Bogdan Ion, Managing Partner Ernst & Young Romania, a declarat, in deschiderea Summit-ului din Capitala, ca "antreprenoriatul reprezinta esenta initiativei si a economiei de piata. E sursa leadership-ului, a marilor afaceri de familie si a corporatiilor care au influentat viata oamenilor in istoria recenta."
"Am dezvoltat acest proiect pentru a sustine si promova afacerile antreprenoriale de succes si principiile care au facut posibila performanta lor in Romania. Antreprenorii Vorbesc e un proiect care devine realitate prin antreprenori si pentru antreprenori", a mai spus Bogdan Ion.
Barometrul Antreprenorii Vorbesc analizeaza "pulsul" a 95 de antreprenori locali, care au raspuns chestionarului Ernst & Young, in intervalul 1 iunie - 15 august 2012, dar si cele exprimate in cadrul interviurilor directe realizate cu 12 cunoscuti antreprenori romani.
O perceptie negativa legata de esecul in afaceri
In ciuda faptului ca 50% dintre respondenti considera ca societatea si cultura romaneasca sunt incurajatoare pentru ei, raspunsurile lor cu privire la modul in care e perceput esecul in business de catre mediul de afaceri si societate nu sunt incurajatoare, precizeaza studiul Ernst & Young: doar 12% au spus ca esecul e perceput ca o oportunitate de invatare, in timp ce 32% cred ca e un obstacol pentru viitoarele proiecte de afaceri, iar 24% il considera un indicator al incompetentei. Romania e departe de a fi o tara care sa acorde sustinere antreprenorilor. Startup-urile se tem sa isi asume riscurile specifice mediului de afaceri.
"Imbunatatirea comunicarii privind succesul antreprenorilor si promovarea oportunitatilor de cariera si dezvoltare personala oferite de antreprenoriat sunt actiunile percepute a avea cel mai mare impact asupra imbunatatirii culturii antreprenoriale in urmatorii trei ani", precizeaza analistii Ernst & Young.
Mai educati, mai antreprenoriali
In America, 95,1% dintre detinatorii de IMM-uri au urmat cel putin studii superioare. In tara noastra, doar 53,3% dintre antreprenori au absolvit un liceu sau o facultate. Incepand cu anul scolar 2010-2011, educatia antreprenoriala a fost introdusa in licee (clasa a X-a), fapt ce va creste gradul de constientizare a antreprenoriatului in randul adolescentilor, ca alternativa de cariera profesionala.
Totodata, "a incerca ceva pe cont propriu a inceput sa fie considerat acceptabil". Elevii si studentii trebuie sa fie informati cu privire la antreprenoriat, care reprezinta o alegere valida, prin stagii de internship si promovarea povestilor de succes ale antreprenorilor de renume.
De unde luam banii?
92% dintre respondenti spun ca finantarea e dificila pentru tinerii intreprinzatori, informeaza studiul Ernst & Young. Cifrele indica faptul ca e dificil sa obtii finantare in Romania pentru o companie aflata la inceput de drum sau una in faza mai avansata de dezvoltare. Antreprenorii romani considera ca fondurile UE (63%) si imprumuturile de la banci (53%) ar avea cel mai mare impact asupra sprijinului antreprenoriatului in urmatorii ani, in timp ce private equity, business angels si venture capital vor avea doar un impact limitat.
Business angels si venture capital sunt surse de finantare la care antreprenorii au acces limitat, deoarece nu sunt bine reprezentate in Romania. Potrivit Ernst & Young, dintre sursele alternative de finantare, private equity sunt cele mai cunoscute si cele mai accesate de antreprenorii romani. Pentru a schimba aceasta realitate, business angels trebuie sa se grupeze in retele de contacte, in timp ce fondurile de venture capital si private equity ar trebui sa fie promovate mai mult.
Povara fiscala a antreprenorilor romani
Antreprenorii nostri nu sunt multumiti de mediul de reglementare si impozitare. Doar 36% dintre acestia considera ca tara noastra ofera o legislatie buna pentru inceperea unui business, fata de 51% dintre antreprenorii europeni. In privinta impozitelor si stimulentelor fiscale pentru afacerile mici, raspunsurile arata ca acestea sunt destul de putine si rare. In ciuda situatiei precare, start-up-urile ar putea accesa stimulente fiscale care nu sunt neaparat dedicate lor, precum deducerile suplimentare pentru cheltuielile de R & D (cercetare si dezvoltare) - majorate recent de la 20 la 50 de procente.
Generatii succesive de antreprenori
Potrivit studiului Ernst & Young, "organizatii precum incubatoarele de afaceri, mentorii, cluburile de antreprenori si agentiile de stat ofera sprijin pentru antreprenori. 51% dintre antreprenori considera, insa, ca efortul acestor instrumente nu este suficient de coordonat".
Bogdan Ion spune ca Romania nu poate inainta fara un antreprenoriat puternic.
Suntem complet de acord cu el. Intr-adevar, dupa cum precizeaza Managing Partner-ul Ernst & Young Romania, "avem nevoie de acest motor intern de crestere, pentru a stimula dezvoltarea sustenabila a economiei locale. Avem nevoie de generatii succesive de antreprenori, care sa contribuie la valorificarea resurselor interne, la generarea joburilor si la cresterea valorii adaugate a produselor si serviciilor romanesti".
Pentru aceasta prima editie a Barometrului "Antreprenorii Vorbesc", analiza Ernst & Young asupra mediului antreprenorial romanesc a fost formulata in jurul a 5 factori: accesul la finantare, reglementarea si impozitarea, educatia si formarea profesionala, cultura antreprenoriala, sprijinul coordonat, definiti de Alianta Tinerilor Antreprenori G20 la Summit-ul G20 din Toronto, Canada (20-22 iunie 2010).
Analiza Ernst & Young se bazeaza pe 4 directii de baza: indicatori macroeconomici, o ancheta a perceptiilor realizata in randul a 95 de antreprenori romanie (intre 1 iunie si 15 august 2012), interviuri calitative cu antreprenori importanti si o analiza a programelor guvernamentale.