ANALIZA: 5 actiuni bune de cumparat in Europa
analizaactiuninestlevolvosanofischneider electric
Din cauza vestilor neplacute privind economia subreda a Zonei Euro, investitorii s-au ascuns in buncarele lor de beton, asteptand ca valul sa "radiatii financiare" sa treaca. Totusi, exista actiuni care ar merita o privire, precum cele ale Nestle si Volvo, dupa cum releva o analiza a Msn Money. Multe actiuni europene par ieftine in prezent. Nu stim daca Europa va iesi din impas. "Suntem ingrijorati, dar tocmai teama ne ofera o anumita oportunitate valoroasa", a declarat Ramond Vars de la NorthRoad International. "Identificam tot mai multe afaceri globale foarte subestimate, fata de restul oportunitatilor. Credem ca Europa va razbi si va face exact ceea ce trebuie sa faca". Care este modelul de investitii al managerilor? Cumparati actiunile acelor companii europene care nu se descurca foarte bine in plan local, dar au succes in plan international. Trei patrimi din fondul NorthRoad sunt compuse din companii europene, in timp ce doar 31% din vanzarile acestora sunt colectate pe batranul continent. In ce actiuni ar trebui sa investim, daca ar fi sa tinem cont de sfaturile antreprenorilor intervievati de Msn?
1. Nestle
O companie elvetiana puternica din Europa. Investitorii sunt ingrijorati insa in legatura cu incertitudinile economice, care ar putea afecta profiturile Nestle. Compania este insa cel mai mare producator alimentar din lume, in privinta vanzarilor.
Este un furnizor cheie pentru multe lanturi alimentare, chiar si in SUA. Sunteti familiarizati cu brandul de cafea Nescafe? Apa minerala Poland Spring? Perrier? Kit Kat? Friskies? Purina, pentru animalutele dumneavoastra?
Nestle este un brand extrem de popular. Are preturi bune si stie sa economiseasca. De asemenea, a inregistrat vanzari excelente chiar si pe timp de criza. Si daca aceste atuuri nu i-au convins pe investitori sa vina cu banii, mentionam ca Nestle are o prezenta puternica in tarile emergente, unde se desfasoara 40% din vanzarile sale.
Nestle a prezis ca pana in 2020 isi poate tripla vanzarile in Asia si Africa, unde este deja cel mai mare furnizor alimentar. Nestle are putere financiara si poate sa se imprumute la dobanzi mai mici decat restul pietei. Astfel, cresterea anuala a vanzarilor cu 5%-6% este cat se poate de justificata.
2. Volvo
Volvo s-a transformat radical in ultimii ani. In principiu, nu mai este doar un producator auto. Volvo construieste camioane, autobuze si echipamente de constructii. Faptul ca este localizat in Europa se rasfrange asupra pretului redus al actiunilor. Titlurile sale au urcat de la 11 dolari la 14 dolari, dar inca se situeaza sub valoarea de 20 de dolari din 2011.
Investind in Volvo, obtineti un randament al dividendului de 3%. Ce s-ar putea intampla? Daca Europa si-ar reveni din criza, vanzarile sale ar creste. Iar cand flotele imbatranite de camioane si tiruri din Europa vor necesita inlocuire, Volvo va fi acolo. Compania traverseaza si o perioada de reorganizare a costurilor, care ar putea determina cresterea profiturilor.
De exemplu, produce sisteme de suspensie si componente electrice universale, care ar putea duce la economisirea banilor, deoarece pot fi utilizate intre marcile auto. Volvo lanseaza o noua linie de camioane, care va contribui la majorarea profiturilor.
3. Koninklijke Ahold
Pentru a investi cu succes in Europa, trebuie sa respecti trei principii, spune Marco Priani, manager de portofolii la Advisory Research International Small Cap Value:
1. Investeste in companiile care nu sunt expuse in fata datoriilor tarilor periferice, precum Spania si Grecia.
2. Investeste in companiile care au un bilant contabil stabil.
3. Investeste in companiile care obtin cele mai multe venituri in afara Zonei Euro.
Koninklijke Ahold, care administreaza un lant de supermarketuri, se incadreaza in cele trei categorii, spune Priani. Lantul se afla in Olanda, dar activeaza si in SUA (unde obtine jumatate din profituri). Actiunile Ahold sunt ieftine.
4. Sanofi
Actiunile gigantului farmaceutic Sanofi costa 44 de dolari, un pret straniu, pentru conditiile neprielnice din Europa. Sanofi infrunta insa criza cu succes. Compania obtine doar 24% din vanzari in Europa de Vest. Compania va profita de faptul ca unele medicamente vor trebui inlocuite cu altele, in anii urmatori.
"Sanofi va lansa o serie de produse care ar trebui sa contribuie la revigorarea cresterii sale financiare, pana la finele lui 2013", a declarat analistul Morningstar, Damien Conover.
Printre acestea, se numara Zaltrap - medicament pentru tratarea cancerului, Aubagio si Lemtrada - medicament pentru tratarea diverselor forme de scleroza, Lyxumia - medicament pentru tratarea diabetului si Kynamro - medicament pentru combaterea colesterolului.
5. Schneider Electric
Schneider Electric, gigantul care comercializeaza componente electrice, a inregistrat o scadere a actiunilor de la 13,75 dolari la 12 dolari. Afacerea S.E. se desfasoara in mare parte in afara Europei. Mai mult, 40% din vanzarile sale sunt obtinute in tarile emergente. In plus, insasi natura business-ului ofera o putere a preturilor competitive.
Produsele Schneider Electric se incadreaza perfect in bugetul modest de constructii al unei case, de exemplu si sunt esentiale pentru conservarea energiei. Potrivit analistilor economici, actiunile Schneider Electric ar putea creste cu 20%-30% in viitorul apropiat.