ANALIZA:Cine se teme de tandemul Hyundai-Kia in Europa?
hyundaikiavolkswagenconstructori autoeuropataxaautomobile
Raspunsul este simplu: constructorii auto europeni si japonezi! Iar acest raspuns da fiori reci sefilor pricipalelor marci auto de pe Batranul Continent. Kia si Hyundai, branduri care acum 10 ani erau "recunoscute" pentru preturi mici, design anost si lipsa de tehnologii performante, revin in atentie, dar de data aceasta lipsurile au fost transformate in atuuri.
Cei doi constructori auto sud-coreeni au reusit sa tulbure destul de mult apele constructorilor auto din Europa, si asta chiar la ei acasa, la Salonul Auto de la Frankfurt. Cum ar spune romanul neaos:"tupeu maxim!".
Nimeni altul decat Nick Reilly, boss-ul General Motors, al doilea mare constructor auto mondial si proprietarul Opel, spune despre cele doua marci sud-coreene ca sunt foarte puternice, reprezentand un competitor serios care a crescut foarte mult in ultimii 3-4 ani. "Au inceput se obisnuiasca cu ideea de companie puternica, competenta si inovatoare", sustine Reilly.
Transformare incredibila in 20 de ani
Va mai amintiti de Hyundai Accent sau Kia Sportage de la inceputul anilor '90? Pe atunci, erau percepute fix cum sunt tratate acum marci chinezesti precum Gelly sau Chery. Numai ca acum sud-coreeni vin cu modele care arata extraordinar de bine, nu mai au lipsa aceea acuta de personalitate.
Asta ca sa nu mai vorbim de fiabilitatea automobilelor sud-coreene, cu mult peste cea a unor constructori auto cu pretentii. Iar ca tortului sa nu-i lipseasca emblematica cireasa, in plina criza economica mondiala, Hyundai si Kia au reusit sa-si sporeasca vanzarile si cifra de afaceri, in timp ce europenii, japonezii si americanii nu stiu ce artifiii sa mai inventeze ca sa-si vanda masinile.
Atac la Volkswagen
Hyundai si Kia nu se incurca si, chiar daca oficial nu o recunosc, au inceput de cativa ani competitia pentru ocuparea pozitiei de lider auto mondial, avand ca principal concurent Volkswagen
"Tandemul Hyundai-Kia reprezinta un competitor serios pentru noi, de vreme ce a inceput sa construiasca masini fiabile si care arata bine", a declarat Christian Klingler, director de vanzari Volkswagen.
Cei din conducerea Volkswagen ar trebui sa fie mai atenti la miscarile tandemului auto din Coreea de Sud. "Hyundai va concura direct cu Volkswagen pentru titlul de cel mai mare constructor auto din lume. Nu anul acesta sau peste trei ani, ci pese 10 ani", sustine Frank Schwope, analist la NordLB.
Pana acum 2 - 3 ani, Hyundai si Kia se clasau mereu pe ultimele locuri in testele efectuate de presa auto europeana, insa acum Kia a inceput sa ofere garantie de 7 ani, iar preturile de achizitie sunt sub cele are rivalilor germani si japonezi."Kia si Hyundai se afla, in prezent, in situatia in care au fost constructorii japonezi acum 20 de ani", considera Schwope.
Mai mult, constructorii auto europeni se tem si de cei din China, care vin tare din urma, insa adevarata amenintare in urmatorii 10 ani pentru Renault, Fiat sau Opel, vine din partea tandemului Hyundai-Kia.
"Piata auto chineza are nevoie de un impuls puternic", sustine analistul auto Peter Nesvold, referindu-se la la speranta Beijingului de a cladi cativa constructori autohtoni, capabili sa faca fata pietei internationale. "Piata chineza are nevoie de mai multe marci, de castigatori si invinsi, inainte de a lua decizia de a exporta masiv automobile", considera Nesvold.
Seful Toyota Europa, Didier Leroy, gandeste acelasi lucru despre competitia din China. "Companiile chinezesti pot deveni un competitor serios pentru orice constructor auto pe orice piata de pe mapamond", considera Leroy. "Chiar daca acum inca nu sunt pregatiti de asalt, mai mult ca sigur ca in cativa ani vor fi", este de parere seful Toyota Europa.
Noul Hyundai i30, rival pentru Volkswagen Golf VI, vine cu un design radical schimbat si imbunatatit fata de vechea generatie. Lansarea in Europa va avea loc in 2012, fiind disponibila, in prima faza, doar varianta hatchback, cu cinci usi.
Hyundai si-a marit cota pe piata auto internationala prin lansarea de modele de succes, precum SUV-ul IX35, dar si prin sponsorizarea unor evenimente importante precum Campionatul Mondial de Fotbal.
Ca urmare, in ultimii doi ani, actiunile Hyundai si-au dublat valoarea, ajungand la un record in iunie, devenind astfel un competitor serios pentru Toyota si Nissan. "Sunt foarte agresivi peste tot in Europa, fiind unul dintre principalii nostri competitori", sustine Didier Leroy.
Masinile sud-coreene nu mai sunt taxate in UE
Cele doua marci sud-coreene spera ca noile modele Hyundai i30 si Kia Rio sa acapareze cat mai multi clienti europeni. Insa, adevaratul argument in favoarea asiaticilor il reprezinta reducerea pretului cu 10%, datorata renuntarii la aceasta taxa, perceputa pana acum un an pe pietele auto din UE.
"Profita de faptul ca au 70 - 80% cota de piata in Coreea de Sud, de moneda nationala ieftina, dar si de acordul de comert liber cu UE", considera directorul de vanzari de la Volkswagen.
Hyundai si Kia ocupa locurile trei si patru, in topul marcilor asiatice din Europa, dupa Toyota si Nissan. Insa, impreuna cele doua companii sud-coreene reprezinta cel mai mare constructor auto asiatic prezent pe Batranul Continent.
In Germania, cea mai mare piata auto din Europa, Hyundai a reusit, in primele opt luni din acest an, sa obtina o cota de piata mai mare decat Fiat sau PSA Peugeot-Citroen.
Top vanzari marci asiatice in UE
Toyota 332.407 unitati (-10.1)
Nissan 296.362 unitati (+14.8)
Hyundai 254.819 unitati (+9.1)
Kia 175.806 unitati (+3.7)
Suzuki 111.119 unitati (-9.8)
Honda 91,760 unitati (-22.8)
Mazda 89,672 unitati (-24.8)
Mitsubishi 72,165 unitati (+22.6)
Sursa: Asociatia Constructorilor Auto Europeni