STUDIU: Drepturile consumatorului in Romania
comisia europeanadrepturile consumatorilorromaniastudiu
Comisia Europeana a publicat recent rezultatele unui Eurobarometru Flash privind drepturile consumatorului in Romania. Raportul se bazeaza pe un sondaj efectuat de TNS political & social la cererea Directiei Generale Sanatate si Consumatori (SANCO) si furnizeaza un cadru de referinta pentru masurarea impactului unei campanii de informare din 2011 cu privire la drepturile consumatorilor in Romania.
Scopul studiului a fost de a evalua problemele intalnite de consumatori in cadrul unor sectoare specifice, nivelul de cunoastere si interesul manifestat pentru drepturile consumatorilor, precum si familiaritatea cu unele surse de informatii referitoare la drepturile consumatorilor, campaniile precedente privind drepturile consumatorilor si nivelul de incredere fata de organizatii si institutii.
Sondajul a fost realizat intre 14 si 26 octombrie 2011, prin intervievarea telefonica a 1003 cetateni din Romania cu varsta de 15 ani si mai multi, alesi in mod aleatoriu din orase cu peste 100.000 de locuitori.
Constatari principale:
- Consumatorii se plang cel mai des de problemele avute cu companiile de telefonie fixa si/sau mobila (18%);
- 62% din consumatorii care s-au confruntat cu o problema, au depus plangere direct la comerciant sau la furnizorul de servicii;
- Dintre toate sectoarele analizate, consumatorii din Romania isi cunosc cel mai bine drepturile de care pot beneficia atunci cand aparatele electronice sau electrocasnice nu functioneaza corect la putin timp dupa ce au fost cumparate (76%);
- Consumatorii din Romania manifesta un interes sporit fata de obtinerea informatiilor privind drepturile de care pot beneficia in diferite situatii problematice (circa 70% in fiecare din situatiile testate);
- "Asociatia pentru Protectia Consumatorilor" (75%) si "Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor" (70%) sunt organizatiile pe care consumatorii din Romania le cunosc cel mai bine;
- Daca ar avea nevoie de mai multe informatii si sfaturi despre drepturile consumatorilor, cel mai mare segment al consumatorilor din Romania s-ar adresa comerciantilor/furnizorilor de servicii/bunuri (34%), urmati de catre asociatiile neguvernamentale (28%);
- Cele mai de incredere surse de informatii sunt asociatiile neguvernamentale ale consumatorilor (55%) si avocatii (45%);
- 31% din consumatorii din Romania declara ca au intalnit o campanie publicitara privind drepturile consumatorilor pe parcursul ultimilor doi ani;
- 20% din consumatorii din Romania isi aduc aminte de campania "Cunoaste-ti drepturile de consumator. Ia atitudine!";
- 69% din consumatorii din Romania considera ca sistemul judiciar romanesc nu opereaza eficient in vederea sanctionarii afacerilor care induc in eroare sau inseala consumatorii.
Romanii, printre cei mai nesatisfacuti consumatori europeni
Acesta este al patrulea an consecutiv, cand Comisia Europeana a comandat sondaje de opinie Eurobarometru consa¬crate problemelor legate de siguranta produselor, consultand atat consumatorii cat si comerciantii cu privire la perceptia modului de aplicare a legislatiei europene. Rezultatele ajuta la o mai buna intelegere a ceea ce consumatorii si ope¬ratorii economici cunosc despre regulile privind securitatea produselor, plangeri si activitati ale autoritatilor, intre altele.
La nivelul UE 27, anchetele au aratat ca 25% din consumatori (fata de 20% in 2010) si 19% din detailisti (fata de 16% in 2010) considera ca un mare numar de produse de consum nealimentare comercializate in Europa sunt periculoase. Eurobarometrele au evidentiat, in aceasta privinta, mari diferente intre statele membre. Astfel, cele mai inalte niveluri de securitate sunt percepute de catre consumatorii din Irlanda, Luxemburg si Danemarca, in timp ce consumatorii cei mai nesatisfacuti sunt cei din Grecia, Romania si Letonia.