Coruptia, mai scazuta in Romania decat in Europa de Est
coruptiemitapractici frauduloasecompaniiromania
Romanii spun ca nu exista coruptie, indiferent de mediul de afaceri in care lucreaza, cel putin asta releva un studiu realizat de consultantii de la Ernst & Young. In schimb, cand vine vorba de acest fenomen la scara larga, toata lumea il recunoaste.
Rezultatele studiului scot in evidenta faptul ca majoritatea respondentilor din Romania contesta existenta mitei si a coruptiei in apropierea afacerilor pe care le desfasoara.
Astfel, 61% dintre respondentii din Romania sunt de parere ca practicile de coruptie sunt intalnite pe scara larga in Romania, dar numai un procent de 17% considera ca firmele locale isi supraevalueaza rezultatele din situatiile financiare si doar 1% recunosc faptul ca firmele lor sunt angajate in astfel de practici, cum ar fi supraevaluarea veniturilor si subevaluarea costurilor in vederea atingerii obiectivelor pe termen scurt si respectarea bugetului.
Mai mult, dintre romanii chestionati, doar 19% au indicat ca in sectorul in care firma lor isi desfasoara activitatea, mita este o practica des intalnita pentru a castiga contracte, comparativ cu o rata de raspuns de 37% inregistrata in Europa de Est.
Aceasta afirmatie a fost sustinuta si de cei 59% dintre respondentii romani, care considera ca oferirea de cadouri, bani sau alte atentii pentru a castiga sau mentine o afacere nu poate fi justificata pentru a ajuta o companie sa supravietuiasca, nici macar in situatia unei recesiuni economice.
“Pentru a reduce riscurile de frauda, mita si coruptie, managementul trebuie sa constientizeze faptul ca si compania pe care o conduce, si nu doar piata locala, este expusa la astfel de riscuri. Acceptarea faptului ca aceste riscuri exista reprezinta primul pas in crearea si implementarea unor programe eficiente de descurajare a fraudei”, potrivit lui Kenan Burcin Atakan, Lider al Fraud Investigation & Dispute Services din cadrul Ernst & Young Romania.
Rezultatele studiului scot in evidenta faptul ca majoritatea respondentilor percep coruptia ca pe un fenomen raspandit pe scara larga in tarile lor, dar cand vine vorba despre existenta acestui fenomen in cadrul sectorului de afaceri in care firmele lor activeaza, perceptia lor se schimba.