EDITORIAL. Guvernul condus de Ilie Bolojan, intre sinucidere politica si lupta cu propriul sistem
masuri fiscale 2025modificari fiscale 2025deficit bugetar romania 2025pachete fiscale guvernul bolojanreforma administratiei publice 2025
Odata cu venirea la putere a Cabinetului Bolojan, Romania, cu grave derapaje fiscal-bugetare, a intrat intr-un amplu proces de restaurare financiara solicitat cu presiuni internationale de organismele care semnalau de ani de zile ca ne indreptam spre colaps. Semnalau, dar in Romania se auzea cel mult un zgomot de fundal, atat de la FMI, cat si de la Comisia Europeana. Ce auzeam noi? Discursuri electorale populiste in care omului de rand i se vindea iluzia meritului unui trai mai bun fara sa se ofere la schimb productivitate si competenta. I se servea pe tava si solutia, pe principiul "are balta peste": salarii si pensii majorate din imprumuturi externe colosale si cheltuind mai mult decat puteam acoperi. Atat cat a mers, am trait pe datorie. Si a mers destul, pana acum. Suntem in fata momentului in care trebuie sa acoperim gaurile. Doar ca nota de plata e servita tuturor, desi masa a fost luata doar de unii, care pe unde au putut - la sectorul VIP, la zona de "ciupeala", fiecare dupa posibilitati.
Cu dezechilibre majore la balanta de plati, cu cel mai adanc deficit bugetar din UE, cu o datorie externa de peste 50% din PIB, nesustenabila pentru nicio economie de piata, cu una dintre cele mai supradimensionate administratii publice si cu un cost al acesteia de neegalat in statele membre, raportat la populatie, se impune luarea unor masuri de corectie dure. Numite de unii si "de austeritate".
Au aparut in scena celebrele pachete fiscale adoptate prin raspunderea Guvernului, doar ca nu sunt suficiente si, partea cea mai importanta si "nasoala" e ca reforma administratiei publice ramane in pom.
Romania pare sa intre, in fata celui de-al treilea pachet fiscal asumat de Cabinetul Bolojan, intr-un blocaj generat de evidenta rezistenta a sectorului public de a-si asuma contributia la redresarea economica si echilibru fiscal, poate si "echitate" in raport cu masurile trasate mediului de business.
In privinta mediului privat, firmele au incasat pana acum cresteri succesive ale poverii fiscale si limitarea progresiva a spatiului fiscal. Cu majorarea impozitului pe dividende, cresterea costului pe munca, scumpirea accizelor, majorarea TVA si taxarea capitalurilor mari, mediul privat romanesc a fost tras de maneca sa puna umarul la acoperirea unor gauri bugetare imense.
Ceea ce ar trebui tratat ca in orice economie sanatoasa cu sprijin si masuri de stimulare fiscala, in Romania continua sa fie vazut ca inamicul public nr. 1 in care se loveste prima data. Sectorul privat e din nou in prima linie a razboiului cu rezultatele incompetentei administratiei publice a ultimilor multi ani de zile.
Pus din nou sa duca greul, sectorul privat - care tine de altfel economia in spate - e pus sa traga tara si din groapa in care s-a scufundat acum.
Dupa ample negocieri, discutii si consultari la Palatul Victoria, antreprenorii par sa-si fi asumat rolul si sa fi acceptat compromisul. Pana la urma, viziunea de business nu le da de ales: daca nu strangem cureaua, inchidem taraba definitiv.
Situatia se complica insa cand vine vorba despre responsabilitatea care e pusa in talerul administratiei publice. Balanta, in momentul de fata, atarna doar in defavoarea mediului privat, in timp ce impresia opiniei publice este pe cat de dureroasa, pe atat de pertinenta: sistemul public pare ca nu e dispus nici macar sa curete frunzele uscate, cu atat mai putin sa-si taie craca de sub picioare.
La stat, asadar, reforma administratiei publice intarzie sa apara. Economistii incep deja sa traga puternice semnale de alarma si sa spuna ca, daca Executivul nu va reusi sa imparta echitabil povara fiscala intre sectorul public si cel privat, toate masurile luate pana acum nu doar ca vor fi inutile, ci vor genera o represiune financiara ce va lovi direct in sectoarele economice private care aduc bani la buget si in contribuabilii onesti. Rezultatul va fi opus celui scontat: incasarile in vistieria tarii vor fi si mai mici!
Pe fondul tergiversarii unei reforme reale la stat, consumul e asteptat sa se prabuseasca, inflatia sa creasca si sa loveasca la temelie puterea reala de cumparare. Despre impactul asupra increderii in institutiile publice nici macar nu mai are rost sa discutam.
In fata unei realitati economico-sociale atat de dure, Guvernul are doua optiuni: sa-si asume rolul de kamikaze pe scena politica si sa echilibreze masurile de corectie intre mediul public si cel privat sau sa cedeze presiunii propriului sistem si sa-i lase "amanet" doar pe unii. In cea de-a doua abordare, nu doar ca ne furam singuri caciula, dar ii dam si foc - fix acum cand vine frigul... ala mare!
Sursa foto: gov.ro