Food Watch a inaintat deja prima plangere impotriva lui Michel-Edouard Leclerc, patronul marelui concern alimentar Leclerc, pentru etichetare cu informatii false.
Fondat in 2002, in urma scandalului "vacii nebune" pentru a proteja consumatorii impotriva industriei alimentare, Food Watch a prezentat marti, 6 mai, la Paris, cateva produse de origine franceza printre care si "tocana de curcan" (producator Leclerc), "sos de tomate uscate" (Puget), "supa de vita cu morcovi" (Maggi), precum si cateva "iaurturi bio cu fructe" (Vrai), care, prin etichetarea lor, induc in eroare consumatorii.
Food Watch i-a contactat pe producatori, cerandu-le explicatii. Acestia au refuzat sa le ofere, bazandu-se pe faptul ca "nu exista nicio lege europeana care sa oblige companiile agroalimentare la transparenta", a declarat Ingrid Kragl, director de comunicare Food Watch Franta. Cel mai rau lucru este ca aceste "declaratii false" de pe etichete sunt legale, desi sunt nelegitime.
De exemplu, pentru "tocana de curcan", indicatia de pe eticheta de 100% file de curcan este eronata, produsul continand doar 84% carne de curcan, restul fiind apa, sare si aditivi, astfel incat consumatorul cumpara 6 portii si beneficiaza doar de 5.
O situatie de-a dreptul alarmanta a fost depistata de Food Watch la produsul "supa de vita cu morcovi si taietei" produsa de Magi, in care a descoperit ca vita se gaseste in proportie...de 0%. In aceasta supa s-au gasit doar 5,5% morcovi.
In ceea ce priveste dressing-ul "sos de tomate uscate cu ulei extra virgin de masline si otet balsamic" produs de Puget, in ciuda promisiunii de pe eticheta ca vei lua o masa provensala, contine doar 1% rosii si mult ulei, dar de rapita, precum si otel alb.
Nici iaurturile organice cu fructe, produse de Vrai, n-au fost nici organice, nici cu fructe, continand doar arome si apa.
Din punct de vedere al Food Watch problema nu este ca fabricantul schimba reteta, ci ca acesta este total lipsit de transparenta, necomunicand acest lucru consumatorilor, lasand etichetele vechi sa fie aplicate pe produse care nu mai corespund cu acestea.
Food Watch are 28.000 de membri cotizanti in Germania, iar in Olanda s-a declarat 100% independenta fata de puterea publica si industria alimentara si este finantata numai de membrii afiliati. In Franta Food Watch este sustinuta financiar de organizatia-mama din Germania.