Daca te plangi online de jobul tau, risti sa incalci regulile companiei tale si sa fii concediat, dar chestiunea nu este atat de simpla. In unele cazuri, potrivit National Labor Relations Board (NLRB), un grup sindicalist, ai dreptul sa porti discutii despre mediul de lucru in care activezi, fara sa te astepti la pedepse, fie ca acestea se desfasoara la birou sau pe Facebook.
Ce s-a intamplat de fapt? Luna trecuta, NLRB a decis cu o unanimitate de 3 la 1 ca nicio companie nu are voie sa-si dea afara angajatii, ca urmare a unor mesaje postate de acestia pe Facebook.
In 2010, Mariana Cole-Rivera, angajat al Hispanic United of Buffalo (HUB), furnizor de servicii sociale in New York, a incarcat un mesaj pe Facebook, intrebandu-si colegii ce parere au referitor la acuzatia potrivit careia nu muncesc suficient de mult.
Unii colegi au raspuns sincer, spunand ca "nu mai au o viata a lor". Un coleg a vazut mesajele si a dat cu subsemnatul la angajatori, care i-au concediat rapid pe "rebeli", pe baza politicii companiei privind retelele de socializare.
Luna trecuta, NLRB a coalizat cu angajatii care s-au exprimat pe Facebook, spuna ca sub incidenta NRLA (National Labor Relations Act), ei au voie sa isi exprime opiniile cu privire la conditiile de munca, chiar si pe Facebook! Agentia a stabilit ca HUB sa le plateasca celor concediati salarii compensatorii si sa ii primeasca inapoi in companie.
NLRA a fost adoptat in 1935 pentru a proteja drepturile angajatilor de a face greva si de a picheta compania angajatoare; in prezent, NLRA apara drepturile celor care vor sa se exprime prin intermediul Twitter sau Facebook.
"Decizia consiliului a venit ca o eliberare", a declarat Cole-Rivera, un angajat concediat, care intre timp si-a gasit alt job. Rafael Gomez, avocatul HUB, a precizat ca angajatorul va face apel la decizia NLRB.
Dar inainte de a lansa mesaje alarmante pe Facebook, trebuie sa stii ca sortii nu functioneaza intotdeauna in favoarea angajatilor. Astfel, comentariile care nu promoveaza "o mai buna cultura la locul de munca" nu sunt protejate de legea federala.
De exemplu, Brian Hayes, membru al NLRB, care nu a sustinut decizia in cazul HUB, a precizat ca mesajele de pe Facebook au fost "periculoase". Hayes nu a considerat ca mesajele fac parte dintr-un "efort comun", nefiind protejate impotriva eventualelor sanctiuni.
De exemplu, NLRB a stabilit ca o companie din Illinois a avut dreptate, atunci cand a concediat un barman, care si-a caracterizat clientii pe Facebook, facandu-i "tarani", deoarece era nemultumit de salariul prea mic.
NLRB a criticat restrictiile impuse de GM in cazul mesajelor ofensatoare, abuzive si nepotrivite... atat in mediul online, cat si offline". NLRB spune ca masurile General Motors sunt "exagerate si neclare".
In luna septembrie a anului 2012, consiliul a respins masura Costco de a condamna orice mesaj online al angajatilor, care aduce o ofensa companiei sau reputatiei unei persoane. Costco a refuzat sa comenteze decizia NLRB.
Regulamentele corporatiste privind utilizarea inteleapta a retelelor sociale nu vor disparea, ci, potrivit politicii NLRB, vor deveni mai clare. Denise Keyser, un avocat din domeniul legislatiei muncii, spune ca firmele ar trebui sa adopte regulamente specifice si sa nu impuna restrictii generale. De exemplu, antreprenorii ar trebui sa mentioneze ca iau masuri impotriva scurgerilor de informatii, a celor legate de produse sau de sanatatea angajatilor. Prin regulamente exacte, atat angajatii, cat si angajatorii, vor avea de castigat, iesind din "zona gri" a retelelor sociale, unde, intr-adevar, nu stim ce e bine si ce e rau.
NLRB a laudat gigantul Wal-Mart, care si-a revizuit politica privind social media. Astfel, pedepsele nu mai sunt aplicate in cazul angajatilor care incarca "mesaje ofensatoare", ci al celor care fac "afirmatii discriminatorii, deranjante, agresive, nepotrivite".
Aceste lupte fac parte dintr-un razboi, care tine de ceea ce ar trebui sau nu sa facem pe Facebook. Scolile si universitatile, autoritatile si politicienii, cu totii incearca sa gaseasca o solutie.
Rezultatul este insa haotic, limitele neclare, iar social media, respectiv libertatea de exprimare, raman doua valori scaldate in ambiguitate, situate pe un camp minat al moralitatii.
"Chiar si atunci cand respecti regulamentele NLRB, te simti "bantuit" de o anumita doza de incertitudine", a declarat Steven Swirsky, un alt avocat specializat in legislatia muncii.
Regulamentul NRLB reprezinta un cadou binemeritat pentru fiecare angajat si "o pacoste" pentru companiile care doresc sa dobandeasca un control si mai mare asupra acestuia.
Totusi, ambele tabere vor continua sa se lupte in aceasta zona gri a retelelor de socializare, care se va adanci, pe masura ce Google+, Facebook, Twitter, LinkedIn si alte site-uri se vor extinde.