ANALIZA: Cele mai modeste prezentari ale unui startup
startupafaceripitchinvestitorishark tankyoutube
Acest material s-ar fi putut numi, foarte usor, "Cum sa NU iti promovezi startup-ul". Un discurs bun face parte din cariera unui antreprenor bun. Un discurs extraordinar face parte din cariera lui Richard Branson. Un pitch prost duce la retrogradare. Cand discuti cu investitorii si incerci sa-i convingi sa investeasca in startup-ul tau, ei nu se uita doar la planul de business. Investitorii vor sa vada cum reusesti sa-i uimesti, cum poti atrage talent, clienti si parteneri de afaceri.
Angel Investor-ul newyorkez si fondatorul/CEO-ul Gust, David S. Rose, spune ca discursurile ratate de business se impart in trei mari categorii:
Continutul e slab, in afara subiectului si irational.
Slide-urile de prezentare sunt prost executate sau derutante.
Fondatorul este nepregatit sau ii lipsesc aptitudinile de baza, necesare unui antreprenor.
In practica, aceste pitchuri ratate arata si mai dureros. Iata 10 dintre ele.
Fondatorul Lumier Cullen Dallas este un tip straniu, greu de privit
Companie: Lumier
Produs: Software pentru personalizarea experientei oferite de sistemul de operare Windows
Fondator: Cullen Dallas
Unde s-a desfasurat pitchul: TechCrunch Distrupt, New York, 2011
De ce a fost un pitch ratat: Cullen nu a stiut sa le spuna celor prezenti de ce ar trebui sa investeasca in afacerea sa; nu a stiut, de asemenea, sa spuna exact CE face afacerea sa. Dupa ce antreprenorul s-a balbait pe scena, MC-ul a spus: "Cred ca am fost pacalit".
Unde se afla Lumier acum: Potrivit Lumier.com, compania nu a fost inca lansata si accepta doar abonari prin email, pentru produsul beta.
Amanda Schlecther de la Ledge Pillow a intrat pe o piata ridicola
Companie: Ledge Pillow
Fondator: Amanda Schlechter
Produs: O perna care le ajuta pe femeile cu sanii mari sau implanturi de silicon uriase sa doarma linistite "pe burta".
Unde s-a desfasurat pitchul: Shark Thank 2012
De ce a fost un pitch ratat: Ledge Pillow a mizat pe o piata foarte redusa. Investitorii nu investesc in asa ceva. Compania a vandut doar 83 de produse, in patru ani de zile.
Unde se afla Ledge Pillow acum: Potrivit site-ului, LP a ramas fara stocuri si urmeaza sa faca un anunt "important".
Yaron Bazaz de la CrowdFanatic nu a stiut sa explice modelul de business al companiei sale
Companie: CrowdFanatic
Fondatori: Yaron Bazaz, Gabriel Melman
Produs: Platforma de socializare online
Unde s-a desfasurat pitchul: Dragon’s Den 2012
De ce a fost un pitch ratat: Bazaz si echipa sa au venit tipand si urland pe scena. Nimeni nu a fost impresionat. Antreprenorii nu au reusit sa spuna ce model de venituri abordeaza si nu inregistrasera vanzari.
Unde se afla CrowdFanatic acum: Site-ul functioneaza in continuare, dar nu exista indicatii financiare care sa arate ca a primit finantare.
Ionic Ear a fost o afacerea prea ciudata pentru "rechinii investitori" si fondatorul i-a plictisit de moarte
Companie: Ionic Ear
Fondator: Darrin Johnson
Produs: Un dispozitiv Bluetooth, implantat in ureche, care va ajuta sa raspundeti la telefon.
Unde s-a desfasurat pitchul: Shark Thank 2009
De ce a fost un pitch ratat: Johnson a dovedit zero entuziasm, cand si-a prezentat afacerea. Investitorii nu l-au luat in serios. Ei au fost ingroziti si de faptul ca montarea dispozitivului necesita o operatie la ureche. In cazul demontarii, e nevoie de o alta operatie.
Unde se afla Ionic Ear acum: Johnson a renuntat la idee.
Fondatorul Appconomy nu a dat dovada de pasiune si a intrat pe o piata foarte aglomerata
Companie: Appconomy
Produs: Produce aplicatii pentru smartphone-uri, cum ar fi Groupin, pentru analiza participarii in grup
Fondator: Brian Magierski
Unde s-a desfasurat pitchul: Conferinta de lansare 2011
De ce a fost un pitch ratat: Magierski a manifestat o atitudine rece fata de compania sa. Nu a stiut ce face produsul sau. Nu a definit valoarea Groupin, dupa ce fondatorul Yammer, David Sacks, a spus ca oamenii pot face acelasi lucru pe Facebook.
Unde se afla Appconomy acum: Vestea buna e ca poti sa-ti revii dupa un pitch ratat. Groupin a primit o finantare de 10 milioane dolari (Seria B).
Fondatorul NoFlyCone s-a folosit de o vedeta care n-a utilizat niciodata produsul sau, pentru a-l promova!
Companie: NoFlyCone
Produs: O capcana pentru muste, care se bazeaza pe excrementele de caine; aceasta se ataseaza la marginea mesei si prinde in capcana mustele.
Fondator: Bruce Gaither
Unde s-a desfasurat pitchul: Shark Thank 2012
De ce a fost un pitch ratat: Gaither miza pe o piata absolut inexistenta. De asemenea, antreprenorul s-a bazat pe ajutorul comediantului Seth MacFarlane, care nu stia nimic despre produsul sau.
Unde se afla NoFlyCone acum: Primeste comenzi pe site-ul sau.
Fondatorul PC Classes Online a promovat un produs care ar fi fost minunat in anii ’90, dar nu si in 2012
Companie: PC Classes Online
Produs: Software online pentru cei care vor sa invete sa foloseasca un computer
Fondator: David Cox
Unde s-a desfasurat pitchul: Shark Tank 2012
De ce a fost un pitch ratat: Cox s-a indreptat spre o piata deja "fumata".
Unde se afla PC Classes Online acum: Cox a spus ca a beneficiat de ajutor din partea unui mare guru al internetului.
Devrim Yasar de la Kodingen nu a stiut exact ce face produsul sau
Companie: Kodingen
Produs: Mediu de dezvoltare cloud-computing
Fondatori: Devrim si Sinan Yasar
Unde s-a desfasurat pitchul: This Week in Startups 2010
De ce a fost un pitch ratat: Devrim nu a stiut exact ce face produsul sau. Ar fi trebuit sa precizeze ce limbaj de programare foloseste si ce fel de tehnologie se afla in spatele firmei sale.
Unde se afla Kodingen acum: Compania si-a schimbat numele in Koding.
Fondatorii Games2U si-au supraapreciat compania, dar nu au avut o strategie eficienta de dezvoltare a produselor
Companie: Games2U
Produse: O companie de entertainment, care aduce jocurile amuzante la usa ta.
Fondatori: David si Stuart Pikoff
Unde s-a desfasurat pitchul: Shark Tank 2011
De ce a fost un pitch ratat: Un exemplu elocvent de fondator care nu reuseste sa-i impresioneze pe "rechini", chiar daca are vanzari de un milion de dolari.
Rachel Sequoia de la Share The Air a venit cu un plan ridicol de a vinde aer la sticla pentru plante, animale si oameni
Companie: Share the Air
Produs: Aer la sticla din toate tarile lumii
Fondator: "Rachel Sequoia" (foto generic)
Unde s-a desfasurat pitchul: VCFC, Silicon Valley, 2011
De ce a fost un pitch ratat: Prezentarea lui Rachel a fost excelenta, dar nesustinuta de cifre. Totusi, printesa desculta a castigat premiul pentru cel mai bun pitch al noptii, din partea audientei (de vina au fost hainele…)
Unde se afla Share the Air acum: Acesta nu a fost un pitch real. "Sequoia" era de fapt o actrita, Rachel Cherones, angajata pentru o "zi a pacalelii" de compania Trademarkia. Pacaleala a avut peste 300.000 de vizualizari pe YouTube. Din pacate, site-ul sharetheair108.com nu mai este activ. Trademarkia isi va schimba denumirea in LegalForce.