5 mituri despre antreprenoriat care pot fi ignorate
mituriantreprenoriatcrowdfundingceoslava rubinserviciuidei de afaceri
In fiecare zi, sute de antreprenori lanseaza campanii de crowdfunding pe Indiegogo pentru a strange bani pentru afacerile lor. "In calitate de CEO al Indiegogo, am pastrat legatura cu multi antreprenori din toata lumea, care aveau diverse idei de afaceri. Am descoperit insa ca antreprenorii sunt influentati negativ de aceleasi mituri, de fiecare data", spune CEO-ul Indiegogo, Slava Rubin.
Care sunt cele mai raspandite 5 mituri in care antreprenorii cred fara retinere?
Mitul 1: Exista un moment "potrivit" pentru a incepe un business.
Nimic mai fals, spune Rubin. "Am inceput Indiegogo cu cateva luni inaintea izbucnirii crizei financiare din 2008 si cand economia a fost lovita, cei mai multi oameni ne-au sfatuit sa inchidem "pravalia". Totusi, colegii mei si eu am fost atat de pasionati de acest business, incat am suportat toate costurile. Nu a fost usor, dar de fiecare data ne-am spus ca oricine a fost refuzat de banca, poata apela la Indiegogo - oricine, de oriunde, poate strange bani pentru aproape orice. Am invatat ca nu exista "un moment optim" in care sa demarezi o afacere. Singurul moment "bun" este cel in care esti atras de ideea ta de afaceri".
Mitul 2: Ai nevoie de venture capital.
In mod surprinzator, nu ai nevoie de venture capital, pentru a demara o afacere, mai ales acum, cand platformele de crowdfunding iti permit sa strangi bani si sa atragi o audienta globala, printre care si potentiali clienti.
"Am descoperit un grup de designeri din California, care ne-au prezentat Satari Star Swivl, un dispozitiv pentru smartphone-uri, care te urmareste automat, atunci cand te misti, eliminand nevoia unui trepied traditional. Designerii au cautat finantare, dar au fost respinsi de fiecare data. Pe de alta parte, campania lor pe Indiegogo a strans 20.000 de dolari, validand cererea pentru produsul respectiv si permitandu-le acestora sa obtina un feedback si sa isi imbunatateasca produsele. In 2012, Swivl a fost cel mai bine cotat dispozitiv in cadrul competitiei Last Gadget Standing de la CES; dispozitivul poate fi cumparat din Apple Store. Exista multe modalitati de a strange bani. Chiar si atunci cand cele clasice esueaza, gaseste o solutie noua", spune Rubin.
Mitul 3: Ai nevoie de un plan detaliat de afaceri.
Foarte multi antreprenori petrec luni de zile incuiati intr-o camera, perfectionand un plan de afaceri esuat din start. Totusi, pietele se modifica atat de rapid, incat orice plan este inutil. Nu va lasati sedusi de complexitatea unui plan, ne sfatuieste CEO-ul Indiegogo. Concentrati-va asupra produsului sau serviciului oferit, asupra feedbackului si reactionati rapid, nu cu intarziere.
Mitul 4: Totul depinde de ideea de afaceri.
"De fapt, vorbim mai putin despre idee si mai mult despre ascultarea clientilor si evaluarea informatiilor disponibile. Ideea ta poate fi extraordinara, dar daca nu esti capabil sa o popularizezi, sa o adaptezi la noile trenduri si sa satisfaci cerintele clientilor, va fi egala cu zero", explica Rubin.
Mitul 5: Construieste ceva si lucrurile vor merge de la sine.
Conceptul cresterii unei afaceri este similar cu ceea ce se intampla cu o campanie de crowdfunding - o sa ai nevoie sa atragi unele retele si sa ii fidelizezi pe clienti. Odata ce ai atins 30 de procente din scopul tau, poti merge mai departe.
"Am descoperit chiar noi acest lucru. In anii de inceput ai Indiegogo, ne-am adresat retelelor noastre profesionale pentru a le incuraja sa incerce platforma. Imi amintesc cat eram de nerabdatori sa lansam prima campanie internationala. Azi, Indiegogo distribuie milioane de dolari in fiecare luna catre antreprenorii din toate colturile lumii. Odata ce produsul sau serviciul este acolo, trebuie sa il promovezi. Continua sa-l promovezi, orice ar fi si asigura-te ca prietenii, clientii si comunitatile sunt la curent cu progresele tale", povesteste Rubin.