In prezent, BYD produce autovehicule electrice doar in China, dar “daca va ajunge sa vanda 500 de autobuze pe an in Europa, o uzina de productie in Europa sau in Turcia ar fi rentabila”, a explicat Jean-Luc Delflandre, consultant belgian pentru consiliul de administratie al BYD. In acest caz, uzina Ford din Genk ar putea fi luata in consideratie pentru asamblarea de vehicule. “Este un pic cam devreme pentru a ne pronunta, dar daca vom avea comenzi importante in Europa, acest lucru ar fi posibil”, a adaugat Deflandre. Deocamdata, BYD cauta sa realizeze joint-ventures cu constructori locali de autobuze in vederea acestei productii, precum Van Hool in Belgia.
Ofensiva BYD in Europa
Compania Movia, cel mai mare transportator public din Danemarca, a introdus in serviciu, din aceasta vara, doua autobuze electrice BYD. La randul sau, Societatea de transporturi intercomunale din Bruxelles (STIB) a lansat saptamana trecuta un test de doua luni cu un autobuz electric produs de BYD.
In 2011, compania chineza a livrat trei autobuze electrice municipalitatii din Frankfurt, iar anul acesta a obtinut un contract cu operatorul olandez de transport din provincia Friesland, pentru a-i livra sase masini 100% electrice, vehiculele urmand sa intre in folosinta in 2013. Contractul incheiat presupune si servicii de mentenanta timp de 15 ani.
Ofensiva companiei chineze nu poate ignora concurenta puternica din partea companiilor europene. In Europa sunt mai multi producatori de autobuze electrice sau hibride, precum Optare si Alexander Dennis (Marea Britanie), Siemens si MAN (Germania), Volvo (Suedia), Rampini (Italia), Wrightbus (Irlanda de Nord), Solaris (Polonia) sau Sor (Cehia).
Un autobuz electric costa cat doua diesel
Autobuze electrice functioneaza deja in Oslo, Copenhaga sau Viena. In Romania, mai multe municipalitati, intre care Suceava, Iasi, Cluj si Brasov, si-au anuntat interesul pentru introducerea autobuzelor electrice in transportul public urban.
Autobuzul electric model eBUS-12 produs de BYD are 12 metri lungime, o capacitate de 60-70 de pasageri, si o autonomie de 250 km in conditii de trafic urban. Bateriile sunt de tip Fe (fosfat de fier). Pretul unitar este de circa 400.000 de euro, dublu fata de cel al unui autobuz cu motor termic, dar se estimeaza ca diferenta de pret se amortizeaza in patru ani, datorita eliminarii costurilor cu carburantii si scaderii costurilor de intretinere.
O companie cu ambitii uriase
BYD Auto Co Ltd, infiintata in 2003, are sediul in Shenzhen, provincia Guangdong. Compania face parte din BYD Co Ltd, infiintata in 1995 de Wang Chuan-Fu, un fost cercetator chimist. In afara de automobile, BYD Company Limited produce baterii, acumulatori si componente electronice. Este cel mai mare producator de baterii pentru telefoane mobile.
Miliardarul american Warren Buffet detine 10% din BYD Co, actiuni cumparate in 2008 de compania sa Berkshire Hathaway (BRK) prin subsidiara MidAmerican Energy Holdings Co.
Compania este listata la bursa din Hong Kong (HKG:1211). In 2009, BYD Auto isi propunea ca, pana in 2015, sa devina cel mai mare producator auto din China si, pana in 2025, cel mai mare exportator de autovehicule din lume.