Automobil Club Roman a implinit 110 ani
acraniversare110 aniziua automobilistului
Acum 110 de ani, pe 5 aprilie 1904, un grup de personalitati ale vietii economico-sociale, in frunte cu printul George Valentin Bibescu, semnau in Salonul de onoare al Hotelului Bulevard din Bucuresti, actul de infiintare a primei asociatii a automobilistilor din tara noastra, sub denumirea Automobil Club Roman.
ACR se numara printre primele zece cluburi centenare din Europa si printre primele 14 cluburi centenare din lume.
Tot pe 5 aprilie, se sarbatoreste in fiecare an Ziua Automobilistului, marcand infiintarea ACR.
ACR a pus bazele miscarii automobilistice din Romania, tara noastra numarandu-se printre primele sase din lume care au organizat concursuri de automobile, relateaza Agerpres.
La data infiintarii, asociatia numara 29 de membri si 19 cluburi judetene, ajungand, la finele anului 1904, la 67 de membri, dintre care 51 erau proprietari de automobile.
Infiintarea ACR a avut ca scop, potrivit primului statut, gruparea partizanilor automobilismului in vederea apararii intereselor si drepturilor lor, procurarea tuturor inlesnirilor si avantajelor posibile, incurajarea dezvoltarii in Romania a gustului pentru miscare, turism si pentru industria automobilelor.
Pe 8 decembrie 1905, ACR a fost primit ca membru al Asociatiei Internationale Automobil Cluburilor Recunoscute de la Paris, devenita ulterior Federatia Internationala a Automobilului (FIA).
Primul presedinte al ACR a fost printul George Valentin Bibescu (1904-1924), urmat de Ion M. Mitilineu (1924-1946).
In 1909, ACR a fost recunoscut oficial de catre statul roman, prin publicarea in Monitorul Oficial din 13 martie a unei legii cu articol unic.
In 1914, ACR si-a schimbat statutul in Automobil Club Regal Roman (ACRR). Timp de 33 de ani, regii Romaniei au detinut functia de presedinti de onoare ai ACRR.
La 1 ianuarie 1948, ACRR primea denumirea de Automobil Clubul Republicii Populare Romane (ACRPR), iar, in 1957, era reorganizat intr-o noua conceptie, sub denumirea de Asociatia Automobilistilor din Romania (AAR), revenind abia in 1967 la denumirea de Automobil Club Roman.
In 1985, ACR i s-a impus ca o serie de activitati, impreuna cu intreaga baza materiala (valorand, la acea vreme, circa 270 milioane de lei si construita din cotizatiile celor 350.000 membri) sa fie trecute la unitati ale fostelor consilii populare teritoriale, ACR fiind redus la statutul unei federatii (Federatia Automobil Clubul Roman).
Printr-un decret al Consiliului Frontului Salvarii Nationale din 1 februarie 1990, ACR a reintrat in toate drepturile avute initial si a reprimit toate bunurile materiale.
Pe 8 martie 1994, la Brasov, s-a desfasurat Conferinta Nationala a ACR. Cu acest prilej, presedinte a fost ales Constantin Niculescu, care, timp de 30 de ani, fusese vicepresedinte al ACR si secretar general al FACR. Niculescu a fost reales in 1999, 2004 si 2009.
Pe 20 martie 2007, la sediul Oficiului National al Regiunilor din Romania, a avut loc evenimentul de semnare de catre ACR a Chartei Securitatii Rutiere Europene, document multinational promovat de Federatia Internationala a Automobilului si Comisia Europeana. ACR a devenit, astfel, cel de al 20-lea semnatar al Chartei.
In prezent, ACR are filiale in toate judetele tarii si numara aproximativ 400.000 de membri.
Din 1993, ACR este membru al Federatiei Internationale a Automobilistilor, organism mondial cu statut consultativ la ONU si al Consiliului Mondial de Turism si Automobilism, membru fondator al Fundatiei FIA, cu sediul la Londra.