ANALIZA: Este mai greu pentru competitor sa copieze un model de business decat sa copieze produse sau servicii
analizacompetitormodel de businessserviciiernst & young
Daca vrei sa te diferentiezi de concurenta si sa obtii competitivitate pe termen lung, trebuie sa inovezi cu regularitate modelul de business, arata specialistii de la compania de consultanta financiara si audit Ernst & Young E&Y in studiul "Innovating for growth".
"Mentionarea termenului de ii duce pe cei mai multi cu gandul la inventii extraordinare create de genii solitare. Or, cea mai mare parte din inovatiile de business de astazi sunt exact opusul. Peisajul inovatiei globale a fost transformat de dezvoltarea tehnologiei si de scaderea accesului la finantare. Companiile care genereaza inovatii de succes mizeaza pe colaborare, pe schimbul deschis de idei si pe interactiunea regulata cu consumatorii si celelalte parti interesate. Ei inoveaza nu neaparat pentru a revolutiona industria - desi, cativa mai norocosi pot reusi aceasta - ci pentru a atinge obiective specifice si pentru strapunge o limita competitiva", spune Maria Pinelli, Global Vice-Chair Strategic Growth Markets Leader la Ernst & Young.
Studiul a identificat urmatorii trei pasi care pot ajuta companiile sa integreze inovarea in modelele lor de business:
1. Sa profite de avantajele create de schimbarile mediului extern
Companiile pot fi cu adevarat inovative transformand in avantaje situatiile dificile cu care se confrunta, chiar si atunci cand sortii nu par sa fie de partea lor. In majoritatea pietelor emergente, inovatia tinde sa fie solutia ce raspunde la o problema fundamentala. Prin urmare, inovarea companiei poate consta in trecerea intr-o noua industrie.
Exemplu: Suzlon Energy, un furnizor de turbine eoliene din India, care a fost initial un fabricant de textile.
Energia scumpa si furnizorul pe care nu se puteau baza, l-au determinat pe presedintele companiei sa faca un experiment in industria eoliana ca sa poata mentine fabrica productiva. Acesta a fost debutul Suzlon in segmentul energiei eoliene, compania devenind, in mai putin de zece ani, al cincilea furnizor de turbine eoliene din lume.
Peter Barta, directorul Fundatiei Post-Privatizare, organizatie care sustine mediul antreprenorial din Romania, spunea, intr-un interviu acordat Manager.ro, ca trebuie sa incepi o afacere de la o nevoie pe care incerci sa o rezolvi: "Mie imi place sa fac aceasta asociere: deschiderea unei afaceri trebuie asociata cu o care exista pe piata. Durerea trebuie sa fie atat de mare incat tu cu afacerea ta sa vii cu pastila, cu calmantul. Cu cat numarul de suferinzi este mai mare, cu atat este mai bine pentru tine ca business. Afacerea ta le poate lua durerea cat mai multor beneficiari. Asa trebuie gandit, nu in termenii: >Sunt fonduri structurale pentru agricultura, subventii de la stat, hai sa facem o afacere pentru a lua si noi bani de acolo>."
2. Sa-si reformeze cu regularitate modelul de business pentru a obtine avantaje competitive
Rezultatele studiului confirma ca acele companii care isi inoveaza regulat modelul de business au sanse mai mari sa obtina avantaje competitive sustenabile. De altfel, dupa cum spune Maria Pinelli, "este mult mai dificil pentru un competitor sa copieze un model de business, decat sa copieze produse sau servicii."
Companiile de succes din zilele noastre vor fi cele care isi vor schimba modelele de business din unele rigide, concentrate strict pe arii geografice, pe piete locale sau pe anumite produse, intr-unele dinamice, concentrate pe experientele clientului, pe generarea de valoare si pe rezolvarea de probleme.
Exemplu: Neil Heslington, Managing Director la Zytek Automotive, o companie specializata in producerea de tehnologii pentru automobile verzi bazata in Marea Britanie, considera ca: "Nu e cazul sa inovam doar de dragul inovarii. Inovatia trebuie sa rezulte intr-un produs care sa aduca venituri care pot fi reinvestite, pe mai departe, in cercetare si dezvoltare. Prin urmare, e vorba de mentinerea unui echilibru corect intre investitiile potrivite si obtinerea de beneficii in urma lor."
3. Sa inoveze pentru a obtine rezultate specifice de business
De obicei, organizatiile inoveaza in zona produselor, a serviciilor si a proceselor. Cu toate ca cercetarea si dezvoltarea pe zona de produse si servicii ajuta afacerea sa fie mai competitiva, rezultatele studiului evidentiaza ca are loc o schimbare radicala a modului in care companiile de succes de astazi abordeaza inovatia. Aceasta incepe sa fie integrata, pas cu pas, in toate segmentele si la toate nivelurile strategiei companiei.
"Concentrandu-se pe cele cinci rezultate cheie de business - crestere profitabila, implicarea clientului, sustenabilitate, productivitate si agilitate a afacerii - companiile vor obtine un avantaj competitiv cert. Situatia optima ar fi sa obtina toate aceste rezultate deodata. Pentru crearea unui mediu care sa favorizeze dezvoltarea inovatiei strategice, mentalitatea potrivita a liderilor reprezinta un vector cheie. Dezvoltarea spiritului inovativ este direct legata de o cultura organizationala care incurajeaza, ghideaza, sprijina si recompenseaza gandirea si practicile inovative", explica Pinelli.
Rezultatele prezentate in cadrul studiului au fost stabilite in urma unor interviuri cu 45 de subiecti, provenind atat din mediul academic, cat si din cel de business, la nivel de sefi de companii, din diverse industrii din SUA, Europa, Africa, Brazilia, China, India si Rusia.