistem de loterie prin care se aloca un numar limitat de inmatriculari.

China greseste cam in acelasi mod in care a facut-o SUA in perioada sa de ascensiune, punand in centrul vietii urbane masina, in loc sa puna oamenii. Iar rezultatele care se contureaza sunt aceleasi ca in SUA: inghesuiala, poluare, o calitate a vietii nesatisfacatoare, degradarea centrelor oraselor. Solutia pe care au gasit-o americanii in urma cu 50-60 de ani a fost migrarea spre suburbii, urmata mai tarziu, cand suburbiile s-au aglomerat, de o migrare in sens invers, spre orase, de data aceasta cu lectia invatata: americanii au inceput sa foloseasca transportul in comun si... sa mearga pe jos.

In China insa, acest scenariu, cu o dubla migratie, nu a fost luat in calcul. Beijing-ul, de exemplu, s-a axat pe constructia de autostrazi, inele mediane si parcari, neglijand utilizarea bicicletei (doar 17% din locuitori mai folosesc acum bicicleta, fata de 60% in urma cu 25 de ani) si “incurajand” in consecinta aglomeratia, efectul de sera, poluarea. Beijing-ul este acum unul dintre cele mai poluate orase ale lumii si, bineinteles, suporta urmarile acestei situatii - cum ar fi faptul ca orasul a pierdut o gramada de bani in 2008 cand autoritatile, pentru a asigura un cer albastru pe perioada Olimpiadei, au fost nevoite sa restrictioneze traficul si sa inchida fabrici.

Desigur, se pot analiza diferite scenarii pentru reducerea efectelor nefaste ale motorizarii Chinei, cum ar fi modernizarea sistemului de transport in comun, introducerea combustibililor alternativi (etanol), acordarea de subventii la achizitionarea masinilor electrice sau aplicarea “taxelor de aglomeratie” care au facut minuni la Londra sau Singapore (taxe percepute la intrarea cu masina in anumite zone). Iar autoritatile chineze chiar analizeaza aceste scenarii, constiente ca au la dispozitie o fereastra de oportunitate limitata in care sa faca ceva pentru a opri un adevarat dezastru social, economic si de mediu, de proportii nemaintalnite.

E oarecum ciudat ca o superputere in devenire, China, sa aiba ca prioritati transportul public, bicicleta si mersul pe jos, dar realitatea e ca fara rezolvarea acestor prioritati orasele sale vor claca.

Iar astazi orasele conteaza mai mult ca oricand. Pentru ca ele sunt de fapt motoarele economiei globale: 60% din PIB-ul mondial este asigurat in acest moment de doar 600 de centre urbane si se estimeaza ca situatia va fi si mai interesanta in 2025, cand orasele care vor sustine economia lumii vor fi in numar de doar 75 (!). Bineinteles, gigantii de astazi – New York, Tokyo, Londra, Chicago – vor ramane in top, dar lor li se vor adauga numeroase orase din China, de care n-ati auzit, probabil, niciodata. Va spun ceva nume ca Fuzhou sau Wuhan?

Urbanizarea Chinei se petrece intr-un ritm ametitor, la o scara de 100 de ori mai mare in comparatie cu prima tara care a trecut printr-un proces de urbanizare (Marea Britanie) si intr-un ritm de 10 ori mai rapid. Expertii spun ca pana in 2025 vor fi 221 de orase chineze cu peste 1 milion de locuitori. Dar asta doar daca urbanizarea de care vorbim nu se va stinge pana atunci, sufocata de poluare si de blocaje rutiere.


Editorialist Manager.ro
25 de ani experienta in domeniul editorial
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016