Cum depistezi defecte la sistemul de franare
sistem franaremasinadirectieplacute franareparatiiservice
Nu trebuie sa fii mecanic auto ca sa-ti dai seama ca franele nu mai tin sau ca masina trage intr-o parte la franare. Acestea sunt simptome tipice pe care un sofer le poate intampina in cazul unui sistem de franare defect sau uzat. Unele dintre acestea pot fi cauzate si de sistemul de suspensie. Cert este ca daca ati sesizat astfel de probleme este necesara vizita la un service auto.
Vibratia volanului
Volanul tremura in timpul franarii sau tot timpul cand masina este in miscare. Vibraiile pot fi cauzate de trepidatiile franei - franele tremura cand placuta atinge discul:
- discul poate avea grosime diferita in jurul circumferintei
- discurile pot fi deformate din cauza supraincalzirii
Pentru variatia grosimii discului, grosimea trebuie verificata in jurul intregii circumferinte. Daca discul are grosime variabila, ambele discuri de pe punte trebuie inlocuite. Nu este recomandabil sa inlocuiti doar discurile, pentru ca si placutele de frana trebuie schimbate in acelasi timp pentru a asigura eficienta sistemului de franare.
Zgomot la franare
Acesta este, de obicei, un scartait sau poate fi un zgomot de frecare. Se intampal din diverse motive, precum:
-uzura placutelor de frana poate fi completa iar placa de baza a acestora sau senzorul de uzura sa frece pe discul de frana.
- placuta amortizoare (care acopera partea din spate a placii de baza a placutei de frana) poate lipsi sau poate fi deteriorata.
- Etrierul se blocheaza.
Cum se repara? Exista doua variante: se inlocuiesc placutele de frana (si discurile, daca sunt deteriorate) sau se repara etrierul.
Masina trage intr-o parte la franare
Cand apasati frana, simtiti ca masina trage in stanga sau in dreapta. Aceasta este diferita de situatia alinierii gresite a rotilor, cand masina trage intotdeauna intr-o singura parte in timpul deplasarii.
Se intampla atunci cand:
- placutele de frana au fost contaminate cu ulei sau cu vaselina, franarea fiind ineficienta pe o parte.
- etrierul se poate bloca, iar placutele de frana de pe o parte nu pot frana eficient.
Ce se poate repara? Se verifica placutele de frana si se inlocuiesc daca este necesar (se inlocuiesc intotdeauna pe ambele parti). De asemenea, se verifica functionarea corecta a etrierului si se repara daca este necesar.
Cursa lunga/moale a pedalei de frana
Aceasta apare cand trebuie sa apasati pedala foarte mult in jos pentru a obtine decelerarea, sau pedala da o senzatie mai moale decat de obicei sau de lipsa de fermitate cand o apasati.
Cand se intampla:
- daca masina are un sistem cu tambur de frana,sabotii de frana sunt reglati gresit.
- lichidul de frana – exista aer in sistem, exista scurgeri de lichid sau acesta este degradat.
- senzorul sau supapa repartitorului de sarcina la franare s-a blocat.
- furtunurile de frana prezinta scurgeri sau umflaturi.
Cum se repara? Se regleaza sabotii de frana, se controleaza calitatea lichidului de frana, iar apoi se purjeaza sistemul si se inlocuieste cu lichid de frana nou. De asemenea, trebuie verificata etanseitatea pompei de frana si a cilindrilor receptori si se inlocuiesc, daca este necesar. Nu in ultimul rand, este important daca furtunurile de frana prezinta scurgeri sau umflaturi. Daca da, atunci se inlocuiesc.
Pedala de frana tare
Cand apasati pedala de frana simtiti elasticitate foarte redusa in pedala. Aceasta este efectiv greu de apasat.
Se intampla pentru ca:
- placutele de frana sunt "lustruite" deoarece materialul de frecare nu poate face fata la solicitarile de franare.
- etrierul se blocheaza, mentinand placutele pe discul de frana.
- servofrana prezinta scurgeri sau crearea de vid estedefectuoasa, ceea ce duce la aplicarea unei forte reduse in sistemul de franare.
Ce se poate repara? Daca placutele sunt lustruite, atunci se inlocuiesc. Se poate repara etrierul, iar mai apoi verificati servofrana si se inlocuieste sau se repara, dupa cum este necesar.
Frana aspra
Cand actionati frana pentru prima data (de obicei, dupa ce masina stationeaza o perioada indelungata), apare un scrasnet usor. Se intampla pentru ca discul de frana a fost corodat, de obicei in timpul iernii de sarea de pe drum. Metalul placutei a ruginit si a aderat la disc, iar sunetul de tipul unei perii de sarma aspre apare pe masura ce coroziunea este indepartata de pe disc.
Ce se poate repara? Coroziunea este indepartata, de obicei, de pe disc dupa cateva aplicari usoare ale franei. Daca coroziunea este severa, placutele si discurile de frana trebuie inlocuite.