De ce anvelope de iarna? Pentru ca au aderenta crescuta sub 7 grade Celsius, desi nu sunt obligatorii in aceste conditii
anvelopeiarnaaderentafranarederapajcarosabil
Anvelopele de vara isi pierd elasticitatea si aderenta la temperaturi de sub 7 grade Celsius, motiv pentru care ar fi bine sa aveti montate pe masina pneuri de iarna. Atentie insa! Nu este stipulata in lege obligativitatea montarii de cauciucuri de iarna atunci cand afara sunt sub 7 grade Celsius, ci doar cand carosabilul este acoperit de polei, gheata sau zapada.
Pneurile de iarna au o aderenta mai buna la un carosabil umed sau inghetat in comparatie cu cele de vara. Recomandabil este sa le cumperi incepand cu luna octombrie.
Cristian Muntean, presedintele Asociatiei Serviceurilor Auto Independente din Romania a declarat pentru
Manager.ro ca este bine sa ai anvelope de iarna montate pe masina, chiar si in situatia in care carosabilul nu este acoperit de zapada sau gheata. "Anvelopa de iarna are o aderenta crescuta pe carosabil, mai ales la temperaturi de sub 7 grade Celsius. Ea se muleaza mai bine pe suprafata de rulare".
Poti merge iarna si cu pneuri de vara
Muntean sustine ca poti merge si cu anvelope all season sau de vara atunci cand afara sunt sub 7 grade, insa cu conditia ca partea carosabila sa fie perfect uscata si curata. "Cand soseaua este uscata, dar afara este ger, poti rula cu caucicuri de vara, numai ca va creste distanta de franare. Exista unele state in nordul Europei unde nu esti obligat sa montezi anvelope de iara, pentru simplul motiv ca acolo carosabilul este perfect uscat in plin sezon rece", sustine Cristian Munteanu.
El mai spune ca singura obligativitate, in state precum Marea Britanie sau Norvegia, este data de firmele de asigurari. Acestea nu te despagubesc in cazul in care ai avut un accident, iar pe masina erau montate anvelope de vara sau all season.
Nu schimba doar pe fata cauciucurile
Primul lucru pe care trebuie sa-l faci inainte de sosirea zapezii este sa inlocuiesti cauciucurile de vara cu cele de iarna. Nu este recomandata schimbarea anvelopelor de vara cu cele de iarna numai pe o singura puntea (fata sau spate), deoarece in cazul virajelor sau al franarilor, comportamentul cauciucurilor va fi diferit, imprimand masinii miscari mai greu de controlat.
Atentie la diametrul anvelopelor!
Poti schimba anvelopele de vara cu cele de iarna, pe aceleasi jante, insa cel mai bine este sa ai "roti de iarna", care sa includa si jantele. In acest fel, timpul schimbarii este mult redus si eviti neplacerile care pot sa apara cu etansarea, atunci cand montezi anvelopele de iarna.
Este posibil sa fii nevoit sa schimbi doar un pneu. In acest caz, este important sa nu completezi setul masinii cu un cauciuc de alt profil. De exemplu, daca montezi anvelope mai mari in diametru, sau mai late, vei simti un oarecare confort, insa elementele suspensiei si directiei vor fi mai solicitate si se vor uza mai rapid.
Daca anvelopele sunt de tip all season, le poti folosi si iarna, dar sa nu fie prea uzate. Adancimea profilului, in partea cea mai uzata, nu trebuie sa fie mai mica de
1,5 milimetri.
Cat folosesc un cauciuc?
O adancime mai mare a profilului aduce neplaceri, atat la franare, cat si la mentinerea aderentei in viraje. Iarna nu folosi niciodata anvelope resapate, pentru ca riscurile la care te expui sunt foarte mari. Daca este necesar sa echipezi masina cu lanturi, e bine sa stii ca folosirea lor pe drum uscat duce la uzura prematura a anvelopelor si elementelor suspensiei si directiei.
In mod normal, durabilitatea unui cauciuc este de 10 ani. Unul depozitat pana la cinci ani, este prezentat ca nou. De exemplu, la un rulaj de 44.000 de kilometri pe an, cauciucul de vara nu ar trebui folosit mai mult de trei ani, iar cel de iarna mai mult de sapte ani.
Cum depozitez cauciucurile?
Cauciucurile fara janta trebuie depozitate
vertical, iar cele cu janta,
culcat. Pentru o buna depozitare este de preferat sa se aleaga o incapere intunecata, racoroasa si uscata. De asemenea, trebuie evitat contactul cauciucului cu benzina, ulei sau grasimi.