4 produse celebre ale marilor companii, copiate de la altii
produsecompaniilegooreoplagiatadulti
Multe din brandurile faimoase care ne imbraca, ne incalta sau ne dau sa mancam vand produse copiate de la altii. In general, companiile mici raman doar niste victime ale marilor corporatii si nu au sanse sa castige vreun proces (poate doar unul de constiinta). Potrivit Cracked.com, LEGO, OREO, SKECHERS si PIXAR - mai exact filmul de animatie Finding Nemo reprezinta patru produse "inspirate" din munca altora.
4. LEGO a copiat ideea "caramizilor" de la Kiddicraft
Producatorul celor mai populare jucarii din lume nu este ceea ce pare. Avand in vedere ideea atat de simpla, n-am putea crede vreodata ca ideea a fost furata de la altii. Totusi, LEGO a copiat "caramizile colorate" de la Kiddicraft, o companie care inventase inainte cu zece ani acelasi produs. In 1939, psihologul de copii, autorul si producatorul de jucarii Hilary Fisher Page a construit o jucarie noua si revolutionara: blocurile din plastic cu 4 sau 8 elemente permiteau copiilor sa le uneasca, construind cele mai nastrusnice jucarii, de la o simpla casuta, pana la un zgarie nori colorat. Page a construit aceste structuri pentru standul companiei Kiddicraft, amplasat in cadrul Earls Court Toy Fair, un targ de jucarii din 1947.
In acelasi an, fondatorul LEGO, Ole Kirk Christiansen, a cumparat o masinarie de injectare a plasticului de la un vanzator, care i-a adus ca proba a functionalitatii si calitatii acesteia o serie de jucarii Kiddicraft. Christiansen nu a tinut cont ca acele "caramizi de jucarie" erau doar "o mostra" si a decis sa realizeze acelasi produs, redenumindu-l LEGO. Compania a adoptat apoi comportamentul lui Thomas Edison, copiind jucariile Kiddicraft "de la zero". Restul este istorie. In timp ce LEGO a prosperat, Page s-a sinucis in WC-ul casei sale, in 1957, dupa ce Kiddicraft a falimentat. LEGO i-a cinstit memoria, in final, cumparand drepturile asupra produsului respectiv in anii '80, pe care s-a asternut apoi praful.
3. OREO a copiat Hydrox
Biscuitii Oreo sunt celebri in toata lumea. Cultura americana este dominata de brandul Oreo. Compania a copiat insa "prajitura cu crema" de la Hydrox. Biscuitii Hydrox au aparut prima data in 1908, fiind produsi de compania Sunshine Biscuits. National Biscuit, gigantul alimentar care urma sa devina Nabisco, a fost foarte interesat de biscutii Hydrox si a hotarat sa ii copieze, folosindu-se de reteaua sa superioara de productie si distributie.
Biscuitii Oreo au devenit atat de populari, incat consumatorii au inceput sa creada ca de fapt Hydrox realizase "plagiatul", nu invers! Hydrox a intrat intr-un con de umbra si Sunshine a fost cumparata in cele din urma de alte companii. "Oreo" s-a transformat intr-un simbol. Ciudat, credeam ca baieti buni castiga intotdeauna...
2. Skechers a copiat linia de incaltaminte BOBS de la TOMS
Skechers, cea mai mare companie producatoare de incaltaminte din lume si totodata "cel mai important angajator de copii vietnamezi batuti cu funia", are o imagine relativ buna. In 2010, a prezentat linia de incaltaminte BOBS. Pantofii sunt produsi in tarile emergente, astfel incat Skechers doneaza cate o pereche de incaltaminte pentru fiecare copil nevoias, la fiecare pereche de BOBS vanduta.
Se pare ca Skechers a copiat modelele BOBS de la TOMS, o companie mai mica. Intentia grupului a fost sa elimine TOMS de pe piata. Chiar daca niciuna din companiile amintite nu precizeaza exact cate perechi de pantofi a oferit in scopuri caritabile, ne putem "lega" de detaliile financiare: vanzarile Skechers se situeaza la 1,4 miliarde dolari pe an, in timp ce TOMS agoniseste doar 44 milioane dolari pe an.
1. Filmul Pixar "Finding Nemo", inspirat de personajele unei carti pentru copii
Finding Nemo, povestea pestelui arlechin care isi cauta rudele ratacite, cu ajutorul altor creaturi subacvatice, ramane una din cele mai iubite istorioare, atat pentru copii, cat si pentru unii dintre adulti. Mai mult, este filmul de animatie cu cele mai multe incasari din toate timpurile. In 1995, autorul francez de carti pentru copii Franck Le Calvez a scris un scenariu intitulat Pierrot the Clownfish - sperand ca acesta sa fie transpus intr-un film de animatie. Din pacate, niciun producator nu a fost interesat de ideea sa si Le Calvez a publicat povestea sub forma unei carti pentru copii in 2002.
Chiar daca producatorii Finding Nemo au spus ca nu au citit niciodata scenariul "Pierrot the Clownfish", cele doua povesti seamana izbitor. Nemo si Pierrot par doi frati (gemeni). Le Calvez, naiv din fire, a dat Disney in judecata pentru plagiat. Autorul a fost "executat" sumar de avocatii companiei americane. In final, judecatorul a decis ca reclamatia lui Le Calvez este neintemeiata; Pierrot si Nemo sunt doua personaje diferite, deoarece sunt "colorate" intr-o nuanta diferita de portocaliu, a decis instanta...