Studiu: Oamenii mint mai des, atunci cand trimit mesaje scrise
studiuoameniminciunamesaje scrisesmscomunicare
Iubitori de SMS-uri, uniti-va: Oamenii mint mai des, atunci cand trimit mesaje scrise, in comparatie cu alte forme de comunicare, sugereaza un nou studiu.
In cadrul studiului,
170 de studenti din cadrul Universitatii din British Columbia s-au angajat intr-o "tranzactie cu actiuni", fata in fata, via video, audio sau prin mesaje scrise. Cercetatorii le-au spus studentilor care si-au asumat rolul de
broker ca vor primi bani in functie de cate actiuni vor vinde studentilor
cumparatori.
Cumparatorii, pe de alta parte, vor primi recompense pe baza valorii actiunilor achizitionate.
La inceputul role-play-ului, cercetatorii i-au anuntat pe
brokeri ca actiunile pe care le-au vandut si-au pierdut jumatate din valoare; pe
cumparatori i-au anuntat dupa ce au "achizitionat" actiunile.
Cumparatorii au fost apoi rugati sa spuna daca brokerii au fost mincinosi in timpul tranzactionarii actiunilor.
A rezultat ca
studentii-cumparatori au fost mintiti mai des prin SMS, decat prin alta forma de comunicare.
Brokerii au fost mai sinceri, cand s-au vazut pusi fata in fata cu posibilii
cumparatori sau via video.
Comunicarea prin mesaje nu permite unuia dintre interlocutori sa observe reactiile celuilalt, astfel incat nu poate sti daca
"vanzatorul" este duplicitar. In schimb, cand te afli fata in fata cu un interlocutor (sau via video), se produce asa-numitul efect de
"expunere" - persoana isi suprima intentia de a minti.
Cercetatorii spun ca rezultatele studiului ar putea avea rezultate practice. De exemplu,
cumparatorii de pe eBay ar avea ocazia sa discute via video cu
vanzatorii, pentru a se asigura ca sunt onesti. Studiul va fi publicat in luna martie in
Jurnalul de Etici in Afaceri.