Raportul MCV: Justitia, doamna oarba abuzata de politicieni
transparency internationalraport mcvjustitieneclaritati
Raportul privind progresele Romaniei in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare dat publicitatii, astazi, de Comisia Europeana este unul dintre putinele rapoarte care reflecta situatia Romaniei cat mai aproape de realitatea contribuabililor sai - cetateni sau companii private, este de parere Transparency International Romania.
Dincolo de aparenta unui ton neutru si de criticile ponderate, aspectele criticate in Raport sunt extrem de importante si in lipsa unei abordari sistematice in solutionarea lor risca sa afecteze credibilitatea si sustenabilitatea reformelor.
“Un prim aspect semnalat vizeaza iminenta intrare in vigoare a noului Cod Penal si a noului Cod de Procedura Penala, care asa cum TI Romania a semnalat in repetate randuri, ridica o problema ce tine de lipsa de capacitate, chiar daca au fost luate unele masuri de ameliorare a conditiilor de intrare in vigoare, respectiv de resurse a sistemului judiciar de a pune in practica doua institutii noi: judecatorul de drepturi si libertati si judecatorul de camera preliminara, precum si de o avalansa de aplicari neunitare a noilor prevederi si de cereri de reexaminare a legii penale mai favorabile din perspectiva noilor institutii stabilite in partea generala a codului, ambele provocari riscand sa conduca la blocajul noului sistem procedural penal”, spun reprezentantii TI Romania.
Practica inca inconsistenta a parchetelor si a instantelor ca urmare a rezistentei unora dintre magistrati in a urma deciziile de indrumare ale Inaltei Curti este un alt aspect corect retinut de Raport.
Acest fapt conduce la prejudicii insemnate pentru mediul de afaceri, generate de timpul de solutionare si lipsa de predictibilitate a solutiilor, cu impact direct si asupra credibilitatii sistemului.
Independenta justitiei, in gura politicienilor
De cealalta parte Raportul enunta faptul ca exista inca situatii in care independenta justitiei este afectata de declaratiile politice si de interferentele in sistemul de numire a pozitiilor de conducere din sistem.
TI-Romania apreciaza ca solutia pentru ambele probleme rezida in dezvoltarea unui sistem echilibrat care sa asigure deopotriva independenta dar si raspunderea magistratilor pentru conduita lor profesionala, atat la nivelul instantelor civile si penale cat si la nivelul parchetelor, pentru
practicile neunitare si abordarile discretionare, care conduc la impunitate in fata legii.
Fenomenul de impunitate in fata legii apare endemic la nivelul judetelor, unde vigilenta presei si capacitatea ONG-urilor este mai redusa si unde atotputernicia autoritatilor se manifesta mai agresiv impotriva cetatenilor. Aceste aspecte ce in atat de conditionalitatea 1 cat si de conditionalitatea 4 au fost mai putin dezbatute de raport desi pentru agenda cetateanului aceasta este cea mai acuta problema legata de statul de drept si anticoruptie.
“In acest context TI-Romania saluta recomandarea Comisiei 'Justitie egala pentru toti' ca o solicitare cheie si o prima recunoastere a faptului ca in Romania au existat si exista unitati de masura diferite pentru conditii similare”, au mai afirmat oficialii organizatiei.
Incompatibilitati si conflicte de interese
In ceea ce priveste progresele inregistrate in privinta controlului conflictelor de interese, incompatibilitatilor si averii declarate, situatia interna denota pe de o parte o intelegere inca limitata a conceptelor din partea persoanelor supuse acestui regim, iar pe de alta parte un interes major in eludarea sau chiar abrogarea acestor dispozitii.
Dovada in acest sens sunt modificarile Codului penal adoptate pe 10 decembrie 2013, care vizau intre altele si modificarea infractiunii de conflict de interese.
“Reamintim ca exercitiul de putere demonstrat pe 10 decembrie 2013 a aratat ca nu conteaza culoarea politica a majoritatii care voteaza cata vreme subiectul votului profita tuturor”, afirma TI Romania.
Intr-o situatie similara celei expuse mai sus se afla si Codul de Conduita pentru parlamentari, Cod a carui adoptare treneaza inca din anul 2012 si care a facut subiectul unor monitorizari dedicate din partea Comisiei, la acel moment.
“Din pacate neadoptarea lui la acel moment - cand exista o miza politica pentru castigarea alegerilor - a condus nu doar la trenarea procesului, ci si la o diluare semnificativa a dispozitiilor din cadrul acestuia, astfel ca varianta de lucru de la finele anului 2013 este departe de a fi un document care sa asigure
etica parlamentara sau chiar o conduita ireprosabila in raport cu respectarea celorlalte puteri in stat, asa cum mentioneaza si Raportul”, spun reprezentantii Transparency International Romania.
Acesta din urma este doar unul dintre exemplele pentru care TI-Romania a solicitat in mod constat ca Rapoartele Comisiei sa aiba in vedere masura reala a reformelor adoptate - respectiv sa vizeze impactul acestora si nu existenta pe hartie a acestora.
In acest sens in introducerea Raportului se face mentiunea ca dea lungul timpului atentia in procesul de monitorizare a fost translatata catre ‘impactul reformelor. Este regretabil insa ca solicitarile societatii civile in aceasta materie se fac auzite la 7 ani distanta de la intrarea in vigoare a MCV.
MCV are unele lipsuri
In ciuda faptului ca Mecanismul de Cooperare si Verificare, in forma sa actuala, nu cuprinde indicatori de evaluare a impactului, Raportul de acest an mentioneaza explicit faptul ca eficienta eforturilor anticoruptie este cu precadere apanajul liderilor institutionali chemati sa puna in aplicare Strategia Nationala Anticoruptie, la nivelul tuturor institutiilor din sectorul public de la nivel central si local.
In acest context Transparency International Romania lanseaza liderilor politici, liderilor structurilor judiciare si celor comerciale invitatia de a se ralia unui nou obiectiv national care sa ofere masura reala a angajamentului si progreselor inregistrate de Romania in lupta anticoruptie: acela ca pana in 2025 nota din Indicele de Perceptiei a Coruptiei in Romania sa creasca de la 43 de puncte pana aproape de 70 de puncte.