O afacere neaosa: VeriiBotez.ro, magazinul online de obiecte traditionale romanesti fondat de doua foste PR-iste
afacereveriibotez.romagazin onlineobiecte traditionale
Exista magazine online de aplicatii, produse IT, jucarii, carti sau sisteme de irigatii, insa mai putine pe un domeniu de nisa precum produsele traditionale romanesti. VeriiBotez.ro a fost fondat de doua verisoare primare, Monica Botez si Ruxandra Stoi. De aici vine si numele. Intre timp, Ruxandra s-a casatorit.
Dupa 10 ani de experienta in relatii publice (PR), cele doua fete au decis sa intre in antreprenoriat. Ele isi descriu, intr-un paragraf (
de ce e important sa fie un paragraf?), in
aplicatia de pe Facebook "Business de familie" lansata de canalul TV Discovery Channel in parteneriat cu Vodafone Romania, afacerea:
"Tatii nostri sunt frati, iar noi verisoare, de unde si numele firmei. Sintem si partenere ale unui magazin online unde gasesti tot felul de obiecte traditionale lucrate de mesteri populari. Am terminat una drept si cealalta ASE si amindoua am lucrat multi ani in comunicare si relatii publice. Inspiratia ne vine din vacantele copilariei pe care le-am petrecut impreuna, la tara, la bunici. Acum facem ce ne place, promovam arta traditionala, creatorii populari si vechile mestesuguri."
Ce vand cele doua fete pe
VeriiBotez.ro? Pai cam tot ce tine de arta traditionala romaneasca: obiecte din lemn si ceramica, tesaturi, pictura pe sticla, oua incondeiate, cosuri si impletituri din panuse si rachita, masti, clopotei, zurgalai, bice, potcoave si alte obiecte legate de sarbatori si obiceiuri. Toate sint lucrate manual de mesteri populari si artizani din toate zonele tarii.
Investitie initiala de 5.000 de dolari
Fetele au pornit afacerea in 2006, cu o investitie initiala de 5.000 de dolari, banii lor. Astazi, au ajuns la o cifra de afaceri de circa 15.000 de euro. Este o suma frumoasa, tinand cont de faptul ca fac un lucru care le pasioneaza, iar ele sunt singurele angajate ale firmei.
Monica a declarat pentru Manager.ro ca majoritatea clientilor VeriiBotez.ro, circa 85%, sunt firme si companii. "Mare parte din vanzari sunt business-to-business. Firmele cumpara produse pentru actiuni promotionale, pentru musafiri straini sau pentru delegatiile care pleaca in strainatate", ne-a spus Monica. La mare cautare sunt tesaturile si ceramica.
Intalnesc mestesugarii la targuri
Fetele au intrat in contact cu mestesugarii la targurile traditionale din Bucuresti si din tara. Acestia au "primit cu deschidere ideea de a-si vinde produsele si prin intermediul unui magazin online", potrivit Monicai. Asta pentru ca multi mestesugari sunt tineri care au continuat traditia din tata/mama in fiu/fiica.
Multi dintre cei care vand produse prin intermediul VeriiBotez.ro sunt mestesugari premiati.
"I-am vizitat pe multi dintre ei in atelierele lor pentru ca vrem sa stim cit mai mult despre cum este lucrat fiecare obiect. I-am invitat si la noi, la oras, sa isi arate maiestria, sa povesteasca despre arta lor, despre simbolurile si motivele cu care decoreaza, despre cum au invatat mestesugul", scriu cele doua fondatoare ale magazinului virtual pe Facebook.