ANALIZA: Casele de licitatii din Europa se confrunta cu rivalele din China
licitatiianalizachinaartahong konginvestitii
Universul international al licitatiilor de arta a fost dominat multi ani de Sotheby's si Christie's, intre care exista o istorie de aproape 500 de ani. Recent, licitatiile din Hong Kong au semnalat ascensiunea a doi noi rivali.
Poly International Auction, a treia cea mai importanta casa de licitatii din lume, in privinta vanzarilor, a organizat prima licitatie internationala din Hong Kong in weekendul care tocmai s-a incheiat.
Subsidiara unei companii de aparare din China, cu sediul la Beijing, a anuntat ca in doua zile de vanzari a strans 67 milioane de dolari. Printre cele mai scumpe obiecte vandute se numara un tablou din secolul 20, care infatiseaza doua femei tibetane, pictat de artistul chinez Zhang Daqian. Acesta a fost vandut cu 48,3 milioane dolari HK.
Luna trecuta, China Guardian, a patra cea mai mare casa de licitatii din lume, a organizat prima vanzare dincolo de tara natala, in acelasi Hong Kong. Compania condusa de Wang Yannan, fiica fostului lider chinez Zhao Ziyang, a acumulat vanzari de 59 milioane dolari.
Intre Poly si Guardian exista o diferenta de doar 26 de ani - si ascensiunea se datoreaza cu precadere perioadei de entuziasm pe care au traversat-o colectionarii chinezi de arta. China a devenit treptat cea mai mare piata de arta din lume.
De-a lungul weekendului, Poly a vandut bijuterii si obiecte de arta asiatice, ceramica, antichitati si alte obiecte.
Zhao Xu, directorul general executiv al casei de licitatii Poly, este foarte increzator in capacitatea sa de a concura cu rivalii straini, care vand arta chineza de zeci de ani.
"Peste hotare, chinezii inca prefera casele mari de licitatii asiatice, conduse de confrati de ai lor, dorind sa ii ajute sa-si vanda lucrarile", spune Zhao. "Chinezii cunosc mai bine arta", explica acesta.
In timp ce gigantii chinezi de licitatii sunt increzatori in viitor, Kevin Ching, CEO-ul Sotheby's Asia, care a inregistrat in 2011 cel mai bun an in Asia, cu vanzari de un miliard dolari, spune ca unele din acestia au nevoie de timp, pentru a se adapta pietei din Hong Kong. El adauga ca in timp ce unele case chineze de licitatii respecta standardele internationale, altele nu dispun de acelasi nivel de "transparenta".
Wang de la Guardian, care si-a castigat reputatia ca fiind cel mai prolific profesionist chinez din industria caselor de licitatii, spune ca inca mai exista o prapastie intre stilul antreprenorial occidental si cel asiatic.
"Licitatiile atrag publicul, dar acestea reprezinta doar o mica parte din tabloul general", spune aceasta, referindu-se la diferentele dintre practicile de business chineze si occidentale.
In timp ce casele chineze de licitatii s-au lansat cu succes pe scena internationala, nu sunt imune in fata economiei de acasa. Mai exact, chinezii cu bani cumpara mai putine obiecte de arta. Anul acesta, Hurun Rich List, care alcatuieste o statistica a averilor chinezilor, a descoperit ca cei mai bogati 1.000 de chinezi au inregistrat o scadere a averii cu 9%, fata de anul trecut.
Licitatiile de arta au scazut si mai mult, din cauza guvernului, care a majorat taxele. ArtTactic estimeaza ca vanzarile totale ale licitatiilor chineze, inregistrate de cele mai mari patru case - Sotheby's si Christie's din Hong Kong, Poly si Guardian din China - au scazut cu 32%, de la 2,2 miliarde dolari in toamna anului 2011 la 1,5 miliarde dolari la inceputul acestui an.
Internationalizarea comertului cu arta din China nu este, de asemenea, o sabie cu un singur tais. In timp ce casele chineze de licitatii se aventureaza peste mari si tari, Sotheby's a infiintat un joint venture in China, unde detine 80% din actiuni, alaturi de compania de stat din Beijing Gehua Art Company.
Legea chineza interzice caselor de licitatie straine sa vanda picturi chineze vechi, obiecte de ceramica sau alte bunuri de patrimoniu. Sotheby's spera insa sa dea lovitura cu licitatii de bijuterii, ceasuri, vin si arta occidentala, vandute intr-un regim de comert liber.
Pe termen mediu, expertii considera ca afacerea lasa loc pentru investitii: chinezii nu au multe locuri in care sa investeasca. Pietele financiare chineze sunt volatile, imobiliarele la fel, ratele la dobanzi sunt mici si unii nu recunosc deschis instrumentele in care isi investesc banii.