Bateria pe baza de litiu-aer cu autonomie de 800 de kilometri
ibmbaterielitiu aerautonomieautomobil electricpropulsielitiu ioncomponentemotor
Autonomia bateriilor reprezinta o bariera in calea succesului automobilelor cu propulsie electrica. Nu conteaza ca statul te sponsorizeaza in achizitionarea unei astfel de masini, daca mergi cel mult 100 de km cu ea, pentru ca mai apoi sa o reincarci. Compania americana IBM sustine ca a elaborat o baterie inovatoare, litiu-aer, care depaseste net performantele actualelor agregate litiu-ion si garanteaza o autonomie de 800 de kilometri.
Una dintre cea mai sacaitoare problema a unui vehicul electric este de departe autonomia. Toti constructorii se lovesc de probleme reale atunci cand vine vorba de extinderea autonomiei unui vehicul electric cu ajutorul bateriilor.
Desi s-au facut progrese majore in ceea ce priveste tehnologia de stocare a energiei, majoritatea constructorilor trecand de la cele nichel-hidride la cele pe litiu-ion, exista intotdeauna loc de mai bine
.
Cel mult 160 de kilometri
In prezent, automobilele ofera foarte rar posibilitatea de a merge mai mult de 160 de kilometri cu un plin de energie. Chiar daca s-ar opta pentru un set de baterii mai mare, masa totala ar creste nepermis de mult.
IBM crede insa ca a gasit o solutie de compromis, care va revolutiona lumea automobilelor electrice. Specialistii au pus la punct o baterie litiu-aer, capabila sa inmagazineze o cantitate de energie de o mie de ori mai mare decat cea a unei baterii litiu-ion. Mai mult, bateriile sunt cu o cincime mai mici si au o durata de viata de cinci ori mai mare decat cele litiu-ion actuale.
Un prototip este asteptat in 2013
Desi la inceput au intampinat ceva probleme cu ciclul de incarcare, ajungand de mult ori sa compromita celulele bateriei, inginerii IBM au gasit noi componente si au rezolvat problema.
Compania americana intentioneaza sa dea nastere unui prototip la scara reala in 2013, bateriile urmand sa ajunga pe piata abia spre sfarsitul deceniului, cu o autonomie estimata de specialisti la nu mai putin de 800 de kilometri.