Prognozele de crestere economica
FMI nu vede motive pentru o revizuire semnificativa a proiectiilor macroeconomice pentru anii 2011 si 2012. Prognoza de crestere economica pentru acest an, de 1,5%, va fi revizuita foarte usor, iar pentru anul viitor intervalul va ramane 3,5-4%.
Inflatia si politica monetara
Cifrele privind inflatia au fost pana in luna iunie 2011 foarte ridicate si descurajatoare pentru expertii FMI. Din iunie, rezultatele s-au imbunatatit, au fost chiar mai bune decat asteptarile, iar incepand din iulie inflatia ar trebui sa scada pe masura estomparii efectelor majorarii TVA in urma cu un an.
Situatia fiscala
FMI apreciaza ca excelente cifrele privind bugetul statului si deficitul. Chiar daca datele lunii iunie vor fi cunoscute abia pe 25 iulie, Fondul considera ca este aproape clar ca tintele de deficit bugetar vor fi atinse lejer.
Pana la finalul acestei misiuni de evaluare a FMI, care se incheie pe 1 august, trebuie conveniti parametrii generali ai bugetului pe 2012. Fondul avertizeaza ca exista spatiu limitat pentru "initiative" politice, in contextul apropiatelor alegeri.
Reveniri de salarii in sectorul bugetar, reducerea CAS, cheltuieli de investitii mai mari in 2012 ? FMI spune ca se poate, dar cu conditia incadrarii in tinta de deficit bugetar pentru 2012, de 3% din PIB, tinta care nu este negociabila. Fondul va fi flexibil in cazul in care autoritatile de la Bucuresti ar opta pentru reducerea cheltuielilor de investitii, spre exemplu, pentru a crea spatiul reducerii CAS sau majorarilor salariale.
Arieratele – marea problema
Un subiect fierbinte al negocerilor il va reprezenta reducerea arieratelor companiilor de stat, estimate undeva la 5% din PIB (25-30 miliarde lei). Fondul primeste datele cu intarziere, iar semnalele arata ca sunt probleme, nu atat de mari cat sa afecteze derularea acordului cu Romania, dar importante. Fondul vrea o reducere cu cateva sute de milioane de lei sau chiar miliarde de lei a acestor arierate ale companiilor de stat.
Metodele de reducere a arieratelor – plata cash, stergeri de datorii sau diminuarea lor (hair cut), stergerea penalitatilor, transformarea in credite, transformarea in actiuni, deblocarea datoriilor reciproce, declararea falimentului.
Privatizari
Fondul apreciaza ca nu este, poate, cel mai bun moment de piata pentru privatizari, dar acestea sunt necesare, si da ca exemplu de success Polonia. Alternativele pentru companiile de stat – privatizari totale, privatizari partiale, restructurari. Se va discuta si inchiderea unor mine si a unor parti din Termoelectrica.
Rectificarea bugetara – FMI considera ca prioritar este ca sistemul de sanatate sa nu acumuleze noi arierate, respectiv sa fie alocate resurse suplimentare. Fondul nu are probleme cu realocari de sume intre ministere (shifting money around), mai ales daca ar putrea conduce la o mai buna atragere de fonduri europene.
Absorbtia fondurilor europene
FMI este categoric in aceasta privinta – in pofida eforturilor si actiunilor intreprinse de guvern in acest sens, nu se vad imbunatatiri in absorbtia fondurilor europene.
Sistemul bancar
Fondul este linistit in aceasta privinta si considera BNR ca fiind un supraveghetor excelent, care are planuri de rezerva pentru situatii de urgenta. Nu este exclus ca BNR sa traga bani de la FMI pentru a ajuta bancile grecesti din Romania, in cazul in care acestea nu ar mai avea acces la resursele si sutinerea bancilor-mama.
Banii de la FMI
Noul acord cu Romania prevede o suma totala de 3,6 miliarde euro pusa la dispozitia Romaniei pentru cazuri de urgenta. In momentul de fata, Fondul nu se asteapta ca Romania sa apeleze la acesti bani, pentru ca se poate finanta singura de pe piata, iar simpla existenta a unui acord preventiv cu FMI este in masura sa calmeze o eventuala nervozitate a pietelor.
Mai mult, FMI apreciaza ca cea mai buna veste pe partea fiscala, in Romania, este normalizarea finantarii de pe piata, Trezoreria avand acum un program bun de imprumuturi in ceea ce priveste scadentele si randamentele.
Riscurile pentru Romania, in viziunea FMI – o criza majora in restul Europei, o criza intr-o tara din sud-estul Europei, o criza financiara majora a sistemului bancar european, presiunile politice pe plan intern in context electoral, o schimbare majora in politicile economice.
Ultimele NOUTATI
Suferi de artroza? Afla despre tratamentul pentru artroza, infiltratiile pentru genunchi
Romanii cu panouri solare pe casa sunt loviti de o noua lege: alta obligatie pentru prosumatori
5 Lucruri pe care sa le iei in considerare atunci cand alegi un card cadou de Paste pentru angajati
Credite online, garantate de stat, pentru plata chiriei, nunta si chiar masina second hand: vezi aici conditiile ca sa iei banii cu dobanda mica
Cum sa-ti rotunjesti salariul, stand pe telefon sau laptop: idei de facut bani online
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Partenerii nostri
Peste 50.000 de persoane angajate prin intermediul ANOFM, in primele 3 luni din 2024
OFICIAL! Ce noutati au aparut in legislatia muncii si cum trebuie gestionate de managerii HR
VENITURI incluse in adeverinta pentru pensie, conform Legii nr. 360/2023
Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz
Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor
Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului
Te-ar putea interesa si