Piata de publicitate online din Romania in 2011, o miza de 91,8 milioane de lei
publicitate onlinevenituriiab romaniapwcstudiuanaliza
In 2011, piata de publicitate online din Romania a valorat 91,8 milioane lei, dupa cum se arata in cea mai noua editie a studiului ROADS (Romanian Online Advertising Study), derulat de IAB Romania si PwC Romania (21,7 milioane euro la un curs mediu de 4,2379 lei/euro).
In T2 2011, veniturile inregistrate de cele 22 de companii care au participat la studiu s-au ridicat la 48 milioane lei, marcand o crestere de 10% fata de T1 2011 si de 9% fata de T1 2010. Raportat la grupul de referinta din 2010, valoarea pietei de publicitate online in S2 2011 s-a majorat cu 8,8% fata de T1 2011, insa a inregistrat o diminuare cu 5,6% fata de aceeasi perioada a anului 2010.
Telecomul, fruntas la investitiile in publicitate online
In comparatie cu S1 2011, in a doua jumatate a anului trecut, sectorul Telecom detine suprematia in privinta valorii investitiilor in publicitate online, secondat la o distanta considerabila de sectorul Financiar si cel Auto. De asemenea, ca si in ultimii doi ani, Telecomul este sectorul care conduce tipul valorii anuale a investitiilor in publicitate online.
La nivelul lui 2011, dinamica veniturilor din publicitate online pentru toate firmele care au participat la studiu a crescut cu 7%, fata de 2010. In pofida acestui fapt, raportat la grupul de referinta, veniturile din 2011 au scazut cu 7,3% fata de 2010.
In cadrul ROADS sunt raportate de catre participanti veniturile nete, asa cum sunt facturate de catre publisherii care vand direct propriul portofoliu de site-uri sau de catre regii. Incepand cu 2012, s-au alaturat studiului patru noi companii. Numarul site-urilor reprezentante in cadrul studiului citat a ajuns la 1.400 de site-uri autohtone, reprezentate de 22 de companii.
"Este imbucurator ca an de an sunt din ce in ce mai multi publisheri care participa la ROADS. Cu toate acestea, mai sunt cativa jucatori importanti care lipsesc, si nu ma refer doar la cei internationali. In acelasi timp, este putin ingrijorator faptul ca grupul de referinta a inregistrat o scadere fata de 2010, acesta fiind format preponderent din publisheri romani. Am putea pune aceasta scadere pe seama recesiunii anuntate pentru ultima parte a anului trecut si inceputul acestui an, insa este cel putin la fel de posibil ca o parte din bugetele de publicitate online sa se fi redirectionat catre companiile internationale, care nu se numara printre cei care raporteaza cifre pentru ROADS. Cat despre topul sectoarelor care au asigurat cele mai mari venituri de publicitate online, ordinea este normala si reflecta o anume stabilitate in alocarea bugetelor de publicitate facuta in departamentele de marketing ale advertiserilor din Romania", a declarat Cristian Petriceanu, Presedintele IAB Romania.
Urmatoarea editie a analizei realizate de IAB Romania si PwC va demara culegerea de date la inceputul lunii iulie a acestui an si va acoperi T1 2012. Studiul va fi publicat tot semestrial, prezentand rezultatele din semestrul anterior, furnizand astfel de doua ori pe an statistici actualizate privind evolutia pietei de advertising online din Romania.
sursa foto:
flickr, eaexecutives