5 lectii despre afaceri de la Richard Branson
lectiiafaceririchard bransonantreprenoriatantreprenoristartup
"In timpul unui interviu acordat postului de radio BBC, gazda m-a intrebat ce sfat as oferi celor tineri, care vor sa inceapa o afacere. Au trecut 46 de ani de cand am lansat revista Student si lumea s-a schimbat considerabil. Perspectivele economice nesigure si cursa naucitoare spre tehnologie au transformat visul de "imitare" a succesului Virgin intr-unul mult mai greu de indeplinit, pentru tinerii antreprenori de astazi", spune Richard Branson.
Richard Branson si-a facut timp sa scrie un editorial excelent pentru Entrepreneur. Dupa cum isi aminteste antreprenorul, "la revista Student, ne-am exprimat opiniile despre Razboiul din Vietnam si Razboiul Rece; astazi, guvernele se confrunta cu pericolul terorismului si instabilitatea din Orientul Mijlociu si Africa. In trecut, pietele americane si europene erau in general stabile; astazi, puterile economice occidentale sunt provocate de cele emergente, Brazilia, Rusia, India si China si oportunitatile de crestere pot fi intalnite in multe tari din jurul lumii".
Antreprenorul vorbeste si despre trecerea de la canalele traditionale de comunicatie - tv, radio si presa scrisa - la cele sociale, Twitter, Google+ si Facebook. Astfel, "tot mai multe startup-uri se pot lansa cu bani mai putini si antreprenorii pot patrunde mai rapid pe piete. Companiile de succes trebuie sa isi pazeasca insa statutul, deoarece produsele lor pot expira la fel de usor cum au cucerit publicul", spune Branson.
>>>>> "Virgin" la 62 de ani: Richard Branson, omul cu o mie de chipuri >>>>>
Cele 5 reguli de aur ale lui Branson
1. Daca nu iti face placere ceea ce faci, atunci nu o face. Trebuie sa fii pasionat de ceea ce faci
2. Fii creativ: Creeaza ceva diferit, care sa iasa din tipare
3. Angajatii sunt cel mai pretios activ al companiei tale. Angajatii fericiti genereaza clienti fericiti
4. Conduce in timp ce pleci urechea la ce spun ceilalti: Obtine feedback de la personalul si clientii tai
5. Fii vizibil: Promoveaza-ti compania oferindu-i o imagine (poti fi chiar tu), care sa apara in fata camerelor de filmat, pe pagina de Facebook, oriunde exista vizibilitate
"Virgin Media a infiintat programul Pioneers pentru a promova antreprenorii incepatori. Unul dintre cei mai buni ucenici ai nostri este Jamal Edwards, fondatorul SB.TV, un canal online de muzica si lifestyle. Compania sa imi aduce aminte de modelul aplicat de Virgin in trecut. Cand a inceput, Edwards avea doar o camera video; a inceput sa posteze videoclipuri de rap pentru followerii sai. A facut exact ceea ce ii placea, a dezvoltat un cult pasionat de filmarile unor evenimente muzicale originale, autentice si dictate de pasiune. Dupa ce a edificat un brand, Edwards si echipa sa au extins activitatea SB.TV, in muzica, lifestyle, vanzari de suveniruri, haine si chiar inregistrari. Branduri puternice, precum Puma si Nando's (un lant fast food) l-au sunat pe Edwards, pentru a stabili o serie de sponsorizari. Daca ai o idee buna, pe care o pui in aplicare in mod corect, startup-ul tau poate fi lansat oricand. Chiar daca mediul de afaceri s-a schimbat, regulile de baza raman aceleasi. In loc sa devii nostalgic in legatura cu trecutul, ai face bine sa te adaptezi la noile oportunitati si provocari, pentru a-ti indeplini visul", scrie Richard Branson.