Ori de cate ori telefonul este deschis, conectarea la retea presupune ca pozitia si miscarea sa sa poata fi monitorizate.
Aceste informatii despre noi, utilizatorii de telefonie mobila, sunt oferite unor terte parti - fie in scopul imbunatatirii serviciilor de telecomunicatii, fie pentru a ne "invada" cu reclama.
De asemenea, un studiu realizat de Scientific Reports avertizeaza ca modelele de mobilitate umana sunt atat de predictibile, incat un utilizator poate fi identificat pe baza a patru coordonate.
Era smartphone-urilor, a aplicatiilor si Facebook-ului, presupune ca informatiile noastre sa fie disponibile pentru companii; acestea pot folosi si distribui datele - uneori, acestea sunt prezentate public sub protectia "anonimatului".
Cum ne protejam insa intimitatea si caracterul anonim? De exemplu, producatorii de dispozitive GPS au folosit dintotdeauna datele despre locatie, furnizate atat de telefoanele mobile, cat si de sateliti, pentru a imbunatati functiile si serviciile - precum informatiile despre trafic, prin calcularea vitezei cu care se deplaseaza utilizatorii pe un anumit drum.
Datele folosite la aceste calcule sunt "anonime" - nu sunt asociate cu numere de telefon sau detalii personale.
Dar exista numeroase exemple alarmante, care arata cum informatiile anonime pot fi corelate cu persoanele respective; unul din cele mai cunoscute este cel al AOL, care in 2006, a analizat 20 milioane de cautari web anonime.
The New York Times s-a documentat asupra datelor si a reusit sa afle identitatea "utilizatorului 4417749".
"In anii '30, s-a demonstrat ca ai nevoie de 12 puncte pentru a identifica si caracteriza o amprenta", a declarat savantul Yves-Alexandre de Montjove.
"Am facut acelasi lucru, utilizand "urmele" telefoanelor mobile. Modul in care ne miscam si comportamentul nostru sunt atat de unice, incat patru puncte sunt suficiente, pentru a identifica 95% dintre oameni", a declarat Yves-Alexandre de Montjove, pentru BBC News.
"Credem ca datele sunt mult mai disponibile decat au impresia oamenii. Cand folosesti o aplicatie sau reteaua wi-fi, informatiile tale devin disponibile".
"Cand partajezi informatia, privesti in jurul tau si vezi oamenii din jur - in mall-uri, magazine, in excursie - si nu crezi ca furnizezi informatii valoroase".
"Orice beneficii pe care le avem de pe urma acestor servicii sunt depasite cu mult de riscurile divulgarii unor informatii confidentiale; credem ca avem optiuni, in privinta informatiilor, cand de fapt, le oferim "pe tava" companiilor", a declarat Sam Smith, de la Privacy International.
"Nu credem ca ar trebui sa incetam sa mai colectam informatii - avem prea mult de castigat - companiile, savantii si utilizatorii", a spus Montjove.
"Am incercat sa nu generam un scenariu de tipul "Fratele cel Mare", ca si cum am sti totul despre tine. Am demonstrat insa ca, in pofida faptului ca nu avem numele sau adresa ta de email, te putem identifica".