Cu 3,8 rable la un automobil nou, piata auto s-a intors la nivelul de acum 13 ani
apiapiata autovanzariexporturi
APIA a ajuns la concluzia ca 2013 a fost un an mult mai dificil decat era estimat pentru sectorul auto, atat in Romania cat si Uniunea Europeana.
Piata autohtona s-a contractat insa si mai mult comparativ cu cea din UE (-1,7%), din cauza accesului dificil la sursele de finantare si a disponibilitatii importurilor de vehicule rulate nefiscalizate, ambele pe fondul unei puteri de cumparare mult reduse a romanilor in comparatie cu cetatenii din alte state europene.
Desi datele APIA arata ca semestrul II din 2013 a inregistrat o crestere destul de importanta a vanzarilor, in medie cu 5,7% fata de aceeasi perioada din 2012, pe ansamblul anului, se inregistreaza o scadere generala a pietei de 6,3%, din care la autoturisme de 4,8%.
In continuare, vanzarile pe piata din Romania sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (74% din totalul volumelor in 2013 fata de 70% in 2012).
In ceea ce priveste situatia pe luna decembrie (in care a functionat Programul Rabla), raportul este la nivelul mediei anuale, adica 25% vs. 75%.
In plus, in 2013, vanzarile de autovehicule noi au fost afectate de disponibilitatea tot mai mare a vehiculelor rulate din import, care au continuat sa creasca pana la un volum de peste 266.000 unitati, din care 221.800 autoturisme (crestere de 27% fata de 2012).
Din aceste cifre, rezulta ca, la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vandut in Romania, au fost aduse alte 3,8 rulate.
In ceea ce priveste productia nationala, la un volum total de 410.997 de unitati fabricate, anul 2013 inregistreaza un record absolut al volumului si un plus de 21,7% fata de anul 2012, cifra datorata in exclusivitate productiei de autoturisme care inregistreaza o crestere de 25,8% (volum total 410.959 unitati).
In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 73.232 mai multe autovehicule.
Volumele cele mai mari le-au inregistrat Dacia Duster (123.213 unitati), urmata de Dacia Sandero (119.228 unitati), Dacia Logan ( 84.050 unitati) si Ford B-MAX (68.339 unitati).
La export, au fost livrate 362.869 de unitati, in crestere cu 9,6% comparativ cu anul 2012.
Cel mai exportat model in 2013 a fost Dacia Duster (118.901 unitati), urmat de Sandero (114.102 unitati), Ford B-MAX (68.353 unitati) si Dacia Logan (43.373 unitati) .
Aproximativ 88% din productia nationala a fost exportata, fapt ce face ca in cometul cu autovehicule sa se inregistreze un sold pozitiv important al balantei comerciale, industria auto contribuind si in 2013, in mod semnificativ, la reducerea deficitului comercial al Romaniei.