Virgin la 62 de ani: Richard Branson, omul cu o mie de chipuri
virginvirgin grouprichard bransonantreprenorantreprenoriatsucces
Sir Richard Charles Nicholas Branson s-a nascut la Londra in anul 1950 si este proprietarul Virgin Group, un conglomerat care cuprinde peste 400 de companii. Din 1966, cand a demarat prima afacere, Richard Branson a inchis peste 100 de companii (sau chiar mai multe), sub brandul Virgin. Eticheta Virgin a fost lipita pe aproape toate produsele si serviciile, de la companii aeriene, la cluburi pentru bautorii de vinuri sau lenjerie intima.
Nu ar trebui sa ne surprinda faptul ca Branson a esuat de multe ori in afaceri. Ce nu l-a omorat, l-a facut mai puternic. Unele din lansarile sale, fie ele de succes sau nu, au fost spectaculoase.
De fapt, Branson a pierdut sirul companiilor pe care le-a inchis. De nenumarate ori, a incercat sa salveze un business, abordand problema dintr-un unghi diferit. Unele idei n-au dat insa roade.
In asemenea momente de cumpana, spune Branson, recunoasterea greselilor si recuperarea terenului in fata concurentei reprezinta principalii pasi pe care trebui sa-i realizeze un antreprenor.
"Mama mea m-a invatat, inca din frageda pruncie, ca nu e bine sa imi petrec timpul regretand trecutul. Incerc sa respect acest sfat in cariera mea de antreprenor. De-a lungul anilor, eu si echipa mea nu am lasat greselile, esecurile sau ratarile sa ne doboare. In schimb, chiar si cand o afacere a esuat, am cautat noi oportunitati, sa vedem cum putem acoperi o alta nisa de piata", subliniaza
Richard Branson.
Potrivit acestuia, "oportunitatile de afaceri sunt ca autobuzele, vin si pleaca".
Revista Student: Branson a renuntat la scoala la varsta de 16 ani, pentru a pune bazele revistei Student – "Nu exista la acea vreme o revista condusa de studenti, pentru studenti. Nu mi-a placut ce am fost invatat la scoala. Nu imi placea nici situatia de atunci a lumii, in general, si am vrut sa indrept lucrurile", a declarat Branson, pentru Business 2.0 Magazine.
Revista nu a mers cum ar fi trebuit, astfel incat Branson a fost nevoit sa infiinteze un serviciu de comanda a discurilor de muzica prin posta, pe care l-a promovat in paginile acesteia. Serviciul s-a dovedit atat de popular, incat a renuntat la revista Student, deschizandu-si propriul magazin de muzica. L-a botezat "VIRGIN".
Virgin Cola: In cadrul unei campanii masive de extindere, Branson a lansat Virgin Cola, in 1994 – Virgin Cola a fost cea mai mediatizata afacere esuata a lui Branson si "preferata" antreprenorului.
"Aceasta afacere m-a invatat sa nu-i subestimez pe cei mai mari producatori de sucuri din lume (nota autorului: probabil se referea la Pepsi si Coca-Cola); n-o sa mai fac niciodata aceasta greseala, aceea de a crede ca marile companii dorm pe o ureche!"
Virgin Vodka: Cola a fost unul din produsele Virgin Drinks (lansat tot in 1994), care a inclus si Virgin Vodka – Ca si Virgin Cola, Virgin Vodka s-a bucurat de un succes de scurta durata. La fel si Virgin Vines, Virgin Energy Shot si Virgin Ooze (o bautura alcoolica cu acid). Un analist a declarat ca sucurile lui Branson nu au reusit sa se impuna pe piata, deoarece nu aduceau nimic nou.
Virgin Brides: Afacerea cu rochii de mireasa a lui Branson a esuat - Virgin Brides a fost inaugurat in Anglia, in 1996. Pentru lansarea evenimentului, Branson si-a ras barba si a purtat un costum de "ginerica".
Aventura sa in lumea modei mireselor nu a durat. Magazinul a incetat sa mai primeasca comenzi in decembrie 2007, dupa ce a inregistrat pierderi financiare enorme, pe fondul concurentei de pe piata serviciilor pentru tinerii casatoriti.
Virgin Vie: Afacerea cu cosmetice a inceput in 1997 – Virgin Vie reprezenta o linie de cosmetice, vanduta online, in magazinele Virgin si in cadru privat. Dupa ce magazinele au fost inchise, deoarece nu generau vanzari, brandul s-a concentrat asupra marketingului direct, devenind Virgin Vie At Home. In 2009, compania s-a transformat in Vie At Home, dupa ce Virgin s-a retras.
Branson a lansat colectia vestimentara Virgin Clothing in 1998 – Virgin Clothing a fost o linie de haine, incaltaminte si accesorii pentru barbati si femei, adresata tinerilor cu varsta cuprinsa intre 18 – 35 de ani. Hainele au fost vandute in Anglia. Virgin a angajat agentia de publicitate Saatchi & Saatchi pentru a realiza materialele de promovare pentru hainele sale. Brandul a falimentat in anul 2000, dupa ce actionarii au pierdut sume importante de bani.
Virgin Cars: Branson avea deja avioane si trenuri. Dar isi dorea si cateva masini – Virgin Cars a fost un retailer online de masini, lansat in mai 2000. Branson a estimat ca firma sa va vinde in primul an de activitate 24.000 de masini; compania a vandut doar 2.000. In 2003, compania vanduse in total 12.000 de masini. Virgin Cars a disparut in 2005.
In 2003, Branson a hotarat sa asocieze brandul Virgin cu producatorul vestimentar Victoria’s Secret, prin colectia Virginware – Afacerea a inceput promitator. Virginware s-a extins rapid, de la vanzari pe internet, la 30 de magazine fizice, deschise intre 2003 – 2004 (inclusiv un magazin de lux situat pe Carnaby Street din Londra). In 2005, brandul s-a prabusit. In luna iulie, Virginware a realizat ultima vanzare: 35.000 de perechi de sutiene si bikini Virgin.
Ultimul magazin Virgin Megastore din New York a fost inchis in anul 2009 – Magazinele Virgin Megastores au avut viata lunga. Lantul a fost lansat in 1992 si a intrat la apa in 2009, odata cu revolutia muzicii digitale. Richard Branson insusi a recunoscut ca ar fi trebuit sa inchida "la timp" magazinele Virgin Megastore.
Se pare ca Branson a fost si florar – Cariera de florar a lui Branson este inconjurat de mister. Nimeni nu stie cand a fost lansata floraria Virgin Flowers. Daca magazinul chiar a existat, fie Virgin l-a inchis sau l-a vandut, deoarece nu mai apare pe lista online a companiilor din Virgin Group.
Branson a incercat sa detroneze Apple… si a pierdut pariul – Virgin Pulse si Virgin Digital au reprezentat raspunsurile lui Branson la suprematia Apple (vizand cu precadere iPod si iTunes).
"Am fondat compania in 2004 si am inchis-o un an mai tarziu, deoarece nu a reusit sa se descurce in fata marilor producatori de asemenea dispozitive. Ascensiunea iPod-ului si a iTunes-ului a pus intr-o lumina proasta aparatele Virgin, depasite de vremuri, chiar inainte sa le lansam pe piata", a declarat Branson.
Nu toate companiile aeriene ale Virgin s-au descurcat la fel de onorabil precum Virgin Atlantic – Virgin Express, cu sediul la Bruxelles, a fost lansata in 1996, ca un rival pentru EasyJet. Dupa pierderi masive, operatorul aerian a fost inchis in 2006 si in prezent se numeste Bruxelles Airline. Virgin Carter a fost lansata in 2007, pentru a oferi servicii private de zbor. Din nefericire, recesiunea a pus bomboana pe coliva companiei mentionate, care a fost inchisa in 2009.
Virgin Facebook – VirginStudent a fost o comunitate de site-uri, infiintata in anul 2000. La acea vreme, nu a fost denumita "retea de socializare", dar semana cu Facebook-ul de azi – avea profiluri, conturi, fotografii, puteai sa te imprietenesti, sa-ti faci grupuri si sa trimiti mesaje. Site-ul a avut cateva sute de mii de vizitatori.
VirginStudent a fost inchis in 2005, dupa ce s-a confruntat cu o serie de probleme tehnice ireparabile. E posibil sa fi fost o "victima" a MySpace-ului, care, la randul sau, a fost falimentat de aparitia Facebook-ului.
Richard Branson a vrut sa organizeze Loteria Nationala… - Daca ar fi obtinut licenta de organizare a Loteriei Nationale din Anglia, Branson ar fi beneficiat de "un cash flow eficient si publicitate gratuita infinita pentru Virgin", noteaza un jurnalist britanic. Branson a solicitat licenta de doua ori, in anii 1994 si 2000.
Dupa ce Branson a dobandit dreptul organizarii loteriei in anul 2000, rivalul sau a invocat faptul ca juriul l-a favorizat pe miliardar. Comisarul responsabil de selectie a fost obligat sa demisioneze si s-a tinut un nou concurs. De data aceasta, Branson a pierdut.
Chiar daca Branson a jurat ca nu va mai solicita niciodata licenta, un jurnalist a scris, in 2005, ca mogulul "s-a angajat intr-o noua runda preliminara de discutii cu autoritatile, pentru a se inscrie in a treia cursa de dobandire a dreptului mentionat".