APA (American Psychological Association) a realizat recent un studiu care arata ca 36% dintre angajati sunt stresati la locul de munca, in fiecare zi. Chiar daca un nivel minim de stres la job poate fi benefic, prea multe batai de cap compromit productivitatea angajatilor si dau nastere unor zile intregi de concediu, in care acestia “isi ling ranile”, isi reincarca bateriile si scapa de depresii.
Mai grav, unii merg la doctor, pentru a-si trata bolile de inima, insomnia si durerile musculare. Si cum multi angajati dau o buna parte din salariu pe medicamente, iata zece motive pentru care acestia sunt realmente stresati si cateva sfaturi legate de evitarea unor asemenea situatii neplacute.
Salariile
(Aproape) toti angajatii traiesc de la un salariu la altul si nu au o plasa de salvare, in cazul unei concedieri; multi angajati se tem ca nu vor fi platiti la timp. Sfat: Plateste salariile la timp si ofera-le angajatilor sfaturi legate de stabilitatea financiara. Ei nu ar trebui sa aiba surprize neplacute in ziua de salariu.
Joburile lor
Au un viitor in compania ta? Vor fi promovati vreodata? Vor primi o marire salariala? Sau vor fi concediati la primul val? Angajatilor mai batrani le va fi greu sa isi gaseasca alt job, mai ales in aceste vremuri de criza, cand somajul atinge cote alarmante in toata lumea. Sfat: Revizuieste in mod constant evolutia angajatului si vorbeste cu el despre asteptari, planuri si viitor.
Ce crede seful
Managerul vine intr-o zi suparat la birou si fiecare angajat se intreaba daca nu cumva el a fost sursa iritarii. Aceasta ingrijorare poate fi constanta, mai ales daca seful favorizeaza anumiti angajati. Sfat: In calitate de proprietar al unei afaceri, trebuie sa te asiguri ca tratezi pe toata lumea in mod egal. La munca nu ai prieteni, ci doar colegi.
Indeplinirea unor obiective fantasmagorice
Multi angajati vor sa munceasca din greu, dar se tem ca nu vor avea control asupra propriilor proiecte. Ei se simt stresati, mai ales de obiectivele demne de cartile SF. Sfat: Un lider trebuie sa stabileasca obiective posibile pentru angajat si sa-i permita sa isi controleze singur “destinul profesional” (cu alte cuvinte, renunta la micromanaging).
Vietile lor personale
Angajatii sunt ingrijorati de familiile lor, despre ceea ce cred si ce spun altii despre ei, despre comentariile de pe Facebook. Sfat: Cat timp munca este dusa la bun sfarsit, nu are sens sa iti monitorizezi angajatii ca intr-un experiment Big Brother. Angajatii vor gasi oricum cai prin care sa evite aceasta supraveghere.
Dramele colegilor
Nu toti angajatii se inteleg intre ei. Unii cred ca vecinul de calculator “ii compromite munca”. Sfat: Fii atent la componenta echipelor de lucru, nu doar la cum lucreaza fiecare individ in parte. Identifica liderii de echipa si pune-i la treaba.
Nu le place mediul fizic in care lucreaza
Angajatii nu au intimitate. De niciun fel. Acest lucru este obisnuit in birourile amenajate in spatii deschise. Sfat: Chiar daca nu poti oferi fiecarui angajat un birou, ar trebui sa aiba macar un dulap cu cheie, in care sa isi depoziteze bunurile personale.
Navetele lungi si dese
Navetele lungi si dese nu sunt cheia marilor succese. Unii angajati vin la munca deja stresati de trafic sau alte probleme intalnite pe drum. Sfat: Daca poti, angajeaza oameni care locuiesc in apropierea sediului companiei tale. Pentru cei care locuiesc departe, ajusteaza programul, in asa fel incat sa nu vina la munca in toiul zilei, cand este traficul mai aglomerat. Unii pot lucra de acasa, asta nu ii face mai putin eficienti.
Sanatatea lor (costurile asigurarilor de sanatate)
Angajatii sunt atenti la greutatea, aspectul si imaginea lor. Ei sunt ingrijorati de costul ridicat al serviciilor medicale. Sfat: Lasa-i pe angajati sa isi aleaga nivelul de asigurare medicala dorit, in functie de buzunar si nevoile lor.
Sedintele lungi
Intocmai navetelor, sedintele lungi nu aduc nimic bun. Angajatii considera ca multe sedinte sunt prea lungi si de-a dreptul inutile. In timpul acestor intalniri, ei se gandesc la cat de mult ar fi putut munci si vor sa revina la birou. Sfat: Stabileste o limita de timp pentru fiecare sedinta si o agenda pe care sa o respecti. Sedintele trebuie sa fie scurte si la obiect.