ANALIZA: Cand va beneficia Europa de propriul Google?
businessstart-upsuaeuropatehnologiegoogle
Huburile digitale ale Europei apasa pedala de acceleratie a inovatiei si vor sa le devanseze pe cele din Silicon Valley. In ciuda mobilizarii, regiunea nu a reusit deocamdata sa infiinteze un gigant tehnologic de statura Google, Facebook sau Twitter, scrie CNBC.com.
"De ce nu? Este o intrebare pe care ne-o adresam deseori. Este o intrebare ingrijoratoare", spune politicianul britanic Vince Cable. "Suntem o tara inovatoare, cu multe start-up-uri. De ce nu crestem?"
Chiar daca Europa nu are inca propriul "Google" - o companie de 370 miliarde de dolari - exista unele start-up-uri care inregistreaza o valoare de un miliard de dolari.
Aceste povesti tehnologice de succes sunt cunoscute in universul afacerilor mici drept "unicorni" - si Europa poate genera asemenea valuri, spun cei de la banca de investitii GP Bullhound.
Intre ianuarie 2000 si aprilie 2014, in Europa au aparut 30 de companii tehnologice care valoreaza cel putin un miliard de dolari; valoarea medie a acestora este de 3 miliarde de dolari. In SUA, intre 2003-2013, au aparut 39 companii de miliarde de dolari.
Probleme cu investitiile
Ce impiedica firmele din Europa sa ajunga la valoarea de un miliard de dolari, in comparatie cu mamutii de sute de miliarde de dolari?
Fenomenul are legatura cu disponibilitatea resurselor materiale, spune Cable (Secretarul pentru Afaceri din guvernul britanic).
"Dezvoltam retele de angel investori, dar nu sunt la fel de sofisticate precum cele din SUA si ne este foarte greu sa obtinem credite de la banci", a spus Cable. "Finantarea extinderii pune probleme in Marea Britanie, chiar daca incercam sa prevenim situatiile neplacute".
Problema se reflecta la nivel european, spune Pawel Chudzinski, cofondatorul Point Nine Capital, o firma de venture capital din Berlin.
"Industria tehnologica europeana este SUBFINANTATA. La fiecare nivel, nu exista suficienti bani, mai ales raportat la expansiunea SUA", explica Chudzinski.
Potrivit acestuia, investitiile tehnologice cu risc ridicat nu au fost abordate in Europa pana in anii '90.
"Apoi a venit bula dot-com si investitiile tehnologice au devenit sperietoare de ciori", spune Chudzinski. "Investitorii nu au avut sansa sa profite de pe urma investitiilor in tehnologia europeana si asta ne-a pus capac".
Start-up-urile europene sunt de zece ori mai sarace decat cele din SUA, spune Eze Vidra, seful hubului de start-up-uri al Google, Campusul din Londra, desi considera ca business-ul se imbunatateste.
Situatia este mai buna datorita multifinantarii in Europa si a reducerilor de taxe pentru investitori.
"Cred ca suntem in fata unui fenomen uimitor", explica Vidra. "Tot mai multe start-up-uri vor valora miliarde de dolari in Europa!"
Cresterea pe termen lung, o problema
Chiar daca finantarea in fazele incipiente ale business-urilor prinde aripi, cresterea pe termen lung ramane o problema grava, subliniaza Cable. El spune ca exista o diferenta majora intre finantarea early-stage - "de la prieteni, familie si naivi" si investitiile sustenabile pe termen lung.
Drept urmare, multe companii europene apeleaza la SUA, pentru a obtine finantare, spune Peter Briffett, COO-ul YPlan, care dezvolta o aplicatie pentru organizarea de evenimente. Anul trecut, YPlan a anuntat obtinerea unei finantari de 12 milioane de dolari, condusa de firma americana Catalyst Partners.
"Lucrurile se schimba. In cele din urma, cred ca investitorii din Europa isi vor asuma riscurile pentru pasii urmatori", spera Briffett.
Daca investitorii europeni nu se vor destepta, start-up-urile europene vor fi cumparate tot mai des de antreprenorii americani, la preturi excelente.
Un conflict al culturilor business?
Companiile europene nu au in sange spiritul de "promovare", explica primarul Londrei, Boris Johnson. "Nu avem stilul american", il completeaza Cable. In SUA, antreprenorii imigranti incep sa se impuna tot mai des.
Cand va avea Europa propriul "Google"? "Vorbim de trei-patru ani, doar atunci vor rasari marile companii", estimeaza Briffett de la YPlan.
Totusi, Europa nu trebuie sa construiasca neaparat un "Google, Facebook sau Twitter". "Acestia sunt unicornii uriasi, care apar o data la zece ani", adauga Chudzinski. "Europa nu are nicio scuza pentru a nu dezvolta un asemenea mamut - haideti sa ii oferim o sansa si timpul necesar!".