Avem in fata o poveste impresionanta despre supravietuire - despre cum pot afacerile mici sa se foloseasca de vremurile demult apuse, pentru a face bani; asta nu inseamna ca refuza adaptarea la prezent si atingerea generatiilor viitoare.
In prezent, oraselul linistit Markneukirchen, din muntii situati in estul Germaniei, langa granita cu Cehia, ar putea fi denumit "un cluster economic", un loc in care mai multe companii colaboreaza intr-o singura industrie.
Cand germanii au inceput sa produca instrumente muzicale in orasel, in urma cu aproape patru secole, nu exista niciun termen specific pentru organizarea antreprenoriala.
Asa se faceau lucrurile: producatorii de viori s-au stabilit langa producatorii de arcusuri, iar cei de tromboane s-au bazat pe un producator de suflatori.
Astazi, orasul dispune de 113 firme, toate implicate in industria muzicala. Ele se bazeaza pe metodele traditionale, dar utilizeaza toate metodele de comunicare cu pietele internationale.
Toti locuitorii vorbesc despre povestea lor de succes - fie ca vorbim de productie unui clarinet, a unei mandoline sau a unei trompete - din tata in fiu, aproape toti barbatii au lucrat in acest domeniu. Ei vorbesc despre importanta "murdaririi mainilor".
Fenomenul a inceput in secolul 17, cand protestantii au trecut granita, pentru a scapa de persecutia religioasa din Boemia.
Printre ei, s-au numarat producatorii de instrumente muzicale, care s-au stabilit in Markneukirchen.
In 1900, 80% din instrumentele muzicale ale lumii erau fabricate in Markneukirchen. Orchestra orasului nu stie doar sa vanda aceste instrumente, ci si sa le foloseasca.
Este un oras german clasic, cu o piata centrala, dominata de o biserica si cu strazi pavate cu piatra. In Albertstrasse, locuieste un producator de arcusuri pentru viori. "Avem peste 100 de producatori de instrumente muzicale", spune Frank Bilz, care realizeaza o mare parte din campaniile de marketing & promovare pentru oras.
"Cele mai multe magazine sunt conduse de tata, fiu si mama, care se ocupa de contabilitate - 80% din ele. Restul de 20% sunt IMM-uri. Altele sunt intreprinderi mari, care au intre 150 si 300 de angajati".
Sa analizam cazul magazinului Voigt Brass, infiintat in 1988 de Juergen Voigt. El a inceput sa cante la trombon la varsta de 10 ani si la 14 ani, a construit un trombon, dupa indicatiile unchiului sau.
A lucrat timp de 20 de ani pentru un mare producator si in 1988 a decis sa-si infiinteze propriul magazin, la el acasa. In prezent, afacerea este condusa de fiica sa, Kerstin, in timp ce barbatul mestereste la instrumentele muzicale.
"Este in sangele meu", spune Kerstin.
Afacerea s-a extins din casa lui Voight pana la marginea orasului, dar reteta ramane aceeasi: se bazeaza pe indemanarea umana si dexteritatea angajatilor. Chiar daca mesterii au investit in aparatura moderna si utilizeaza internetul ca instrument de vanzare, munca ramane in continuare de o mare finete manuala. Cum pot concura asemenea companii cu chinezii?
Kerstin Voight recunoaste ca acestia produc mult si ieftin, dar spune ca instrumentele germane sunt croite in functie de nevoile muzicienilor. Cand un muzician are nevoie de un instrument personalizat, nu il cumpara din China.
"Supravietuim deoarece fabricam instrumente speciale pentru muzicieni speciali", spune Kerstin.
Producatorul de violoncele, Bjorn Stoll, explica: "China nu reprezinta o problema pentru mine. China fabrica produse la pret mic, de o calitate la fel de scazuta. China produce si instrumente de inalta calitate, dar sunt scumpe. Muzicienii buni din China isi cumpara instrumente europene".
Economistii din toata lumea au venit in Germania pentru a vedea cum poate fi "clonat" modelul de succes "mittelstand" al IMM-urilor.
Producatoarea de tromboane Kerstin Voigt spune ca traditia este cel mai important element din ecuatie.
Dar companiile care merg prea des pe mana traditiei ies din afaceri. Calitatea este pe primul loc si uneori implica existenta unor utilaje moderne, conectate la secolul 21.
Germanii din orasel nu pot concura cu producatorii de instrumente ieftine, dar pot face performanta pe piata calitatii.
Ei cred puternic in viitoarele generatii de antreprenori. Exista o credinta in continuitate - de adaptare la noile piete. Ei sunt oameni care gasesc virtutea in lucrurile bine facute.